Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1486404
Vi hade gärna ersatt vår egna XC70 diesel med något som går att ladda med el mer eller mindre. Kör idag oftast mellan 1500-2000 mil per år.

Fyra personer i familjen och rätt vana vid stora utrymmen i bilen, men inget direkt krav att det måste vara XC70 stort.

Min fru jobbar hos en Volvo ÅF, så lite lagom rabatt går väl iaf att få. Men framförallt är det trevligt och praktiskt att åka Volvo när hon ändå jobbar där, vi gillar dessutom Volvo.

Min frågeställning är egentligen förväntat andrahandsvärde, ska ge våra förutsättningar först och hur jag tänker.

Jag har tidigare som mest spenderat ca 250k på en bil, men just nu känns det helt fel att spendera t.ex. 300k och fortfarande få en ren fossilbil. Och dom laddhybrider som är beggade har ju typ 45 km räckvidd och är i mina ögon övervärderade. Så just nu vid detta teknikskiftet känns det ändå rimligt att höja budgeten lite för att få "rätt" lösning. Om vi spenderar ca 500´ kr på en helt ny Volvo, så ser våra alternativ ut såhär känner jag.

Man kan köpa en ren XC40 elbil. Den har såklart inget jättestort bagage, men vi har en takbox som man kan nyttja lite mer om man vill då ju. I vardagen så kommer det funka hur bra som helst, utmaningen kommer väl mer dom få gånger man vill köra lite längre. Bor i Malmö, och händer väl ett par gånger om året iaf att vi vill köra till Stockholm eller Sälen typ. Gillar även bilsemester i Europa, och det känns nästan "omöjligt" med en sådan bil?? Eller är det bara jag som är ovan? Tänker att den teoretiska räckvidden är ju typ 40 mil. Med verkligheten och en takbox så lär man väl ladda efter 20-25 mil max antar jag? En Europa tur på 3-500 mil känns ju inte så lockande......

Mitt andra alternativ jag kan komma på är en V60 laddhybrid. Dom har precis utökat till strax över 8 mil räckvidd på el i dom nya laddhybriderna. Det innebär att i princip all vardagskörning kommer vi kunna köra på el. Ibland åker vi till Småland eller Blekinge, då kommer bensinmotorn få stötta lite. Men även på en sådan tur så blir ju bränsleförbrukningen väldigt moderat tack vare räckvidden på el. Fördelarna blir ju uppenbarligen att lite längre turer och semestrar funkar "som förr", bara tanka och åk. Känns även som att kostnadsmässigt vad gäller driftskostnaden så kommer det inte påverka så mycket, då det ofta kostar en slant på snabbladdningsstationerna om man åker långt med ren elbil. Sannolikt så är bensinen ett dyrare alternativ, men inte såååå mycket dyrare iaf.

Miljön föredrar såklart ren eldrift. Men med laddhybrid så kommer vi kunna åka ofta flera månader på el utan att tanka, så jämfört med idag så har vi då gjort en rejäl förbättring. Tänker också att om man köper en laddhybrid ny nu, så kommer vi kunna ha den ett antal år, och nästa bilbyte kan bli ren elbil såklart. Men då kommer vi sannolikt bara behöva utrymme för 2-3 personer i bilen, plus att infrastrukturen för laddning kommer vara än mer förbättrad. Jag är sugen på laddhybrid nu, kommer fylla våra behov bättre angående utrymme och räckvidd. Men nånstans så vill jag hoppa på tåget med ren elbil så snart det är praktiskt och ekonomiskt möjligt för oss. Jag väljer att begränsa alternativen till Volvo för att det ska bli överblickbart.

Blev ett långt inlägg, men vill ge just våra förutsättningar. Jag är också väl medveten om att handla ny bil för 500k innebär att den stora kostnaden blir ju värdeminskningen. Därav till kärnfrågan. Då det handlar om privat ekonomi så blir totalkostnaden väldigt intressant.

