Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefan62
#1483804
XC60 MY 22

Mötande trafik blinkar med helljuset emellanåt och jag misstänker att mina strålkastare är felinställda. På min gamla V70 så gjordes justeringen enkelt från instrumentbrädan.

Hur gör man på ny XC60 - bilen är olastad och ej i backe.
av III
#1483806
Nja, på din gamla bil kunde du justera hur långt ljuset skulle lysa beroende på hur mycket du lastade. Dvs, lastade du tungt så justerade du ner ljuset som kompensation för att bilen lastade ner bak. Den manöver sköter bilen numera själv. Det du både på gamla bilen och nya bilen behöver göra är en grundjustering.
av III
#1483808
III skrev: lör 15 jan 2022, 10:06 Nja, på din gamla bil kunde du justera hur långt ljuset skulle lysa beroende på hur mycket du lastade. Dvs, lastade du tungt så justerade du ner ljuset som kompensation för att bilen lastade ner bak. Den manöver sköter bilen numera själv. Det du både på gamla bilen och nya bilen behöver göra är en grundjustering. För det finns det justerskruvar på lykthuset, du ser dem när du öppnar motorhuven.
av Javerhammar
#1483842
Tror inte problemet är att du bländar på riktigt, Volvo brukar ställa höjden ganska restriktivt. De som blinkar på dig är nog de stollar som inte fattar att det är en dålig idé att stirra rakt in i strålkastarna på en mötande bil.
På bilar med halogen och till viss del de med xenon går det ganska bra, men att försöka stirra ut ett modernt ledhalvsljus kommer ge mörkerseendet en rejäl törn.
Om du ställer dig på en plan yta och inte har en kastlängd på över 80meter så är dina strålkastare inte för högt ställda. Troligtvis har du ett kast på runt 50-60meter vilket borde ge 1,5% fall per meter. Gränsen är 1% fall per meter. Har du 400mm till centrum lykta ska ljuset som minst falla 40mm per meter = ett kast på 100meter om ljusstyrkan finns.
av valln
#1483847
Stefan62 skrev: lör 15 jan 2022, 09:30 XC60 MY 22

Mötande trafik blinkar med helljuset emellanåt och jag misstänker att mina strålkastare är felinställda. På min gamla V70 så gjordes justeringen enkelt från instrumentbrädan.

Hur gör man på ny XC60 - bilen är olastad och ej i backe.
Har du led-ramp?
Annars kan det vara imma/is på sensorn i rutan.
Då får jag att den bländar av alldeles för sent.
Användarvisningsbild
av bem
#1483868
Kolla om din XC60 MY22 har senaste mjukvara. Version 1.8 är nog den senaste till din bil. Kolla i mittendisplayen, Inställningar, System, Mjukvaruuppdatering.
Om problemet med bländning uppkommer när du använder automatiska helljuset så kan det funka bättre med senaste mjukvaran. Gjorde det på min V90 T6 Recharge 2022 i alla fall. Hade mjukvara 1.7 innan.
/Bo
av DennisE
#1484133
Jag hade precis tvärsom så att lyset var nästan bara framför bilen istället på min XC60 2022 :-) Fick lämna in för justering sen har det varit bra. Jag tycker annars att helljus automatiken fungerar asbra ämfört med tidigare bilen jag hade en V90 2017. Det enda man får se upp med är som vanligt lastbilar och krön... där kan man annars få en jobbig blinkning tillbaka som ibland resulterar i en sidbena... otorliga lysen en del har :-)
Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]