Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pmb
#1496590
Hej

Har en V60 T6 Recharge MY22 (early). Har lite funderingar gällande räckvidden. När bensinlampan tänder och indikera på att räckvidden på bensin endast är 50km. Åker o tankar men får endast i 48 liter, enl. Volvo ska tanken vara på 60 liter. Logiskt sett borde räckvidden pekat på betydligt mer än 50 km - snarare 200 km. Känns lite tokigt att behöva tanka oftare än vad man behöver. Särskilt i dessa tider. Finns det någonstans under ’Inställningar’ man kan justera ngn parameter för att få en mer realistisk räckvidd. Tycker även att räckvidden på bränsle är väldigt varierande och inte vidare konsekvent. Kan på en resa på 10 mil ge en räckvidd på allt mellan 52 mil och upp mot 78 mil. Detta under färd. Tämligen stor variation 😒 Tips någon?
Användarvisningsbild
av Lustgasen
#1496594
Hej ,ingen expert på ämnet men som jag förstår så baseras beräkningen på sträckan du kan köra till tom tank på hur den dragit den senaste tiden (hur långt bort i tiden vet jag ej) Således kan den börja lysa vid 50 km kvar eller kanske 100, Min erfarenhet är också att den inte stämmer, hade 20 km kvar enligt mätaren efter min långtur norrut men fick bara i 52 liter, (vilket ju jag såg som positivt)
Användarvisningsbild
av bem
#1496597
Kanske är plasttanken Volvo införde på Recharge laddhybrider MY22 early på V90 och gissningsvis även på V60, som ger lite knas i visningen? Det var rostfri tank förut. Plasttank expanderar och krymper lite med olika temperaturer.
Var ju problem med visningen av bränslenivån i alla fall så man kunde åka soppatorsk om man hade otur. Nåt med avluftningen som inte funka men Volvo löste det med ny mjukvara om jag inte minns fel. Har du senaste mjukvaruversionen i bilen? Vid närmare eftertanke har jag ibland tyckt beräknad körsträcka på bensin visat lite underliga siffror i min V99 T6 Recharge MY22 early. Får kolla lite mer framöver.
av perhall
#1496598
Tankmätare är ju rätt olika i olika bilar - trots teknisk utveckling - och man lär känna bilen efter ett tag. I ditt fall skulle jag nog våga åka på 0 km till tom tank oftare än med andra bilar, om 0 km ofta är lika med fem liter kvar...
Användarvisningsbild
av Guligan
#1496607
pmb skrev:Hej

Har en V60 T6 Recharge MY22 (early). Har lite funderingar gällande räckvidden. När bensinlampan tänder och indikera på att räckvidden på bensin endast är 50km. Åker o tankar men får endast i 48 liter, enl. Volvo ska tanken vara på 60 liter. Logiskt sett borde räckvidden pekat på betydligt mer än 50 km - snarare 200 km. Känns lite tokigt att behöva tanka oftare än vad man behöver. Särskilt i dessa tider. Finns det någonstans under ’Inställningar’ man kan justera ngn parameter för att få en mer realistisk räckvidd. Tycker även att räckvidden på bränsle är väldigt varierande och inte vidare konsekvent. Kan på en resa på 10 mil ge en räckvidd på allt mellan 52 mil och upp mot 78 mil. Detta under färd. Tämligen stor variation 😒 Tips någon?
På vilken mack tankar du? Volvo/Tanka?
av pmb
#1496610
Bem > ingen aning faktiskt. Plockade ut bilen i mitten nov-21. Kan man kontrollera detta?

Guligan > Har tankat på Ingo i de flesta fall. Ska det spela ngn roll eller har det problem med Tankad stationer?
Användarvisningsbild
av bem
#1496628
pmb skrev: tor 21 apr 2022, 06:23 Bem > ingen aning faktiskt. Plockade ut bilen i mitten nov-21. Kan man kontrollera detta?
...
I Centerdisplayen välj Kugghjulet så du sen ser alla huvudrubriker, välj raden System, sen "Mjukvaruuppdatering" så visas sen vilken version av mjukvaran du har. Senaste är 2.0, före dess 1.10 och före dess 1.9, sen 1.7 osv (på Google-bilar, på Sensusbilar är det nog månad+År som står).
Jag har 2.0 i min V90 T6 Recharge MY22 early (Google-bil) sen nån vecka tillbaka.

Mer info om olika mjukvaruversioner hittar du via länken nedan (välj din bilmodell och årsmodell):
https://www.volvocars.com/se/support/so ... ease-notes
av Lockis
#1496636
bem skrev:
pmb skrev: tor 21 apr 2022, 06:23 Bem > ingen aning faktiskt. Plockade ut bilen i mitten nov-21. Kan man kontrollera detta?
...
I Centerdisplayen välj Kugghjulet så du sen ser alla huvudrubriker, välj raden System, sen "Mjukvaruuppdatering" så visas sen vilken version av mjukvaran du har. Senaste är 2.0, före dess 1.10 och före dess 1.9, sen 1.7 osv (på Google-bilar, på Sensusbilar är det nog månad+År som står).
Jag har 2.0 i min V90 T6 Recharge MY22 early (Google-bil) sen nån vecka tillbaka.

Mer info om olika mjukvaruversioner hittar du via länken nedan (välj din bilmodell och årsmodell):
https://www.volvocars.com/se/support/so ... ease-notes
PMB har en v60. Så han har en sensus bil.

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]