Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1490329
1. Verkar vara mjukvarufel i alla tre fallen.
2. Man får ju hyggligt med hjälp, en av oss fick en bil från handlaren, en från Cirkle K och en från Hertz (jag).
3. Att få ur kolleger och grannar info när de har dålig koll är i princip omöjligt. "Det var nån uppgradering" etc.
4. Intressant de i alla tre fall vill ha in bilen även om det lyser gult och inte rött. Kanske kan batteriet skadas eller något, jag vet inte...
#1492025
Hämtade min Volvo v90 T8 i måndags och redan samma dag kom varningen ”Drivsystem, service krävs” upp. Några dagar senare hände samma sak när frugan körde - och dessutom stannade bilen helt plötsligt. Efter en akuttid på verkstan dagen efter kunde Volvo konstatera att det var några relän som stängde för långsamt. Ni är det ordnat och det är ingen fara att köra vidare om bilen känns bra i övrigt. Quick fix om bilen ändå stannar: helt enkelt stänga av bilen och sätta på igen ett par gånger så att reläna får jobba ikapp.
#1492030
Man skall förstås inte dra några slutsatser genom att läsa på detta forum, men för egen del har jag haft rätt många nya Volvo genom åren och det har under de första åren inte varit några problem alls vad jag kan dra mig till minnes. Förra var en V70 MY14. Den jag har nu, V90 T6 Recharge MY22, blev det i redan första dan problem med (t.ex. TPMS, däcktrycksystem behöver service) och sen rulla det på med det ena mjukvarurelaterade felet (har det visat sig) efter det andra. Men nu är den väldigt bra och inga problem. Men det var en inte alltför trevlig resa tills den blev vad den är idag. Slutsatsen i mitt fall är att mjukvaran har väldigt stor inverkan på bilens funktion numera. Nu fick du ett knas med ett relä, det kan hända vilken bil som helst även splitternya. Hoppas du slipper fler fel på din bil, varken mjukvaru- eller hårdvarufel, i alla fall närmaste tiden, på sikt kan ju lite allt möjligt hända. Det viktiga for min del är att man ser att Volvo relativt snabbt försöker åtgärda problem t.ex. mjukvarurelaterade problem. De har all chans i världen på nya Volvo som har OTA, over the air, uppdatering. Men man önska egentligen de testa sin bilar och mjukvaran mer djupgående från början, men det kanske inte går så lätt, de måste ju leverera bilar hela tiden och det är väl oundvikligt bilar släpps iväg med mer eller mindre buggar i mjukvaran som får rättas senare. Vi Volvoförare får delvis vara testpiloter/testkaniner i det fallet vilket kanske inte uppskattas av alla. :-) Många förväntar sig nog en ganska felfri bil om man köper en Volvo, i alla fall gjorde jag det till nyligen för nu vet jag ju hur det kan bli. För andra modeller och årgångar än det jag har kan det vara felfritt, jag bara talar för mig själv. Dock har jag ändå förtroende för Volvo, en tryggare bil att åka i får man leta efter, ja det finns många andra trygga märken antar jag men det är ju Volvos signum så att säga att göra säkra och trygga bilar.
#1497044
Jag gillar också min bil (V60 T6 Recharge II, 2022) uttagen januari 2022. Men har nog haft 5-6 olika fel nu, bilen skall in nu om 30 minuter.
Felaktig monterad taklist runt takluckan. (rep bokad samma dag jag hämtade ut bilen, ALLA såg felet, även säljaren)
Felaktig monterad dränering H sida, vatten från takluckan dränkte (!) dragkroksdatorn och gjorde så dragkroken hoppade fram av sig själv ibland för att sedan helt dö
Fel på flera olika mjukvaror så att t ex "fel på drivsystem ..." kom fram.
Fel på Höger strålkastarspolning, den åker inte tillbaks in (ibland), man får trycka in den med handen
Nu skall den in för att den har vid 3 olika tillfällen "glömt" att det finns ström kvar i hybridbatteriet och att vid start visas tom el-tank, fast det finns gott om el, och då måste man köra på bensin tills minnet kommer tillbaks.
#1499931
Min pajade igen i veckan och det kom upp en massa felkoder. Bland annat slutade strålkastarna att fungera (felmeddelande) och parkeringsvarnaren var ur funktion (utan felmeddelande, läskigt). Mek sa att det är mycket vanligare på MY22 Late - låt oss hoppas att det går över snart.

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]