Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
#1485147
Jag kör just nu väldigt mycket korta sträckor och använder bränslevärmare vid nästan varje resa. Samtidigt har bilen inte indikerat låg nivå i batteriet och start stopp verkar fungera som vanligt. Men om jag fattat det korrekt så Star och start/stopps sköts av 48V-batteriet på mildhybriderna?

Nåja, bestämde mig för att för första gången någonsin ladda batteriet i en ny bil(treårsbil). Och döm av min förvåning när min Ctek-laddare indikerar att det krävs mer än 8 timmars laddning för att nå fullt. Nu efter 6 timmar så står den mycket riktigt på 2 timmar tills fullt laddad. Det indikerar ju att det var en ganska bra idé att ladda batteriet.. :-)
av Primus
#1485152
Nu fulladdat. Tog lite mer än 7 timmar kan jag konstatera nu.
Användarvisningsbild
av bem
#1485227
Primus,
Du har gjort helt rätt. Kör man bränslevärmaren mycket gäller det ladda 12-volt batteriet regelbundet. Kör man mycket längre sträckor kan 12-volt batteriet kanske laddas tillräckligt mellan varven. Det finns en bra minnesregel för bränslevärmarens bruk:
Man skall köra bilen lika länge som bränslevärmaren körts. Exempelvis kör man bränslevärmaren 30 min på morgonen skall man sen köra bilen i 30 minuter för att ladda batteriet tillräckligt under körning.
Jag använde dieselvärmaren väldigt mycket på min förra V70 MY14, den startades på morgonen innan jag skulle åka till jobbet, och på jobbet innan jag skulle åka hem. Jag ladda nog 12-voltbatteriet minst en gång i veckan (på helgen) med min CTEK MXS 7.0 laddare. Jag hade monterat en snabbkoppling på 12-volt batteriet så det gick snabbt koppla in laddaren.
På bilen jag har numera, en V90 T6 Recharge MY22, laddas 12-voltbatteriet samtidigt som jag laddar hybridbatteriet så på den bilen kan nästan inte 12-volt batteriet bli dåligt laddat eftersom jag laddar hybridbatteriet ganska ofta. Således mycket enklare på en Volvo Recharge laddhybrid om den har bensinvärmare att hålla 12-voltbatteriet laddat. På nyare Volvo Recharge laddhybrider är det ingen bränslevärmare längre, det är helt elbaserat klimatsystem, där startas ingen bensinvärmare så där kan inte 12-voltbatteriet dräneras av bensinvärmarstarter.
/Bo
av Primus
#1485238
Får göra detta till en rutin. Jag köpte nytt batteri till min sommarbil och fick med ett informationsblad. Där stod att varje start tar 40 minuter att ladda up via körning. Det var mycket tycker jag.
av DennisE
#1485667
bem skrev:Primus,
Du har gjort helt rätt. Kör man bränslevärmaren mycket gäller det ladda 12-volt batteriet regelbundet. Kör man mycket längre sträckor kan 12-volt batteriet kanske laddas tillräckligt mellan varven. Det finns en bra minnesregel för bränslevärmarens bruk:
Man skall köra bilen lika länge som bränslevärmaren körts. Exempelvis kör man bränslevärmaren 30 min på morgonen skall man sen köra bilen i 30 minuter för att ladda batteriet tillräckligt under körning.
Jag använde dieselvärmaren väldigt mycket på min förra V70 MY14, den startades på morgonen innan jag skulle åka till jobbet, och på jobbet innan jag skulle åka hem. Jag ladda nog 12-voltbatteriet minst en gång i veckan (på helgen) med min CTEK MXS 7.0 laddare. Jag hade monterat en snabbkoppling på 12-volt batteriet så det gick snabbt koppla in laddaren.
På bilen jag har numera, en V90 T6 Recharge MY22, laddas 12-voltbatteriet samtidigt som jag laddar hybridbatteriet så på den bilen kan nästan inte 12-volt batteriet bli dåligt laddat eftersom jag laddar hybridbatteriet ganska ofta. Således mycket enklare på en Volvo Recharge laddhybrid om den har bensinvärmare att hålla 12-voltbatteriet laddat. På nyare Volvo Recharge laddhybrider är det ingen bränslevärmare längre, det är helt elbaserat klimatsystem, där startas ingen bensinvärmare så där kan inte 12-voltbatteriet dräneras av bensinvärmarstarter.
/Bo
Jag har upptäckt att jag inte alltid har mos kvar i batteriet för att köra bensin värmaren. Det har visserligen varit väldigt kallt. Men tror du att det gäller även min XC60 Rechared 2022? Nu kör jag en stund på bensinmotorn til jobbet bara för att inte dra ur batteriet nämligen.
Användarvisningsbild
av petewedi
#1485701
Även jag har funderat kring detta om en fast monterad laddare behövs på XC60 recharge? Obegriplig design att 12v batteriet inte laddas då bilen är ansluten till laddbox och att det krävs extra utrustning för det med ett eget uttag i fronten. Alternativt köra bensinmotorn trots att hybridbatteriet är fullt laddat.



