Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1483925
Har en XC60-18 T5 8000mil som står orörlig på min garageuppfart.

Det började med att motorn i vanlig ordning vid ett rödljus stannade med start/stop funktionen. När jag sedan skulle iväg och tryckte på gasen hände ingenting. Började smått panikslaget försöka slå på och av motorn / flytta växeln mellan P, N och D men ingenting hände mer än att instrumentpanel och annat tändes och det för övrig "såg bra ut". Efter 5 minuters fipplande startade motorn plötsligt som om inget hade hänt och jag åkte vidare.

När jag senare samma dag efter varit parkerad skulle starta motorn igen hände ingenting. Lampor tänds, instrumentpanel tänds, tändningen verkar på men startmotorn är död. Efter 5 minuter efter att ha gått ur bilen och låst den för att se om det hjälper att "boota om" kom den återigen igång igen.

Åkte raka vägen hem och står nu återigen med en bil som inte startar på min garageuppfart. Har provat att ladda batteriet(erna?) vid den röda laddpunkten men det hjälpte inte.

Finns det någon klokskap i forumet som kan guida vad felet kan vara?

/Gustav
Senast redigerad av 1 gustavlund, redigerad totalt 0 gånger.
#1483934
Jag lyckades "bricka" en av Volvos provbilar när vi hade den till låns på jobbet och jag experimenterade lite med urladdat huvudbatteri. När allt var återställt så funkade allt utom startknappen som var stendöd.. inga felmeddelanden, bara stendöd startmotor.
Gjorde reset genom att lyfta polerna på huvudbatteriet - ingen skillnad. Kopplade ur *BÅDA* batterierna några minuter och kopplade in dem igen. Startade! Pust ut ;-)
#1484070
Det där var jäkligt intressant. Det slog mig precis att mitt kort till återvinningscentralen retsamt gled in i glipan ovanför det lilla jalusiet i framkant av kardantuneln och försvann där häromdagen. Nu ligger den någonstans i bilens inre vid kardantunneln. Helt omöjlig att komma åt. Det är ett "blippkort" så tänk om den ligger där och stör bilens kommunikation med nyckeln...
#1484081
Så här står det i användarhandboken till min V90 T6 Recharge 2022.
/Bo

Störningar:
Nyckelns funktioner för nyckelfri start samt nyckelfri låsning och upplåsning kan störas av elektromagnetiska fält och avskärmning.

OBS
Undvik att förvara bilens nycklar nära metallföremål eller elektronik (t.ex. mobiltelefoner, surfplattor, bärbara datorer eller laddare). Helst inte närmre än 10-15 cm (4-6 tum).

Om störningar ändå skulle uppstå – använd nyckelns löstagbara nyckelblad för att låsa upp. Placera därefter nyckeln i backup-läsaren i mugghållaren för att avlarma och kunna starta bilen.

OBS
När nyckeln ska läsas av backup-läsaren, se till att mugghållaren är fri från andra närliggande bilnycklar, metallföremål eller elektronik (t.ex. mobiltelefoner, surfplattor, bärbara datorer eller laddare). Dessa föremål kan störa funktionen.
#1484274
Om bilen stannar vid ett rödljus och sen inte kommer iväg igen har det till 99.9% inget med nyckel signalen att göra då tändningen redan är till.

Du kan t.ex starta bilen och köra ifrån nyckeln och köra så länge bilen är igång.
#1484566
Lockis skrev:Om bilen stannar vid ett rödljus och sen inte kommer iväg igen har det till 99.9% inget med nyckel signalen att göra då tändningen redan är till.

Du kan t.ex starta bilen och köra ifrån nyckeln och köra så länge bilen är igång.
Ja det var detta som förbryllade mig mest då det var vid ett rödljus det hände första gången. De övriga när jag skulle starta bilen. Men i de fallen kunde jag alltid genom att hålla startvredet några sekunder slå på tändningen i varje fall även om startmotorn inte kickade in. Hursomhelst helst började bilen plötsligt fungera som den skall igen efter ett par dagar. (Den fick kanske en släng av Coviden) Jag har dock lite svårt att lita på den nu. Speciellt på start/stop funktionen. Det är ju lite jobbigt när det inträffar och man inte kommer iväg med bilar tutande bakom. Vet någon om man permanent kan koppla ur den? Som det är nu så måste jag välja bort start/stop varje gång jag startat bilen.
#1484609
gustavlund skrev: ons 19 jan 2022, 20:46
Lockis skrev:Om bilen stannar vid ett rödljus och sen inte kommer iväg igen har det till 99.9% inget med nyckel signalen att göra då tändningen redan är till.

Du kan t.ex starta bilen och köra ifrån nyckeln och köra så länge bilen är igång.
Ja det var detta som förbryllade mig mest då det var vid ett rödljus det hände första gången. De övriga när jag skulle starta bilen. Men i de fallen kunde jag alltid genom att hålla startvredet några sekunder slå på tändningen i varje fall även om startmotorn inte kickade in. Hursomhelst helst började bilen plötsligt fungera som den skall igen efter ett par dagar. (Den fick kanske en släng av Coviden) Jag har dock lite svårt att lita på den nu. Speciellt på start/stop funktionen. Det är ju lite jobbigt när det inträffar och man inte kommer iväg med bilar tutande bakom. Vet någon om man permanent kan koppla ur den? Som det är nu så måste jag välja bort start/stop varje gång jag startat bilen.
Finns inget officiellt sätt att koppla ur. Sen finns det säkert ”någon” som kan lösa det.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]