av Putteman - sön 30 jan 2022, 14:43
- sön 30 jan 2022, 14:43
#1486404
Vi hade gärna ersatt vår egna XC70 diesel med något som går att ladda med el mer eller mindre. Kör idag oftast mellan 1500-2000 mil per år.
Fyra personer i familjen och rätt vana vid stora utrymmen i bilen, men inget direkt krav att det måste vara XC70 stort.
Min fru jobbar hos en Volvo ÅF, så lite lagom rabatt går väl iaf att få. Men framförallt är det trevligt och praktiskt att åka Volvo när hon ändå jobbar där, vi gillar dessutom Volvo.
Min frågeställning är egentligen förväntat andrahandsvärde, ska ge våra förutsättningar först och hur jag tänker.
Jag har tidigare som mest spenderat ca 250k på en bil, men just nu känns det helt fel att spendera t.ex. 300k och fortfarande få en ren fossilbil. Och dom laddhybrider som är beggade har ju typ 45 km räckvidd och är i mina ögon övervärderade. Så just nu vid detta teknikskiftet känns det ändå rimligt att höja budgeten lite för att få "rätt" lösning. Om vi spenderar ca 500´ kr på en helt ny Volvo, så ser våra alternativ ut såhär känner jag.
Man kan köpa en ren XC40 elbil. Den har såklart inget jättestort bagage, men vi har en takbox som man kan nyttja lite mer om man vill då ju. I vardagen så kommer det funka hur bra som helst, utmaningen kommer väl mer dom få gånger man vill köra lite längre. Bor i Malmö, och händer väl ett par gånger om året iaf att vi vill köra till Stockholm eller Sälen typ. Gillar även bilsemester i Europa, och det känns nästan "omöjligt" med en sådan bil?? Eller är det bara jag som är ovan? Tänker att den teoretiska räckvidden är ju typ 40 mil. Med verkligheten och en takbox så lär man väl ladda efter 20-25 mil max antar jag? En Europa tur på 3-500 mil känns ju inte så lockande......
Mitt andra alternativ jag kan komma på är en V60 laddhybrid. Dom har precis utökat till strax över 8 mil räckvidd på el i dom nya laddhybriderna. Det innebär att i princip all vardagskörning kommer vi kunna köra på el. Ibland åker vi till Småland eller Blekinge, då kommer bensinmotorn få stötta lite. Men även på en sådan tur så blir ju bränsleförbrukningen väldigt moderat tack vare räckvidden på el. Fördelarna blir ju uppenbarligen att lite längre turer och semestrar funkar "som förr", bara tanka och åk. Känns även som att kostnadsmässigt vad gäller driftskostnaden så kommer det inte påverka så mycket, då det ofta kostar en slant på snabbladdningsstationerna om man åker långt med ren elbil. Sannolikt så är bensinen ett dyrare alternativ, men inte såååå mycket dyrare iaf.
Miljön föredrar såklart ren eldrift. Men med laddhybrid så kommer vi kunna åka ofta flera månader på el utan att tanka, så jämfört med idag så har vi då gjort en rejäl förbättring. Tänker också att om man köper en laddhybrid ny nu, så kommer vi kunna ha den ett antal år, och nästa bilbyte kan bli ren elbil såklart. Men då kommer vi sannolikt bara behöva utrymme för 2-3 personer i bilen, plus att infrastrukturen för laddning kommer vara än mer förbättrad. Jag är sugen på laddhybrid nu, kommer fylla våra behov bättre angående utrymme och räckvidd. Men nånstans så vill jag hoppa på tåget med ren elbil så snart det är praktiskt och ekonomiskt möjligt för oss. Jag väljer att begränsa alternativen till Volvo för att det ska bli överblickbart.
Blev ett långt inlägg, men vill ge just våra förutsättningar. Jag är också väl medveten om att handla ny bil för 500k innebär att den stora kostnaden blir ju värdeminskningen. Därav till kärnfrågan. Då det handlar om privat ekonomi så blir totalkostnaden väldigt intressant.
Vad tror ni om andrahandsvärdet på dom två alternativen? Klassiskt så brukar man ju kunna räkna procentuell värdeminskning per år på ny bil. Men känns som den ekvationen blir rätt stukad nu i teknikskiftet mellan fossildrift och eldrift. Vissa bilar kommer bli iskalla begagnat, och andra väldigt eftertraktade helt enkelt.
