Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pellix
Försöker koppla in mig på en publik laddare.
Har följt instruktionerna för ”Mer-laddaren”: koppla in kabeln (Typ 2). Stolpen först, därefter bilen. Därefter välja laddare och starta laddningen via appen.
Får gult lyse i bilen direkt jag sätter i kontakten i bilen. När jag därefter försöker start laddningen så står det ”väntar på ström” i laddstolpen och det fortsätter lysa gult (väntar) i bilen. Väntade iallafall 5 minuter men någon laddning kom inte igång.
Har startat om både laddning, kopplat ur allt och startat bilen och börjat om på olika sätt. Hur jag än gör får jag gult ljus så fort jag kopplar in kabeln. Känns som någonting ”hängt sig” nu…
I VOC står det ”ej ansluten” och ”laddar ej”. Kan ej starta laddningen i appen.
Gäller XC60 T6 MY22
Någon som har tips?
Har precis samma fel på min XC60 T8, dvs. laddindikatorn lyser gult och laddar inte när kabeln kopplas in i bilens laddintag. Har testat att ladda både med laddbox och i ”vanligt” 230 V uttag men får samma fel.

I appen står det att bilen är ansluten för laddning men laddas ej. Tittade även i bilens förardisplay när kabeln kopplas in i bilens laddintag och där står det att bilen är fulladdad trots att bilen har 0 % laddning!!
Qualia skrev: sön 26 dec 2021, 23:27 Har hänt flera gånger att vissa laddning stolpar är ur funktion, då kommer det tyvärr inga ström.
Trodde det var fel på kabel eller bilens laddare.
Det verkar nästan som att bilen känner av att kabeln kopplas in men att det inte är någon ström i den innan man hinner starta laddningen via appen. Då fastnar bilen i nåt läge där den inte frågar efter ström och stolpen ger inte ut laddning heller pga det?
dickand skrev: mån 27 dec 2021, 10:50 Pellix, det verkar som vi har exakt lika fel!!! Har du kollat i förardisplayen i din bil om det också står att bilen är fulladdad när kabeln kopplas in i bilens laddintag?
Nej min visar tomt…
Det har visat sig att det är stolparna just där som inte fungerar.
Vid kontakt med MER som driftar stolparna visar det sig att dessa två stolpar inte fubgerar.
Så det var inget fel på bilen, laddningen funkade när jag testade på ett annat ställe.
Qualia skrev: sön 26 dec 2021, 23:27 Har hänt flera gånger att vissa laddning stolpar är ur funktion, då kommer det tyvärr inga ström.
Trodde det var fel på kabel eller bilens laddare.
Du hade rätt! 👍
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]