Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Julle1971
#1483049
Hejsan,
Det lär finnas 2 st vindavvisare eller smutsavvisare som ÅF skall montera vid leverans på XC60 -18 och framåt.
Placering typ som på min "Kurt Olsson"-bild under bilen i befintliga spår. De skall vara lätt kilformade och eventuellt vända tvärt om mot min princip-skiss (bredast mot hjulen).
Är det någon av Er XC60-innehavare som har de här monterade och hur ser de ut?
ÅF slingrar sig när jag frågar varför min B4 AWD -20 inte har dem monterade...
Hälsningar Anders
Bilagor
XC60.jpg
XC60.jpg (452.81 KiB) Visad 1177 gånger
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1483054
Det brukar ligga med i en plastpåse vid leverans - kika på innehållet i den , där kan de finnas.
Edit: Hade sådana löst i handskfacket vid leverans och såg ut som ett frågetecken till leveransansvarig. Mao kan de ligga och guppa nånstans i bagageutrymmet där reservhjulet fanns engång i tiden. Annars få du köpa dessa. Jag gjorde det efter mina senare försvann på skadeverkstan.
av Julle1971
#1483270
Det lär ha med minskat luftmotstånd och därmed potentiellt mindre förbrukning att göra - dock kan inte ÅF svara på från när eller på vilka utföranden de skall vara monterade på.
Därför min fråga om någon här har de monterade och hur de ser ut i verkligheten ...
Användarvisningsbild
av HitTheRoadJack
#1483280
Julle1971 skrev:Det lär ha med minskat luftmotstånd och därmed potentiellt mindre förbrukning att göra - dock kan inte ÅF svara på från när eller på vilka utföranden de skall vara monterade på.
Därför min fråga om någon här har de monterade och hur de ser ut i verkligheten ...
De ska vara asymmetrisk och kan bara monteras på ett sätt.
av Julle1971
#1484109
Efter lite mer letande har jag nu hittat det kit med vindavvisare som "borde" monterats vid leverans. Se bild på kittet och även det ena monterat på bil. Art nr 31699036.
Bilagor
XC60-2.jpg
XC60-2.jpg (480.97 KiB) Visad 755 gånger
XC60-3.JPEG
XC60-3.JPEG (1.41 MiB) Visad 755 gånger

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]