Man skall förstås inte dra några slutsatser genom att läsa på detta forum, men för egen del har jag haft rätt många nya Volvo genom åren och det har under de första åren inte varit några problem alls vad jag kan dra mig till minnes. Förra var en V70 MY14. Den jag har nu, V90 T6 Recharge MY22, blev det i redan första dan problem med (t.ex. TPMS, däcktrycksystem behöver service) och sen rulla det på med det ena mjukvarurelaterade felet (har det visat sig) efter det andra. Men nu är den väldigt bra och inga problem. Men det var en inte alltför trevlig resa tills den blev vad den är idag. Slutsatsen i mitt fall är att mjukvaran har väldigt stor inverkan på bilens funktion numera. Nu fick du ett knas med ett relä, det kan hända vilken bil som helst även splitternya. Hoppas du slipper fler fel på din bil, varken mjukvaru- eller hårdvarufel, i alla fall närmaste tiden, på sikt kan ju lite allt möjligt hända. Det viktiga for min del är att man ser att Volvo relativt snabbt försöker åtgärda problem t.ex. mjukvarurelaterade problem. De har all chans i världen på nya Volvo som har OTA, over the air, uppdatering. Men man önska egentligen de testa sin bilar och mjukvaran mer djupgående från början, men det kanske inte går så lätt, de måste ju leverera bilar hela tiden och det är väl oundvikligt bilar släpps iväg med mer eller mindre buggar i mjukvaran som får rättas senare. Vi Volvoförare får delvis vara testpiloter/testkaniner i det fallet vilket kanske inte uppskattas av alla.
Många förväntar sig nog en ganska felfri bil om man köper en Volvo, i alla fall gjorde jag det till nyligen för nu vet jag ju hur det kan bli. För andra modeller och årgångar än det jag har kan det vara felfritt, jag bara talar för mig själv. Dock har jag ändå förtroende för Volvo, en tryggare bil att åka i får man leta efter, ja det finns många andra trygga märken antar jag men det är ju Volvos signum så att säga att göra säkra och trygga bilar.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.