Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tralle88
#1476567
Laddade bilens batteri fullt söndag kväll och igår måndag får jag upp i bilstatus att start och stopp ej tillgängligt service erfordras samt parkeringshjälp (pipljudet) ej tillgängligt.

Och vad jag har hört kan de blir så om man har dålig batteri styrka.
Har inte kört någon dieselvärmare. Är de ens möjligt att batteriet laddar ur så snabbt eller är det något galet?
av Javerhammar
#1476595
Fanns samma "fel" innan?
Beroende på hur du ansluter laddaren kan det vara så att bilen inte förstår att batteriet är laddat trots att det är fullt.
Borde stå i instruktionsboken hur laddare ska anslutas.
Har du anslutit rätt låter det som dåligt batteri eller tjuvström.
av Tralle88
#1476600
Sätter min ctek laddare enligt den här bilden, då gör jag väl rätt hoppas jag?
Känns som dom där felmeddelanden brukar försvinna efter jag haft laddning på men inte nu.

Försökte även starta dieselvärmare genom Volvo on call igår men de gick inte att säkerställa strömmen fick ja som medelande
Bilagor
Screenshot_20211130_202312_se.volvo.vcc_edit_440597579365060.jpg
Screenshot_20211130_202312_se.volvo.vcc_edit_440597579365060.jpg (314.84 KiB) Visad 2668 gånger
av Javerhammar
#1476656
Har du möjlighet att koppla in och sätta CTEK laddaren till "Supply", testa sedan att starta värmaren.
Om batteriet är dåligt bör Ctek laddaren orka kompensera för det och värmaren kan starta.
Om det fortfarande inte går så kan batteriet vara friskt, men det kan istället finnas antingen en komponent som drar stora mängder ström i standby, eller en smygkortis någonstans.
Har du kollat så att batterikablarna sitter ordentligt och att det inte erjat eller liknande på polerna?
Möt upp batterispänningen vid standby, kommer inte ihåg exakt men du bör ligga på någonstans runt 12,5Volt - ett lägre värde innebär, dålig laddning, dåligt batteri eller tjuvström/kortis
Mät upp under drift, med allt snurrandes borde spänningen ligga på strax över 14Volt - för lågt värde här kan innebära defekt generator eller laddningsregulator.
av Tralle88
#1477037
Fick berättat av Volvo verkstaden att jag skulle ladda de lilla batteriet direkt med laddaren, men när jag skruvat o fick syn på de batteriet har de ergat runt polerna, kan man skruva bort kabeln o göra rent eller blir de något fel då? Och ska man koppla laddaren på både minus o plus som vanligt de på batteriet? Verkstad har gjort helg nu så hann inte fråga där hur ja skulle gå tillväga
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1477040
@Tralle88, Som vanligt är att man kopplar plus på plus och minus på en jordpunkt te.x. karossen eller motorn

Se om du kan göra så rent det går och koppla plus på plus och minus på en jordpunkt som te.x. punkt 2 du har p din bild ovan och se om det laddar, annars får det väl bli på minuspolen.

Tänker att du kanske ska smörja in polerna sedan med batteripolsfett eller kanske vaselin?
av Tralle88
#1477041
Jaa tanken är att jag ska göra rent, o sedan ladda, tänkte om man kopplar bort kablarna från de där lilla batteriet om de kan bli nå fel då?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1477044
@Tralle88, Hade jag gjort det för at te.x. byta ut det eller som detta hade jag i alla fall lossat på det ordinarie batteriets minuspol och haft det av under tiden. Detta för att inte riskera att sätta en felkod eller liknande.

Fast det är klart, har det ärgat hade jag först rengjort och laddat igen enligt bilden ovan, kans vara så att kontakterna är så pass körda, märkligt dock på en så ny bil. Har du bild på det så visa gärna :)
av Favazza
#1481466
Tralle88 skrev:Laddade bilens batteri fullt söndag kväll och igår måndag får jag upp i bilstatus att start och stopp ej tillgängligt service erfordras samt parkeringshjälp (pipljudet) ej tillgängligt.

Och vad jag har hört kan de blir så om man har dålig batteri styrka.
Har inte kört någon dieselvärmare. Är de ens möjligt att batteriet laddar ur så snabbt eller är det något galet?
Fick detta meddelande nyårsafton (ej laddat).
Menar ni att det går att få bort genom att koppla upp batteriladdaren och därmed undvika kontakt med ÅF?

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]