Vad tror ni om andrahandsvärdet på dom två alternativen? Klassiskt så brukar man ju kunna räkna procentuell värdeminskning per år på ny bil. Men känns som den ekvationen blir rätt stukad nu i teknikskiftet mellan fossildrift och eldrift. Vissa bilar kommer bli iskalla begagnat, och andra väldigt eftertraktade helt enkelt.

Vilken av bilarna har bäst andrahandsvärde efter t.ex. 3, 5 eller 8 år tror ni? Självklart så är detta definitivt ren spekulation vi får syssla med. Med om vi gör det, vad tror ni?

Tack

/Putteman
#1486406
Jag hade hoppat över hybrid, om möjligheten hade funnits. Det känns som att ren el mer är en framtid vid försäljning om 7-8 år.
En ren elbil genererar återbetalning på 70000:-, som man kan räkna av på priset.

Jag hade spanat på Polestar 2, som både ha halvkombilucka och möjlighet till dragkrok.
Vet dock inte om Polestar 2 "räknar ut" var man bör stanna och ladda när man lägger in en avlägsen destination i navigatorn, det är en stor fördel hos Tesla.
Sitta och själv behöva "jaga rätt" på laddplatser känns inte extremt premium, framförallt inte när man är på utlandsresor.
#1486420
På längre sikt TROR jag att en bil med en ren förbränningsmotor kommer minska mindre i värde. Elbilar är i dagsläget dyra och utvecklingen går fortfarande väldigt fort. Utvecklingen av förbränningsmotorer går i princip bakåt på grund av hårdare miljökrav. Hur kommer andrahandsvärdet utvecklas för gamla hybrider nu när de nya går dubbelt så långt? Hur har andrahandsvärdet utvecklats för andra miljövänliga drivlinor genom åren? Kommer staten börja beskatta även elbilar framöver? Kommer staten börja malus-beskatta även gamla bilar framöver? Kommer det vara störst brist på el eller olja i framtiden när den tunga industrin gått över till eldrift? Kommer den genomsnittliga ointresserade bilföraren (som knappt märker när ett av hjulen ramlar av på bilen) klara av att köra en elbil? Kommer utbyggnad av infrastruktur följa det ökade behovet? Kommer köparen vilja chansa på att ett 8år gammalt batteri kommer fungerar felfritt?
#1486473
Allt det här som känns osäkert och inte "färdigt" just nu gjorde att jag valde V60 laddhybrid med Volvos längre räckvidd 88km enligt WLTP. EL är väl givet i framtiden men dagens räckvidd gjorde att jag avvaktar med en ren elbil. Finansieringen blev leasing från Volvo (Care by Volvo) i 36 månader. Tänker att om tre år finns det säkert en elbil för mina behov. Vi kör mindre än 1000mil/år numera.
Polestar 2 är riktigt kompetent men jag gillar inte utseendet. V60 och XC90 är snygga! Annars Tesla modell S.
#1486514
valln skrev:Överlägset billigast är att fortsätta med XC70:in i några är tills Volvo släpper bättre elbilar.
Jag antar att du sista generationen XC70 och då är den också riktigt krocksäker!
Blir faktiskt lite irriterad över ditt svar. Du har ingen aning om hur TS ägande ser ut för nuvarande bil. Den kanske har en låne kostad? Eller dyra reparationer som är på G.
Han kanske dessutom har bundit sitt elavtal på ett förmånligt pris vilket gör att kalkylen för laddhybriden/elbilen blir väldigt bra? Eller kör han kanske 90% stadskörning med sin diesel? Då är det garanterat ingen billig milkostnad.

Jag tänker att vi inte ska försöka anta hur någons livs/ekonomiska situation ser ut, utan att TS faktiskt redogjort en TCO kalkyl för nuvarande bil som man sen kan jämföra med en TCO kalkyl för en ny bil.
#1486518
Lockis skrev:
valln skrev:Överlägset billigast är att fortsätta med XC70:in i några är tills Volvo släpper bättre elbilar.
Jag antar att du sista generationen XC70 och då är den också riktigt krocksäker!
Blir faktiskt lite irriterad över ditt svar. Du har ingen aning om hur TS ägande ser ut för nuvarande bil. Den kanske har en låne kostad? Eller dyra reparationer som är på G.
Han kanske dessutom har bundit sitt elavtal på ett förmånligt pris vilket gör att kalkylen för laddhybriden/elbilen blir väldigt bra? Eller kör han kanske 90% stadskörning med sin diesel? Då är det garanterat ingen billig milkostnad.

