Sida 1 av 5
XC60 laddhybrid my2022
Postat: lör 19 mar 2022, 20:18
av LJN
Intresserad av XC60 laddhybrid my2022-2023 ( om man köper en så blir det en 2023:a ) Hur är det med servicekostnad och intervall för en laddhybrid? Det vore smart om modellenœ registerar bensinmotorns drifttimmar och aktiverar servicemeddelande efter tex 500 Tim eller 2-årsintervall, vilket som uppnås först.
Re: XC60 laddhybrid my2022
Postat: sön 20 mar 2022, 02:32
av perhall
Det kanske vore smart men alla märken vad jag vet går på antal km totalt, och alla traditionella bilmärken har servicekrav på elbilar fast det inte direkt behövs. Det handlar väl om att hålla igång intäkterna på verkstan.
Å ena sidan få driftstimmar för fossilmotorn i en laddhybrid, å andra sidan inte idealiskt med att motorn hoppar igång 30 sekunder nu och då, ofta med rätt hård belastning.
Re: XC60 laddhybrid my2022
Postat: sön 20 mar 2022, 07:41
av Perra83
Har själv tänkt på det. Kanske inte direkt service men användandet av bensinmotor. Känns inte skoj med -10°C och man kör på el och råkar gasa till lite hårt så startar bensinmotor kall och eländig. Tändstift, luftfilter, bränslefilter mm. lär knappast behövas bytas efter vanlig kilometersintervall utan efter motortimmar.
Ska noga kolla vad som byts vid service. Service ingick iofs under leasingtiden.
Re: XC60 laddhybrid my2022
Postat: sön 20 mar 2022, 08:28
av LJN
Är det normal "Volvo" intervall dvs. 1 år eller 3000 mil? För mig och frun som tillsammans har två bilar så används respektive bil under 1000 mil per år. Och för mig så är det daglig körning från ytterområde och in till centrum i vår småstad. Så för mig så blir det nog 75% eldrift och 25 % bensin dito. Och många andra "rena" bensinbilar som tex. VW och BMW har 2-års intervall alt. 3000 mil.
Re: XC60 laddhybrid my2022
Postat: sön 20 mar 2022, 10:02
av bem
Så här står det i Service- och Garantihandboken till min V90 T6 Recharge (Plug-in Hybrid, som de kallas numera av Volvo) MY22 angående serviceintervall: se bilderna. Är gissningvis samma för XC60 Recharge MY22.
Re: XC60 laddhybrid my2022
Postat: sön 20 mar 2022, 11:43
av Lövet
Perra83 skrev:Har själv tänkt på det. Kanske inte direkt service men användandet av bensinmotor. Känns inte skoj med -10°C och man kör på el och råkar gasa till lite hårt så startar bensinmotor kall och eländig. Tändstift, luftfilter, bränslefilter mm. lär knappast behövas bytas efter vanlig kilometersintervall utan efter motortimmar.
Har tänkt exakt samma sak. Säg att man åker på el ut på motorvägen och så drar elmotorn igång. Det känns väldigt fel med tanke på de råd man fått tidigare om att starta mjukt och gå varm innan man höjer belastningen. Å andra sidan verkar inte hybrider ha större problem med motorer än andra. Passat+Golf GTE vet jag har andra cylinderfoder som ska kompensera för detta. Om Volvo gjort några ändringar vet jag inte.
Re: XC60 laddhybrid my2022
Postat: sön 20 mar 2022, 13:03
av LJN
Men, om det är köldgrader ute så är väl bränslevärmaren i gång? Och värmer inte den hela kylvätskevolymen för både bensinmotor och kupevärmarpaket? Eller är vätskevolymerna skilda system numera? Sen har jag en fråga till, hur är AC systemet konstruerat? Hur drivs den är när ren eldrift används kontra när bensinmotor används? Mycket frågor blir det.....
Re: XC60 laddhybrid my2022
Postat: sön 20 mar 2022, 13:36
av bem
LJN skrev: ↑sön 20 mar 2022, 13:03
Men, om det är köldgrader ute så är väl bränslevärmaren i gång? Och värmer inte den hela kylvätskevolymen för både bensinmotor och kupevärmarpaket? Eller är vätskevolymerna skilda system numera? Sen har jag en fråga till, hur är AC systemet konstruerat? Hur drivs den är när ren eldrift används kontra när bensinmotor används? Mycket frågor blir det.....
Volvo kallar bensinvärmaren "Tillskottsvärmare" om den drar igång under körning:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ttsvarmare
Man kan ställa in i centerdisplayens inställningar om Tillskottsvärmaren skall kunna starta automatiskt under körning:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ttsvarmare
Bensinvärmaren värmer både motorn och kupén vid behov: Se länken ovan.
Om du kör på Pure körläge med en Volvo Plug-in Hybrid som har bensinvärmare så drivs AC:n på el men behövs värme kan Tillskottsvärmaren starta om man inte inaktiverat dess automatiska startmöjlighet.
Finns ingen handbok ännu för XC60 Recharge MY23 men XC60 Recharge MY21 hade bensinvärmare så kanske du kan läsa lite i handboken till den för att veta mer om hur bensinvärmaren och klimatanläggningen fungerar i en Volvo Recharge. XC60 Recharge MY22 (i alla fall late) hade inte bensinvärmare utan på den var det elvärmare (men inte elvärme med värmepump som Volvos rena elbilar kan ha).
Re: XC60 laddhybrid my2022
Postat: sön 20 mar 2022, 15:04
av LJN
Tack för input, då har "Tillskottsvämaren" samma funktioner som på en "vanlig" Volvo. Och då är bensinmotorn tempererad när den behövs vintertid. Det här med AC, är det en remdriven AC kompressor och en separat eldriven eller hur har Volvo löst detta?
Re: XC60 laddhybrid my2022
Postat: sön 20 mar 2022, 20:27
av bem
LJN skrev: ↑sön 20 mar 2022, 15:04
Tack för input, då har "Tillskottsvämaren" samma funktioner som på en "vanlig" Volvo. Och då är bensinmotorn tempererad när den behövs vintertid. Det här med AC, är det en remdriven AC kompressor och en separat eldriven eller hur har Volvo löst detta?
Jag öppna huven på min V90 T6 Recharge Plug-in Hybrid MY22 och jag hitta en ”rem” på vänster sida motorn sedd framifrån. Nån vet säkert vad den remmen driver. Jag gissar det är generatorremmen.
Jag gissar AC-kompressorn på min bil (om det är en kompressor) drivs av… ja det har jag ingen aning om. Hoppas nån här vet.