Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
#1479216
Qualia skrev:Nu finns det XC60 för my23 för konfiguration, ville jag ha samma spec som jag har nu hamnar den nästa på 920k, känns mycket för en Volvo, kanske lägga det extra och köra en Porsche i ställe..
Antar att du inte kör en XC60 D5 R-Design -11 då?

Och jag är dessutom ganska övertygad om att du inte hamnar på 920tkr med rabatter osv.
av jaronsso
#1479221
Qualia skrev: ons 15 dec 2021, 01:23 Nu finns det XC60 för my23 för konfiguration, ville jag ha samma spec som jag har nu hamnar den nästa på 920k, känns mycket för en Volvo, kanske lägga det extra och köra en Porsche i ställe..
"Samma spec"... ?
Vilken bil jämför och kör du nu?
av Qualia
#1479227
Jämför med min T8 polestar engagerad samma spec.
Jo Porsche är dubbel så dyr försäkra..
Väljer du en turbos så kan du visst köpa 2st av fullrustade xc60.
av perhall
#1479231
På 920 skulle jag också känna att den ligger nära en sexcylindrig Cayenne e-hybrid med 462 hk som är ungefär lika snabb. Det är ju en större bil också. Men priset drar iväg med utrustning, jag tror inte ens värmestolar är standard... plus kort räckvidd, borde komma batteriuppgradering snart.
av Qualia
#1479242
Cayenne blir mycket dyrare med rätt utrustning.
Var dock mer in på Panamera sedan, tycker den nya är sjukt snygg..

Undra om det är inflationen som har gjort den som jäkla dyr.. 😂
av jaronsso
#1479250
Qualia skrev: ons 15 dec 2021, 12:25 Cayenne blir mycket dyrare med rätt utrustning.
Var dock mer in på Panamera sedan, tycker den nya är sjukt snygg..

Undra om det är inflationen som har gjort den som jäkla dyr.. 😂
Finns nog flera orsaker. Produktionsproblemen har en del i det att göra då man behöver kunna ta mer betalt för bilarna för att upprätthålla bolagets marginaler och vinst, när antalet producerade och levererade bilar blir färre.
I september publicerade Teknikens värld en artikel som ursprungligen var från Automotive news, där Samuelsson om komponentbristen sa:

När biltillverkarna ser sina volymer minska behöver lönsamheten på varje såld bil öka. Samuelsson och flera andra chefer i bilindustrin ser att priset på bilarna kommer att gå upp.

Men vad kostade bilen förr? 920' på listan innebär väl allt mellan 5-10% rabatt på papperet?
Ser att några säljer en nya T8 på Blocket för runt 800'. Då har man ju redan "rabatterat" sig i annonspriset såklart, så har du lite rabatt på dina 920' bör inte skillnaden bli milsvid.
av Bempo
#1479312
Nu hittar jag kombinationen V60 CC med 250 hk bensinmotor på Bygg din Volvo. D4 motorn med sin turbolagg i vår CC stör mig mer och mer. Men utrustningsnamnen och priser fattar jag inte mycket av. "Advanced Navi Pro Edition" börjar på 403.900:- (diesel motsv D4 är enda valet) och "Advanced" börjar på 432.900:- och där går det att välja 250 hk bensin mot tillägg. En utrustningsnivå med många ord brukar väl indikera högre nivå och högre pris? Advanced med 250 hk bensin, är det årsmodell 2022 eller 2023? Och mildhybrid, är det nåt att ha? Vad får jag ut av det?

Jag ska besöka Volvohandlaren inom kort och de har väl svar på mina frågor men det vore kul om nån ville hjälpa med uppdaterad kunskap innan dess.
av perhall
#1479362
Mildhybrid sparar inte så mycket bränsle, men gör underverk för turbolag - det är min erfarenhet.

Om det nu är 8-12 månaders leveranstid, varför ska de pruta? Många kanske gör fortfarande men jag tror det kommer minska så länge det är bilbrist...
av jaronsso
#1479519
perhall skrev: tor 16 dec 2021, 00:43 Mildhybrid sparar inte så mycket bränsle, men gör underverk för turbolag - det är min erfarenhet.

Om det nu är 8-12 månaders leveranstid, varför ska de pruta? Många kanske gör fortfarande men jag tror det kommer minska så länge det är bilbrist...
Finns få anledningar till prut pga leveranstid, men faktum är ju att alla tillverkare har lång leveranstid och långa orderböcker.
Ställer man andra modeller och tillverkare mot varandra kan det finnas öppning för prutande. En säljare vill ju alltid sälja bilar.
av valln
#1479740
Bempo skrev: ons 15 dec 2021, 20:08 Nu hittar jag kombinationen V60 CC med 250 hk bensinmotor på Bygg din Volvo. D4 motorn med sin turbolagg i vår CC stör mig mer och mer. Men utrustningsnamnen och priser fattar jag inte mycket av. "Advanced Navi Pro Edition" börjar på 403.900:- (diesel motsv D4 är enda valet) och "Advanced" börjar på 432.900:- och där går det att välja 250 hk bensin mot tillägg. En utrustningsnivå med många ord brukar väl indikera högre nivå och högre pris? Advanced med 250 hk bensin, är det årsmodell 2022 eller 2023? Och mildhybrid, är det nåt att ha? Vad får jag ut av det?

Jag ska besöka Volvohandlaren inom kort och de har väl svar på mina frågor men det vore kul om nån ville hjälpa med uppdaterad kunskap innan dess.
Rätt tänkt med B5 och bensin!

Jag har en T5 CC och den går som en raket!
Kör alltid på eco-läget för då rullar den i vissa utförsbackar.

Är Volvosidan uppdaterad för den nya modellen?
Utrustningspaketen har väl fått andra namn?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Trygg Hansa

Elpriset

Tjänade 10:- på grid rewards senaste la[…]

Efter att tändningslåset byttes ut blev[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger..[…]