Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av x020377
#1476528
Ett genuint I-landsproblem!
När blinkersen är igång, så "hickar" det till någon gång ibland och tick-ljuden klickar lite i otakt med sig själva.
Nån annan som upplever samma sak?

Jag är väl antagligen känslig som reagerar över detta, helt betydelselösa fenomen!?
Användarvisningsbild
av GustavB
#1476667
Samma här. Det är bara ljudet och inte blinkerslampan som tur är. Hade sett kul ut annars.
av least
#1476830
Ljudet är inte ett "äkta" reläljud. Det är ett syntetiskt systemljud som genereras av bilen.
Skulle misstänka att man endast läser av blickersspakens position, och sedan triggar ljudet med ett bestämt intervall.

Ljudet för vänster/höger är samma ljudklipp.
av jaronsso
#1476875
Just blinkersljudet kommer från en gren, en riktig och fysisk gren alltså :-D
Läste en spännande artikel i GP för några år sen om just olika ljud i bilar som jag kom att tänka på när jag läste denna tråd.


Det klickande ljudet av blinkers på Volvobilarna har ett ursprung som inte är lätt att förstå när man hör det korta ljudet.

– Förr i tiden var det reläljud från blinkers, men idag är det ett inspelat ljud. Vi tillbringade ett par dagar i skogen utanför Alingsås. Det ljud vi använt är från en gren som knäcks av en gran, som vi sedan arbetat lite med, säger Fredrik Hagman.

Det är knappast något Volvos kunder i Kina, USA eller någon annanstans kommer att tänka på när de slår på bilens blinkers, men det fanns en tydlig tanke med att hämta ljudet från skogen.

– Det handlar om Volvo som ett skandinaviskt varumärke. Vi letade efter ljud som hängde ihop med detta.


https://www.gp.se/ekonomi/h%C3%A4r-%C3% ... 1.21616061
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]