XC60 Recharge Plug-in Hybrid
2022

Uppdaterad 2021-05-12
Startbatteriet driver bilens primära elsystem, vilket inkluderar det mesta av den elektriska utrustningen. För att starta förbränningsmotorn används hybridbatteriet.

Startbatteriets livslängd och kapacitet
Startbatteriets livslängd påverkas av flera faktorer, bl.a. antal starter, urladdningar, körsätt, körförhållanden och klimatförhållanden. Batteriets startkapacitet sjunker gradvis med tiden. Stark kyla begränsar startkapaciteten ytterligare.

Batterinivån kan bli låg om bilen inte används under en längre tid eller om den bara körs korta sträckor.

För att hålla startbatteriet i gott skick rekommenderas minst 15 minuters körning per vecka eller att batteriet ansluts till en batteriladdare med automatisk underhållsladdning. Ett startbatteri som hålls ständigt fulladdat har maximal livslängd.


Hybridbatteri
Uppdaterad 2021-05-12
För drift med elmotor är bilen utrustad med ett hybridbatteri – ett underhållsfritt uppladdningsbart batteri av typen litium-jon.

Utöver eldrift används hybridbatteriet för att starta förbränningsmotorn. Därför kan inte bilen startas om batteriet av någon anledning skulle vara helt urladdat. För att ladda hybridbatteriet behöver även bilens mindre 12 V-batteri vara tillräckligt laddat för att kunna driva bilens elsystem och starta laddning.
Användarvisningsbild
av bem
#1485918
petewedi,
Så här står det i handboken till min V90 T6 Recharge 2022:

"Bilens startbatteri laddas när laddning av hybridbatteriet sker."
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... om-eldrift

(ca 10 rader ner i texten)

Kolla i handboken till din XC60 Reharge i motsvarande avsnitt "Allmänt om eldrift" om det står samma sak.

I den något äldre Appen "Volvo Manual" för mobiltelefon (vet inte om den går ladda ner lägre från Appstore/Google play) så står det i tillägg, för V90 Recharge 2022, under rubriken "Laddning av hybridbatteriet" även att laddningen av startbatteriet avbryts när hybridbatteriet laddats fullt.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av petewedi
#1485938
Det har du alldeles rätt i. Det står samma där.
av Primus
#1485985
Då hybridbatteriet är startbatteri är frågan vad de menar? Startbatteri brukar man ju kalla 12V-batteriet, men i Volvos fall används ju inte det till start av förbränningsmotorn på hybriderna..🤷‍♂️
Användarvisningsbild
av bem
#1486020
Tror nog Volvo menar med startbatteriet i det här sammanhanget 12-voltsbatteriet.

På andra ställen i manualen kan man läsa om "startbatteriet" och då skriver de så här:
"Startbatteriet driver bilens primära elsystem, vilket inkluderar det mesta av den elektriska utrustningen.
För att starta förbränningsmotorn används hybridbatteriet.
Startbatteriet är ett 12 V-batteri som är dimensionerat för att driva bilmodellens specifika elsystem och funktioner."
Jag som har gjort ord kursiverade och strukit under ovan i texten för att förtydliga.
Källa (för V90 Recharge 2022):
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... artbatteri

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]