Vilken av bilarna har bäst andrahandsvärde efter t.ex. 3, 5 eller 8 år tror ni? Självklart så är detta definitivt ren spekulation vi får syssla med. Med om vi gör det, vad tror ni?
Tack
/Putteman
Fyra personer i familjen och rätt vana vid stora utrymmen i bilen, men inget direkt krav att det måste vara XC70 stort.
Min fru jobbar hos en Volvo ÅF, så lite lagom rabatt går väl iaf att få. Men framförallt är det trevligt och praktiskt att åka Volvo när hon ändå jobbar där, vi gillar dessutom Volvo.
Min frågeställning är egentligen förväntat andrahandsvärde, ska ge våra förutsättningar först och hur jag tänker.
Jag har tidigare som mest spenderat ca 250k på en bil, men just nu känns det helt fel att spendera t.ex. 300k och fortfarande få en ren fossilbil. Och dom laddhybrider som är beggade har ju typ 45 km räckvidd och är i mina ögon övervärderade. Så just nu vid detta teknikskiftet känns det ändå rimligt att höja budgeten lite för att få "rätt" lösning. Om vi spenderar ca 500´ kr på en helt ny Volvo, så ser våra alternativ ut såhär känner jag.
Man kan köpa en ren XC40 elbil. Den har såklart inget jättestort bagage, men vi har en takbox som man kan nyttja lite mer om man vill då ju. I vardagen så kommer det funka hur bra som helst, utmaningen kommer väl mer dom få gånger man vill köra lite längre. Bor i Malmö, och händer väl ett par gånger om året iaf att vi vill köra till Stockholm eller Sälen typ. Gillar även bilsemester i Europa, och det känns nästan "omöjligt" med en sådan bil?? Eller är det bara jag som är ovan? Tänker att den teoretiska räckvidden är ju typ 40 mil. Med verkligheten och en takbox så lär man väl ladda efter 20-25 mil max antar jag? En Europa tur på 3-500 mil känns ju inte så lockande......
Mitt andra alternativ jag kan komma på är en V60 laddhybrid. Dom har precis utökat till strax över 8 mil räckvidd på el i dom nya laddhybriderna. Det innebär att i princip all vardagskörning kommer vi kunna köra på el. Ibland åker vi till Småland eller Blekinge, då kommer bensinmotorn få stötta lite. Men även på en sådan tur så blir ju bränsleförbrukningen väldigt moderat tack vare räckvidden på el. Fördelarna blir ju uppenbarligen att lite längre turer och semestrar funkar "som förr", bara tanka och åk. Känns även som att kostnadsmässigt vad gäller driftskostnaden så kommer det inte påverka så mycket, då det ofta kostar en slant på snabbladdningsstationerna om man åker långt med ren elbil. Sannolikt så är bensinen ett dyrare alternativ, men inte såååå mycket dyrare iaf.
Miljön föredrar såklart ren eldrift. Men med laddhybrid så kommer vi kunna åka ofta flera månader på el utan att tanka, så jämfört med idag så har vi då gjort en rejäl förbättring. Tänker också att om man köper en laddhybrid ny nu, så kommer vi kunna ha den ett antal år, och nästa bilbyte kan bli ren elbil såklart. Men då kommer vi sannolikt bara behöva utrymme för 2-3 personer i bilen, plus att infrastrukturen för laddning kommer vara än mer förbättrad. Jag är sugen på laddhybrid nu, kommer fylla våra behov bättre angående utrymme och räckvidd. Men nånstans så vill jag hoppa på tåget med ren elbil så snart det är praktiskt och ekonomiskt möjligt för oss. Jag väljer att begränsa alternativen till Volvo för att det ska bli överblickbart.
Blev ett långt inlägg, men vill ge just våra förutsättningar. Jag är också väl medveten om att handla ny bil för 500k innebär att den stora kostnaden blir ju värdeminskningen. Därav till kärnfrågan. Då det handlar om privat ekonomi så blir totalkostnaden väldigt intressant.
Vad tror ni om andrahandsvärdet på dom två alternativen? Klassiskt så brukar man ju kunna räkna procentuell värdeminskning per år på ny bil. Men känns som den ekvationen blir rätt stukad nu i teknikskiftet mellan fossildrift och eldrift. Vissa bilar kommer bli iskalla begagnat, och andra väldigt eftertraktade helt enkelt.
Vilken av bilarna har bäst andrahandsvärde efter t.ex. 3, 5 eller 8 år tror ni? Självklart så är detta definitivt ren spekulation vi får syssla med. Med om vi gör det, vad tror ni?
Tack
/Putteman