Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1477871
operion skrev:Hej!

Jag har en helt ny XC60T8 Recharge Polestar MY21. Fick ut den under Juli månad -21 och redan vid första tankning så fick jag läckage av bensin när pumpen stannade av automatiskt (hela bensinpumpen är då i). Trodde detta var en engångs händelse och inte brydde mig mer om det men nu läcker det varenda gång när jag tankar tanken fullt.?? Jag håller inte i pumpen utan den får gå av sig själv tills den stannar av automatiskt, Det blir alltså en bak läckage av bensin som rinner ut igenom hålet där pumpen sätts in. Jag har lämnat in bilen två gånger på VOLVO där man först har bytt bränsle filtret utan framgång därefter har man bytt ventilen som sitter i pump luckan men ingen framgång där heller. Verkstadschefen sa själv att det inte läckte mer men när jag tankade på nytt så noterade jag samma läckage....hmmm

Jag kontaktar verkstaden återigen och där får jag till svar att man har bytt allt man kan byta och att det inte finns någon lösning???? Verkstaden säger också att det inte finns andra rapporter om just detta problem på XC60?

Har ni andra haft samma problem? Om ni har haft det hur har ni löst det? Hur ska jag gå vidare?

Och skulle ni acceptera som kund att det inte finns någon lösning?

Jag blir tokig då bilen är som sagt ny .....T_T

Vänligen
David
Det är inget fel på din bil, det är en produktegenskap som det så fint heter. Det spelar ingen roll vad verkstan byter ut för det är inte "fel" på delarna utan konstruktionen är inte bättre. Det enda man i detta läget kan göra är att be verkstan skriva en tekniskt rapport till produktuppföljning och förklara problematiken. Ju fler som gör så, desto större är chansen att Volvo tar fram en omarbetad konstruktion för att komma tillrätta med läckaget.
Min bil är också konstruerad på samma sätt. Rapport skriven.
#1478039
Lockis skrev:Har visserligen en v90 men på min räcker det att jag håller nere hela röret. Mao låt det inte hänga fritt.
Då håller du i handtaget? Jag brukar gå ett varv...
#1478041
operion skrev:
Dez76 skrev:Jag har samma fenomen på min. När det blir fullt så skummar det över och dräneras ut under bilen.
Skönt att höra att det inte är bara jag...:) Tankar du ändå fullt upp varje gång eller tankar du nästan till full tank för att undvika det som skummar över? Hos mig så skummar det ut lite mer än normalt. Men det kanske är normalt.

Tack för alla svar ändå.
Det känns inte speciellt bra för miljön, det kan Volvo väl inte komma undan med att kalla det för en produktegenskap...
#1478059
perhall skrev: tor 09 dec 2021, 00:19
Lockis skrev:Har visserligen en v90 men på min räcker det att jag håller nere hela röret. Mao låt det inte hänga fritt.
Då håller du i handtaget? Jag brukar gå ett varv...
Jo, när det närmar sig slutet på tankningen så håller jag i handtaget.
#1478265
Verkmästarn skrev:
operion skrev:Hej!

Jag har en helt ny XC60T8 Recharge Polestar MY21. Fick ut den under Juli månad -21 och redan vid första tankning så fick jag läckage av bensin när pumpen stannade av automatiskt (hela bensinpumpen är då i). Trodde detta var en engångs händelse och inte brydde mig mer om det men nu läcker det varenda gång när jag tankar tanken fullt.?? Jag håller inte i pumpen utan den får gå av sig själv tills den stannar av automatiskt, Det blir alltså en bak läckage av bensin som rinner ut igenom hålet där pumpen sätts in. Jag har lämnat in bilen två gånger på VOLVO där man först har bytt bränsle filtret utan framgång därefter har man bytt ventilen som sitter i pump luckan men ingen framgång där heller. Verkstadschefen sa själv att det inte läckte mer men när jag tankade på nytt så noterade jag samma läckage....hmmm

Jag kontaktar verkstaden återigen och där får jag till svar att man har bytt allt man kan byta och att det inte finns någon lösning???? Verkstaden säger också att det inte finns andra rapporter om just detta problem på XC60?

Har ni andra haft samma problem? Om ni har haft det hur har ni löst det? Hur ska jag gå vidare?

Och skulle ni acceptera som kund att det inte finns någon lösning?

Jag blir tokig då bilen är som sagt ny .....T_T

Vänligen
David
Det är inget fel på din bil, det är en produktegenskap som det så fint heter. Det spelar ingen roll vad verkstan byter ut för det är inte "fel" på delarna utan konstruktionen är inte bättre. Det enda man i detta läget kan göra är att be verkstan skriva en tekniskt rapport till produktuppföljning och förklara problematiken. Ju fler som gör så, desto större är chansen att Volvo tar fram en omarbetad konstruktion för att komma tillrätta med läckaget.
Min bil är också konstruerad på samma sätt. Rapport skriven.
Otrolig tacksam för alla svar.

Jag förstår nu varför "forum" är så himla bra! :)

Jag fick besked från verkstaden att "VOLVO" önskade att man tog in min bil ytterligare en tredje gång och prova att byta ut bränsle röret som går till tanken? Enligt verkstaden så hade VOLVO informerat de att detta var en typiskt fel just på årsmodell -21 avseende XC60 bilarna. Nu är bilen inlämnad och man får väl hoppas på att detta löser sig.

God Jul alla!
#1484885
Johan71 skrev: sön 19 dec 2021, 14:52 Sticker du in pistolen så långt det går så att kragen på tankpistolen hamnar innanför ihakningskanten på påfyllningsröret?
Hej!

Yes, hela röret åker in tills det tar stopp :)

Uppdatering.

VOLVO bytte hela tanken på bilen. Det framkom att just XC60 års modell 21 kan ha problem med att bensinen "bak" läcker vid tankning. Nu har jag en helt ny tank. Jag provade att tanka på nytt och det läcker betydligt mindre än i början.

Jag tror dock att man inte kommer att komma ifrån det lilla som läcker. Det är en stor skillnad nu då det läckte ganska mycket i början.

Fick veta av verkstadschefen att en tekniker på VOLVO som har samma modell "polestar" som min bil hade samma problem och att det lilla som läcker ut kan vara pga det finns tydligen ingen "avledningsrör" för ånga som bildas av bensinen i tanken och att det kan vara det som orsakar "tryck"??? så att bensinen bak läcker vid tankning.

Nu är alla fall tanken helt ny och det läcker betydligt mindre.

Ha det gott!

Vänligen
Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]