Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1476503
Råkade ut för ett problem med hybriddriften nyligen på min XC60 t8 -21. I pureläge så skulle jag gasa på en motorväg och så går bensinmotorn in som sig bör, skillnaden är att den gör det med ett kraftigt ”KLUNK” och bilen skakar till nästan som om den nödbromsar. Hur som så går bilen vidare på bensinmotorn men går aldrig tillbaka till eldrift.
När bilen stått ett tag så startar den omedelbart på bensindrift och pureläget går inte att välja. Även när den stått över helgen så är det samma sak.
Lämnade in bilen hos Volvo och de försökte uppdatera mjukvaran vilket inte gick så jag fick tillbaka bilen som då endast går på bensinmotorn som innan verkstadsbesöket.
Vid ytterligare kontakt med Volvo så säger de att de hoppas att en ny mjukvaruuppdatering ”som kommer någon gång i december” ska lösa problemet. Tidigare har man bytt TPIM modulen (Transmission Control Inverter Module) men det får man inte göra längre utan ska vänta in mjukvaruuppdateringen.
Känns sådär att köra omkring med en bil hoppandes på framhjulen som drar soppa som en försupen sjöman. Speciellt nu då man gärna vill ha lite fyrhjulsdrift.
Någon som har haft ett liknande problem?
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]