Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TommyHje
#1482641
Lite uppdatering av mitt problem!
Åkte till Åre som sagt med ny kompressor,ventilpaket och filter bytt! Kallt var det när vi åkte upp (ca: -20 vissa sträckor) och allt fungerade som det skulle,gjorde en del utflykter även i Åre ett par svängar blev det och inga problem.
På nyårsdagen var det dax för hemfärd och backade ut från tomten och åkte ca 100 m så plingade det till "NIVÅREGLERING SERVICE ERFODRAS"
Det är fan inte sant,allt är ju bytt???
Fungerade inte på hela vägen hem och åkte till verkstan i veckan och fick mitt relä som hade kommit nu,säkringen var trasig så även den byttes.
Nu fungerar allt igen och håller verkligen tummarna för att problemet är löst denna gång för nu är ju allt nytt och bytt...

/Tommy
av TommyHje
#1485270
NEJ! Problemet återstår,någon här som har något tips?
Jag jobbar i Norrtälje om dagarna och tänker kolla med Volvo där om dom kan ta in den för nu orkar jag inte med mera problem med Kina-bilen........ :-(
av swethompa
#1485281
Lite tråkigt det du beskriver!
Hade tidigare en XC60 my 19! Fick byta kompressor två gånger (en gång per år) sedan ett relä och säkring! Allt byttes under garantitiden! Det inträffade när det blev kallt, verkar vara en akilleshäl, med fukt. Sista året så kom meddelandet upp, men försvann "av sig själv"!
Inte roligt att åka med en bil som inte har luft!
Nästa så luften går ur en själv med!
Användarvisningsbild
av bem
#1485287
Så synd luftfjädringen kan strula så med rätt många komponenter.
Att sula omkring med en icke fungerande luftfjädring går väl inte?
Jag var en hårsmån från att utrusta min V90 med luftfjädring när den beställdes (i feb. -21) men handlaren hade ingen jag kunde provköra med luftfjädring och bilar jag prova utan luftfjädring kändes rätt OK.
Men jag vete tusan om jag skulle våga köpa en Volvo med luftfjädring som har gått såpass många mil att maskinskadeförsäkring inte går teckna. Annars kan det nog bli en dyr historia fixa en krånglande luftfjädring?
Hoppas din luftfjädring går fixa once and for all, TommyHje.

/Bo
av III
#1485373
Jag är nog lite tråkig och krass. Luftfjädring är inte fel, men oavsett tillverkare rätt mycket strul i vårat klimat. Speciellt när bilarna blir några år, dessutom dyra fel. Så som köpare som betalar själv är luftfjädring en ickefråga. Om man vill förenkla bilägandet.
av Malmstroem
#1485384
Jag är också tråkig. Jag valde bort luftfjädring på vår XC90. Främst för att slippa framtida problem, då jag planerar att ha bilen rätt länge.

Det är utan tvivel bättre komfort, och speciellt lasttålighet med luftfjädring. Men den vanliga fjädringen fungerar tillräckligt bra för min användning för att jag inte skulle betala extra.

Jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig om jag var dumsnål eller inte... ;-) En fungerande luftfjädring är trevlig.
av TommyHje
#1485408
Har idag bokat tid hos Volvo i Norrtälje så får vi se,får dom det inte att fungera så byter jag bil och det blir INTE en Volvo kan jag säga!
Har även en Audi Allroad -17 som rullat dubbelt så långt och aldrig haft några problem med luftfjädringen så jag tror mer det handlar om kvalité Tyskarna kan bygga bilar dom!

Kan det bero på "Kina-byggen"!?

Ursäkta om jag låter lite "bitter" men jag köpte ju inte bilen för att ha den på verkstad halva tiden. Och nu nar dom bytt allt så tycker man ju att det borde funka men jag böt säkring igen i fredags,åkte 5 mil och på lördag när jag skulle göra ett ärende så kom jag typ 100 meter så gick säkringen igen!?

/Tommy
av Malmstroem
#1485420
Jag hade också en A6 Allroad -16 tidigare. Hade den i tre år / 9000 mil. Enda problemet var ett hjullager som byttes.

Kollegan hade samtidigt en likadan Allroad. Den tillbringade månader på verkstad, bl.a. för luftfjädringen. Det är inte den enda bekant jag haft som haft problem med luftfjädring i en tysk bil.

Det rör sig i stor utsträckning om samma underleverantörer när det gäller tyskarna och Volvo. Det är inte så att tyskarna saknar problem. I slutändan handlar det om din individuella bil strular. Jag tror att det finns en risk att du blir besviken om du räknar med att Tyska bilar är problemfria. ;-)
av TommyHje
#1487067
Carteen skrev:Tommy: Hur gick det för dig sen, löste det sig med din luftfjädring? Om så vad var problemet?
Tid bokad på Volvo i Norrtälje nästa Torsdag,hoppas dom hittar problemet!!! :-(

/Tommy
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]