Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#1499932
Perra83 skrev:Om du har en Recharge så kör slut på bensinen helt och tanka sedan fullt, för att testa hur mycket som går i.
Visserligen en bensinmotor, men jag skulle inte säga att det är jättesmart att köra soppatorrt...
av RobbanH
#1499936
Har en likadan bil och jo angivelsen till tom tank varierar rätt så hyfsat men så blir det när den växelvis kör på el respektive bensin. Tankmätaren visar helt korrekt i min bil. Visar den att det är ca 15 liter kvar så får jag i ca15 liter. Så strunta i km till tom tank och gå på tankmätaren.
Användarvisningsbild
av bem
#1499943
RobbanH skrev: sön 22 maj 2022, 07:35 Har en likadan bil och jo angivelsen till tom tank varierar rätt så hyfsat men så blir det när den växelvis kör på el respektive bensin. Tankmätaren visar helt korrekt i min bil. Visar den att det är ca 15 liter kvar så får jag i ca15 liter. Så strunta i km till tom tank och gå på tankmätaren.
Du har en Volvo med Sensus antar jag? Där gissar jag bränslemätaren visas på ett mer pedagogiskt sätt än i min Volvo med Google infotainment. Det dröjde ett tag innan jag fatta att den blå liggande remsan i min Volvo var bränslemätaren för strax ovanför står beräknad räckvidd i km och jag trodde beräknade räckvidden var den blå remsan också strax under, bara ett förtydligande grafiskt. Väldigt grov indelning med vita små streck vid full - 3/4 - 1/2 - 1/4 och tom tank.
Men den blå liggande remsan i förardisplayen är tankmätaren:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... nslematare
Användarvisningsbild
av x74
#1499945
Att mätaren visar kvar till tom tank inte riktigt stämmer med verkligheten, har som jag tror att göra med att det ska i princip vara omöjligt att köra soppa torsk, många chansar men med sån här marginal så ska det chansas väldigt långt innan det är tomt. Minns när viss årsmodell av volvo diesel där soppa nivån var alldeles för snålt kalibrerad och många körde torsk i tanken då.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1499959
perhall skrev: sön 22 maj 2022, 01:29
Perra83 skrev:Om du har en Recharge så kör slut på bensinen helt och tanka sedan fullt, för att testa hur mycket som går i.
Visserligen en bensinmotor, men jag skulle inte säga att det är jättesmart att köra soppatorrt...
Vad skulle hända?
av perhall
#1500021
Perra83 skrev:
perhall skrev: sön 22 maj 2022, 01:29
Perra83 skrev:Om du har en Recharge så kör slut på bensinen helt och tanka sedan fullt, för att testa hur mycket som går i.
Visserligen en bensinmotor, men jag skulle inte säga att det är jättesmart att köra soppatorrt...
Vad skulle hända?
Antagligen ingenting, men det kan hända olika typer av saker när man kör soppatort, trodde det var allmänt känt att det är olämpligt...
Användarvisningsbild
av d3nsomv3t
#1500870
Jag fick soppatorsk när det visade att jag kunde köra 225km till. Jag fick göra en mjukvaruuppdatering på verkstaden.
Som det nämnts tidigare i tråden så har man gått över till en plasttank som krymper och expanderar vilket gör att sensorn ballar ur.

Varför skulle vi byta modell? Enklast ä[…]

Hej Någon som vet (eller kan kolla i VIDA) […]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Död. :-(

C003107 -Hjulhastighetsgivare

Sorry jag skrev fel och menar fram. Ringen sitter […]