Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av banshee
#1476664
Hej! Fler som har haft problem att tanka under vintern? Har en v60 d3 2019 och nu när det har blivit lite kallare så kan jag ej tanka (-6 ute). Handtaget går in genom första luckan men sen är det stop och den bara spottar upp all diesel. Börja tröttna på denna bilen med alla bekymmer. (ägt den i 3 månader)
Användarvisningsbild
av Robbi
#1476726
banshee skrev:Hej! Fler som har haft problem att tanka under vintern? Har en v60 d3 2019 och nu när det har blivit lite kallare så kan jag ej tanka (-6 ute). Handtaget går in genom första luckan men sen är det stop och den bara spottar upp all diesel. Börja tröttna på denna bilen med alla bekymmer. (ägt den i 3 månader)
Ja, du hittade kanske min tråd? Det är tydligt någon backventil som var trasig på min bil. De fick byta hela röret ner till tanken.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1476754
banshee skrev:@Robbi, Ja precis. Lär ju vara samma på min om det inte fungerar imorgon, har den stående på verkstan så den skulle tina.
Det som är oroande är att de lyckades komma igenom inre luckan, men när de testtankade, kom dieseln upp igen. Det sitter någon backventil längre ner som ska öppna med den inre luckan.

Så är man ute på vägarna och ska tanka, är det enda att köra till verkstad. Det hjälper alltså inte om man lyckas trycka igenom en kärvande innelucka.
Användarvisningsbild
av bem
#1476779
Robbi skrev: ons 01 dec 2021, 22:40
banshee skrev:@Robbi, Ja precis. Lär ju vara samma på min om det inte fungerar imorgon, har den stående på verkstan så den skulle tina.
Det som är oroande är att de lyckades komma igenom inre luckan, men när de testtankade, kom dieseln upp igen. Det sitter någon backventil längre ner som ska öppna med den inre luckan.

Så är man ute på vägarna och ska tanka, är det enda att köra till verkstad. Det hjälper alltså inte om man lyckas trycka igenom en kärvande innelucka.
Låter som en en konstruktion som inte är idiotsäker som mekanism för tankning borde vara, med tanke på hur många gånger det borde funka felfritt under en bils livslängd. I alla fall helt klart en svag punkt. Man kan undra om problemet finns och kan visa sig på alla Volvobilar med bensin-/diesel motor på nuvarande SPA-plattformen ev. vissa årsmodeller bara? Om man får ny tankmekanism monterad, har den samma kassa konstruktion eller har de eliminerat grundproblemet då tro?
/Bo
av banshee
#1476797
Update: hämtade bilen från verkstan och nu kunde jag tanka så antagligen var det bara fruset. Återstår och se om några timmar när den stått ute igen om det fungerar. Någon som vet eller har möjlighet att testa om den "inre" Luckan bara ska röra på sig lite eller om den ska "öppnas" Lika mycket som den yttre?
Användarvisningsbild
av Robbi
#1476893
banshee skrev:Update: hämtade bilen från verkstan och nu kunde jag tanka så antagligen var det bara fruset. Återstår och se om några timmar när den stått ute igen om det fungerar. Någon som vet eller har möjlighet att testa om den "inre" Luckan bara ska röra på sig lite eller om den ska "öppnas" Lika mycket som den yttre?
Du ska kunna trycka igenom kolven helt. På min hände detta vid plusgrader. Nu är röret bytt på min och jag har tankat utan problem.
av banshee
#1476899
Robbi skrev:
banshee skrev:Update: hämtade bilen från verkstan och nu kunde jag tanka så antagligen var det bara fruset. Återstår och se om några timmar när den stått ute igen om det fungerar. Någon som vet eller har möjlighet att testa om den "inre" Luckan bara ska röra på sig lite eller om den ska "öppnas" Lika mycket som den yttre?
Du ska kunna trycka igenom kolven helt. På min hände detta vid plusgrader. Nu är röret bytt på min och jag har tankat utan problem.
Okej får pröva nästa gång jag tankar. Om jag trycker med fingret nu så flexar den bara lite.
av banshee
#1477097
leiwi skrev:Ta fram det lilla vita röret för "dunktankning" som ligger under bagagelocket vid däckreparationsstsen ock prova om det inte öppnar
Tack för tipset! ska testa nästa gång!

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]