Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Som rubriken lyder, hur lång tid bör följande serviceåtgärder ta hos en märkesverkstad:

Basservice (motorolja/filter)
Kupefilter byte
Nedladdning mjukvaror
Byte bromsvätska
Rengöring insida vindruta/kamera
Övriga kontroller

Avser V60 2020 med 1500 mil på mätaren.
Man ser ju rätt tydligt via Oncall appen när dom påbörjar resp avslutar servicen.
Utan att avslöja något, hur lång tid bör det ta?
Användarvisningsbild
av Steffe3
45 min till en timme kanske? Bromsvätska ingår väl dock inte om man inte ber om det, så det har jag inte nån erfarenhet av tidsmässigt (bara kört standardservice)
Användarvisningsbild
av js1
Bromsvätskan ska vara bytt enligt beställning.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Då kanske det tar en stund till, dåligt insatt i hur lång tid extra det kan ta tyvärr. 45-1h var baserat på en normal service, oljebyte och kontroller, typ.
Användarvisningsbild
av Micce1980
@js1,

1.5-2h skulle jag säga. Iaf hos min ÅF

Varför undrar du över detta?
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av js1
Det är ungefär den tid det tog senast så det stämmer kanske. Tycker bara spontant det känns i kortaste laget.
Rutan för "Kontroll av torkare/spolning" är ibockad men det är uppenbart med tanke på vindrutans kondition att någon spolning INTE gjorts/kontrollerats.
Då blir man lite nojig och misstänksam om det är fler grejer som bara görs på pappret. T ex byte av bromsvätska.
Lite lustigt är det också att kylarvätskan alltid klarar -40°C år efter år, även när man byter bil :ninja:
Användarvisningsbild
av Micce1980
@js1, De gör sådant som att filma och skickar ut vad de gjort eller vad som kan vara bra att ha med sig till nästa gång med nu hos många så de hade kunnat korta ner den mer

Nu vet jag inte riktigt hur men de spolar väl lite och ser hur torkarna drar över, antagligen ej så att de går över denna punkt speciellt noggrant tror jag. Min ÅF markerade helt riktigt att mina var snart dåliga vilket var riktigt. Jag sa att jag visste och redan hade köpt vilket jag hade med, tyckte bara det inte riktigt var dags ännu. Samma med bakbromsarna de markerade, de visst jag med och har delar liggandes som kommer bytas i vårvintern typ
av Lockis
js1 skrev: Lite lustigt är det också att kylarvätskan alltid klarar -40°C år efter år, även när man byter bil :ninja:
Hur är det lustigt? Det vore i min värld värre om den inte ansågs klara -40? Och byter du bil och bilmärke så är det kanske märkligt. Men kör du volvo och byter var 3:e år och rekommendationerna kring glykol och blandning inte ändrats så är det väl inte särskilt märkligt?

Hela tråden känns oseriös och poänglös. Din PST talar ju om för dig vid bokning hur lång tid det kommer ta. Vill du ha input så hade jag istället ringt till mer än 1 verkstad och frågat.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Vi ska inte ta alla PST till galgbacken.
Min PST brukar skruva på min bil halva arbetsdagen typ...

Sen är detta med bromsar en uppskattning skulle jag säga. PST kan omöjligt veta om man ändrar körmönster eller åker på längre resor, med andra förhållanden än hemma.
Mina bromsar bak gav typ upp i Portugal i somras (kunde dock köra hem) men det är knappast relaterat som ett "PST-fel", mer SBR (Skit bakom ratten). :-)
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]