Jag tänker att vi inte ska försöka anta hur någons livs/ekonomiska situation ser ut, utan att TS faktiskt redogjort en TCO kalkyl för nuvarande bil som man sen kan jämföra med en TCO kalkyl för en ny bil.
Helt korrekt. Grundställningen var inte att vi vill köra så billigt som möjligt, då behåller vi såklart vår XC70.

Vi kör nästan bara i stan, och har en D4 AWD automat idag som närmar sig 20.000 mil. Den är bra på massor utav vis. Men rent miljömässigt så tycker vi det är dags att börja använda el. Bor även med möjlighet att sätta upp laddbox, funderar på att sätta solceller osv.

Utan frågeställningen i mitt första inlägg var ju egentligen förväntad värdeminskning på ny elbil vs ny laddhybrid. Förstår att det är billigare att pumpa in diesel i gamla bilen, men är ändå intresserad utav att få en vettig totalekonomi i den nya.

Jag tror ju själv att fossilbränslepriserna kommer stiga snabbare än vi anar t.ex., men även elpriserna riskerar att parkera på en högre nivå än vi är vana vid gissar jag.
#1486520
Putteman skrev:
Lockis skrev:
valln skrev:Överlägset billigast är att fortsätta med XC70:in i några är tills Volvo släpper bättre elbilar.
Jag antar att du sista generationen XC70 och då är den också riktigt krocksäker!
Blir faktiskt lite irriterad över ditt svar. Du har ingen aning om hur TS ägande ser ut för nuvarande bil. Den kanske har en låne kostad? Eller dyra reparationer som är på G.
Han kanske dessutom har bundit sitt elavtal på ett förmånligt pris vilket gör att kalkylen för laddhybriden/elbilen blir väldigt bra? Eller kör han kanske 90% stadskörning med sin diesel? Då är det garanterat ingen billig milkostnad.

Jag tänker att vi inte ska försöka anta hur någons livs/ekonomiska situation ser ut, utan att TS faktiskt redogjort en TCO kalkyl för nuvarande bil som man sen kan jämföra med en TCO kalkyl för en ny bil.
Helt korrekt. Grundställningen var inte att vi vill köra så billigt som möjligt, då behåller vi såklart vår XC70.

Vi kör nästan bara i stan, och har en D4 AWD automat idag som närmar sig 20.000 mil. Den är bra på massor utav vis. Men rent miljömässigt så tycker vi det är dags att börja använda el. Bor även med möjlighet att sätta upp laddbox, funderar på att sätta solceller osv.

Utan frågeställningen i mitt första inlägg var ju egentligen förväntad värdeminskning på ny elbil vs ny laddhybrid. Förstår att det är billigare att pumpa in diesel i gamla bilen, men är ändå intresserad utav att få en vettig totalekonomi i den nya.

Jag tror ju själv att fossilbränslepriserna kommer stiga snabbare än vi anar t.ex., men även elpriserna riskerar att parkera på en högre nivå än vi är vana vid gissar jag.
Om man vill vara snäll mot sig själv. Så gör man en värdeminskningskalkyl likt det man gjort tidigare. Men även där är svårt för mig att tillföra något då jag kör förmånsbil och bara har en månads TCO att förhålla mig till över 3 år. Vilket är lättare än om man gör ett privatköp.

Jag tror att en Hybrid kommer hålla sig ganska bra i värde dem nästkommande 3-5 åren. Men det beror helt på hur elbils marknaden ser ut också. Skulle vi helt plötsligt få en Elbil i klass med V60 för 500' kommer din hybrid ta stryk pga detta.
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]