Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jsu
#1486125
Hej alla!

Vi köpte i somras en v60 cc 2019 med selektgaranti och bra utrustning.
Vi är helnöjda med bilen i stort men vägljudet kunde gärna fått varit lite mindre.

Nu till vårt dilemma. Vid förardörren hörs ett tydligt vindbrus i högre hastighet. Har tittat men allt ser okej ut. Dörren ser också ut att linjera utvändigt. Bilen har akustikrutor

Lämnade in bilen till vår PST och han tyckte inte att ljudet var särskilt onormalt. Han provkörde två likadana bilar för referens men menade att det är så här bilarna låter.

Ljudet kan beskrivas som om rutan är lite öppen. Vid regn eller moddigt väglag hörs det extra mycket. Även mötande trafik hörs. Känns inte normalt i mitt tycke. Har lyckats lokalisera ljudet i öronhöjd uppe i hörnet på rutan.

Hur skall jag ta detta vidare? Förslag på åtgärd?

Jag frågade om vi kunde testa att byta listen som tätar rutan men iom att han inte kunde konstatera något fel så måste vi ta kostnaden för detta (2200kr) själva.

Tack på förhand.
#1486127
Vi har en likadan bil av samma årgång. Jag upplever inte samma problem som du beskriver så jag kan inte säga det är normalt med vindbrus.

Det är inte enkelt att visuellt konstatera ett fel på en tätningslist för det är funktionen och inte utseendet som avgör om den är defekt eller ej. Gäller det omvända, att om du tar kostnaden för listbyte och det sen visar sig att listen vad defekt i funktion, ersätter säljaren då dina kostnader genom selektgarantin? Men det om selektgaranti ska ha nåt seriöst innehåll så förväntar jag mig att säljaren gör mer omfattande åtgärder och prov innan de lägger problemet på kunden.
av jsu
#1486132
Tack för kloka insikter så långt.

När vi åkte på senaste långresan över jul så tryckte jag upp en servett mellan rutan och listen. Då blev det lite tystare.

Ju mer jag tänker på det så känns det rimligt att det är listen som felar. Måste bara stärka min argumentation inför nästa verkstadsbesök (och kanske också byta pst).
#1560290
jsu skrev:Hej alla!

Vi köpte i somras en v60 cc 2019 med selektgaranti och bra utrustning.
Vi är helnöjda med bilen i stort men vägljudet kunde gärna fått varit lite mindre.

Nu till vårt dilemma. Vid förardörren hörs ett tydligt vindbrus i högre hastighet. Har tittat men allt ser okej ut. Dörren ser också ut att linjera utvändigt. Bilen har akustikrutor

Lämnade in bilen till vår PST och han tyckte inte att ljudet var särskilt onormalt. Han provkörde två likadana bilar för referens men menade att det är så här bilarna låter.

Ljudet kan beskrivas som om rutan är lite öppen. Vid regn eller moddigt väglag hörs det extra mycket. Även mötande trafik hörs. Känns inte normalt i mitt tycke. Har lyckats lokalisera ljudet i öronhöjd uppe i hörnet på rutan.

Hur skall jag ta detta vidare? Förslag på åtgärd?

Jag frågade om vi kunde testa att byta listen som tätar rutan men iom att han inte kunde konstatera något fel så måste vi ta kostnaden för detta (2200kr) själva.

Tack på förhand.
Du får fixa ett fel på listen då så den byts :)
av jsu
#1568973
Meizu skrev: sön 05 nov 2023, 16:33 Hej!

Hur gick det? Hittat vad som orsakar oljudet ?
Vi bytte listen på selectgarantin. Blev inte nöjd. Tycker det brusar och viner fortfarande. Skall ta det en vända till på nästa service. Det känns som om dörren behöver justeras?
av Meizu
#1570837
Har också haft min inne på fix av list till rutan på förardörren. Den satt fel efter att dörren blivit omlackad - dock blev det ingen skillnad.
Mekanikern sa att han inte tyckte det lät mer i min bil än andra. Har inte vågat prova annan V60 än för då blir jag väl mer varse om oljudet i min.
Har iofs bara kört bilen med nya dubbdäck men upplever att den låter likvärdigt eller mer än en V50. Speciellt tydligt när det regnar ute eller man kör långsamt i tex ett garage (dubbarna hörs tydligt)

Håller lite bevakning här om någon hittar vad det kan vara.
#1571960
Jag har samma oljud i min.. Man måste upp lite i fart innan man märker av det, men det är som du säger att det låter som att rutan på förardörren är lite öppen. .

Tänkte själv montera vindavvisare på bilen men inte gjort det ännu då jag väntar på att det ska bli lite varmare ute. Är det tätningen mellan rutan och listen i dörren som felar så borde ”bruset” försvinna då vindavvisaren håller bort vinden från överkant i rutan.

Jag förstår, en del saker går ju […]

Röret är rätt lätt att ta loss[…]

Hej Bilens motorlampa började lysa gult f&oum[…]

Låter som om den drar tjuvluft någon s[…]