Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JoLo
#1497576
Efter att vi lämnade in bilen en tredje gång så kontaktades Volvo i och med att lösningen med att återställa den inte löst problemet.
Det som nu gjordes var att nedgraderat programvaran till den tidigare versionen vilket förhoppningsvis gör att vi slipper detta problem framöver. Dock så fungerar nu inte VOC appen men det kan jag leva med en stund.

Enligt verkstaden så är vi inte ensamma om att ha fått detta problemet efter uppdateringen gjorts så jag misstänker Volvo lägger en del resurser på att ha löst denna bugg asap. Men nästa gång så avvaktar jag nog en tid innan jag välje att göra uppdateringen...
Användarvisningsbild
av Pellix
#1497608
Låter ju inte så bra att flera haft återkommande problem.
Det kan alltså hända igen…
Jag fick uppdateringen gjord hos Volvo och det var nog 2 dagar efteråt min tappade kontakten. Jag gjorde uppdateringen snabbt för att bli av med andra problem… ;)
Har haft en känsla att det är nåt batteri som drar ur…
#1498758
Helt plötsligt så går inte radion att stänga av på vår nya XC60 B4 MY22 när bilen är igång. Även om man drar på bluetooth el Spotify så ligger radioljudet kvar över. Enl bilhandlaren skulle man hålla in homeknappen för att nolla systemet men det enda som sker då är att panelen kommer i rengöringsläge dvs stängs av. Någon som har en lösning på detta eller är det bara verkstad som gäller?
Användarvisningsbild
av bem
#1498769
Håll inne den avlånga Hem-knappen i 20 sekunder och släpp den. Då startas ”operativsystemet” om i din Gooogle-bil. Jag brukar få starta om på så sätt i min V90 T6 Recharge MY22 som också har Google Android Automotive infotainment. Har aldrig haft en Volvo tidigare som man behövt göra ”omstart” på som på en vanlig dator (PC). Men mjukvaran är omfattande i en Volvo numera och Google infotainment verkar Volvo ha (haft) lite problem få stabilt.
av Rullis
#1498856
Pellix skrev: tor 28 apr 2022, 22:48 Grannen och en kollega med var sin skapligt ny XC60 har fått samma problem 1-2 dagar efter uppdatering.
Nycklarna funkar ej och VOC har ingen kontakt.
Detta verkar ju som en riktig bugg vi fått in med senaste uppdateringen, riskerar att drabba många och känns väldigt olustigt. Man kan ju bli stående var som helst utan att komma iväg.
Bärgaren lade på spänning nånstans på min bil och då gick bilen att starta. Sen sade Bilia att de bytt en kommunikationsbox, men jag vet ju varken om de verkligen gjorde det eller om det verkligen var felet. Svårt att bärga eftersom man inte får bort laddsladden heller.
Nån som vet mer?
Jag har haft samma fel. Eller i alla fall samma symptom. Bilen slutade ta emot app-kommandon en kväll, och morgonen därpå kunde jag heller inte låsa upp bilen. Detta någon dag efter 2.0.

Det gick dock alldeles utmärkt att ta sig in med "nyckelbladet" som man kan plocka loss från fjärrkontrollen om batteriet är dött. Larmet tjöt och grannarna var säkert jätteförtjusta, men i övrigt fungerade bilen. Går att starta (och stänga av larmet) genom att lägga nyckeln i den främre mugghållaren, och den släppte också laddkontakten. Det enda man märkte av inuti bilen var en röd SOS-symbol på instrumentpanelen, men min servicetekniker försäkrade mig att om bilen startade så var den körduglig och jag kunde ta den till Bilia för en akuttid.

På Bilia bytte man batteri till den lilla datorn som alltid är på och lyssnar efter fjärrkontroll, VOC, m.m. Den hade laddats ur av outgrundlig anledning, men kanske hade det då med 2.0 att göra. På specen stod att man laddat in ny firmware på denna enhet och skapat en rapport till Volvo.

Får se om det sker igen, men oavsett så kan jag meddela att ni inte kommer bli strandade någonstans, utan det är samma procedur som om batteriet i fjärrkontrollen laddat ur / gått sönder.
Användarvisningsbild
av bem
#1498877
Föreställ er Agda 75 eller 80 år. Nya Volvon går inte öppna och starta på normalt sätt. Steg 1: läsa i elektroniska manualen… i bilen hon inte kommer in i (än)… Tror ni hon laddat hem Volvo Manual appen (som i och för sig inte är uppdaterad längre)? Tveksamt. Kommer hon på att det finns en fritextsökning i Volvo Cars appen som är manualen? Tveksamt. Klarar hon peta upp fjärrnyckeln för att komma åt metallnödnyckeln? Tveksamt. Ringer hon på Assistans i Volvo Cars appen? Kanske.
Vem vet, kanske hon står mitt ute i skogen utan mobiltäckning. Osis.
Har själv råkat ut en gång för bilen inte starta så jag fick lägga fjärrnyckeln i främre mugghållaren.
Hoppas era Volvo inte får strul vid mjukvaruuppdateringar som nog version 2.0 av mjukvaran verkar kunna orsaka? Jag har klarat mig undan låsupp- och startproblem efter uppdatering av mjukvara till version 2.0. Men det betyder knappast att min bil inte kan råka ut för samma problem, kanske bara inte förutsättning varit för handen än för att strulet skall komma. Personligen litar jag inte riktigt på ny mjukvara, det är lite för mycket strul man läser om. Och jag vet ju vad mjukvaran hittills rättat till på min och är väl inte långsökt tro det likaväl kan introduceras knasigheter via mjukvaran som mjukvarufolket inte tänkt på, inte kunnat förutse eller inte testat ordentligt. Tror nog nästan jag betraktar mjukvaran i en Volvo som en av de svagare punkterna i bilen. I alla fall i en Googlebil som min (V90 T6 Recharge MY22). Har inte så lång erfarenhet av den, bara 9 månaders körning snart, så det kanske inte går dra några vettiga slutsatser än efter totalt 4 mjukvaruuppdateringar.
Vi får hoppas Volvo blir bra på att utveckla bra och stabil mjukvara, gissar det kräver tid och erfarenhet med ett infotaimentsystem för att nå i den riktningen. Övergången från Sensus infotainment till Google Android Automotive infotainment i t.ex. V90 kanske inte gått och går riktigt som varken Volvo och kunderna förväntat sig? Speciellt om man även tar Volvo Cars appens funktioner i beaktande på Googlebilarna. Blir väl bättre med tiden, men tar det inte väl lång tid få in mer funktioner i appen för Googlebilarna?
Finns säkert andra bilfabrikat som kämpar med mjukvaran i bilarna också så Volvo är antagligen inte ensamma med mjukvarurelaterade problem. Har läst en del i motorpressen om vissa fabrikats elbilars mjukvara som varit rätt instabila.
av JoLo
#1512182
Jag kan informera om att denna bugg även finns med i den nya uppdateringen som jag fick mail om i veckan och installerade i förrgår då jag utgick från att buggen var löst men icke .
Nytt verkstadsbesök imorgon :-(
av Stefan62
#1512332
JoLo skrev:Jag kan informera om att denna bugg även finns med i den nya uppdateringen som jag fick mail om i veckan och installerade i förrgår då jag utgick från att buggen var löst men icke .
Nytt verkstadsbesök imorgon :-(
Jag är inte riktigt med på vilken bugg du menar...
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]