Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pettersson72
#1489092
Första vintern med min Volvo V60 hopplös i vinteföre då det i princip varje dag lägger sig snö och is i fälgarna så det blir obalans. Får ställa in den varje dag i varmgarage. Kör med ekrade fälgar Volvo original så det är öppna fälgar.

Min Saab 9-5 Aero 2004 har aldrig detta problem hur mycket snö det än är så samlas det aldrit snö och is i fälgarna. Nått tips på hur man ska lösa detta på Volvon? Frugans Passat 2007 har samma problem också AWD.

Kanske just på grund av AWD det blir så här att skit samlas mest bak i fälgarna.
#1489101
Nä använder aldrig farthållaren. Bor i Jämtland så vi har mycket snö och vägen jag kör på så möter man en hel del timmerbilar så blir en hel del snörök. Det är väl inte varje dag dock det lägger sig snö och is men lite för ofta tycker jag. Funderar om andra fälgar kanske hjälper.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1489110
Kanske finns det "Dirt deflectors" till din med, vet ej om det finns till din och hur mycket det hjälper men kanske lite. Till min skulle det då vara 31201952, men det är en XC60 2014. De kostar kul nog 225kr på v-parts och 215kr hos min Volvo Åf
.

Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bem
#1489119
Pettersson72,
Blir det snö/is i både fram- och bakfälgarna?
Jag hade en V70 MY01 en gång och på den fick de sätta på några plast eller gummi bitar under bilen vid sidan av bakhjulen så slasket styrdes undan. Kanske var luftströmmen som styrdes undan. Funka gjorde det. Blev hemsk obalans utan de där plastbitarna när det var snö/slask. Var en lösning Volvo tog fram och jag tror det inte kosta mig nåt få dem monterade.
På min förra Volvo V70 MY14 var det inga problem med is/slask i fälgarna och obalans, inte heller med min nuvarande V90 MY22.
Vad har du för årsmodell på din V60 och vilka fälgar har du?
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av III
#1489130
Jag blev så trött på snö i fälgarna på en s60 jag hade så jag köpte plåtfälgar och hjulsidor, men det berodde mest på att det kom in snö vid parkering. Öppna stora fälgar är inget vidare ur den aspekten. Inte upplevt problem med att snön yr in under körning men sett en annan tråd om de små stänkskydden som det hänvisas till här. Men inte otänkbart de löser problemet. Får man lufttryck genom fälgarna så...
Användarvisningsbild
av js1
#1489234
Inget större problem i Skåne :ninja: :-)
#1489314
Bor i Roslagen, relativt snörik vinter i år med en behaglig blandning av snösmältning och pansaris :)
Har CC 18" originalfälg på vintern, den med fem V formade "ekrar". Har inte upplevt några problem alls med snö/is i fälgarna, tror inte min har deflektorer?
av Mathag3865
#1489364
Detta kan låta larvigt men dubbelkolla så däcken går åt rätt håll, hade precis samma problem som du när jag slarvigt nog växlade höger och vänster bakhjul förra vintern, samlades otroligt mycket snö i fälgarna och att köra köra fortare än 80km/h gick inte. Man trodde inredningen skulle skaka loss. Detta är på en v60 d3 AWD 2019.

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]