Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1475262
Efter start av bilen, uppstår ett dunk-ljud när jag för växelväljaren från P till steg 1 = Neutral (för att sedan gå vidare till valt läge). Detta sker dock endast sporadiskt och jag har ännu inte funnit något specifikt mönster när/hur detta uppstår.
Någon som vet om detta är normalt eller orsak till oro?

Tack!
#1475276
Får så på vår äldre Volvo, men endast då den parkeras i lutning och utan p-broms.
På den blir det någon form av motstånd då man lägger i D, parkerar alltid den bilen i följden, "N", Handbroms, släppa broms, trycker ned broms och lägger i "P".
Om du med din elektroniska gör som jag - "dubbelklickar" kanske den inte hinner lägga i "N" innan den skiftar till "D"
Bara en vild teori, men den går att testa - hitta en lutning. Stanna och lägg i "P", lägg sedan i "D", klonk?
Gör sedan samma sak men aktivera handbroms också, klonk? Gör sedan samma men lägg i handbroms med växel i neutral, släpp bromsen, tryck ned broms och lägg i P, klonkar det även nu när du lägger i "D"?
#1475291
Å-17! Har ju deaktiverat autohandbromsen (för att slippa andra missljud). Ska prova och hoppas på det bästa!
Men dunket kan dock likväl uppstå även på plan mark. Men det kanske inte behövs särskilt mycket lutning?
Kan "lådan" skadats av detta eller är det bara en symptom som uppstår utan handbromsen?
#1475457
Har bilen fått en total uppgradering mjukvara de sista året - det kan råda bot på dunkandet!?
Själv hade jag så det small ibland ( några gånger om året) när backen skulle läggas i, i sådan grad det var läskigt.
Första tipset var att stänga av automatiskt parkeringsbroms- det hjälpte så det var väldigt sällan det small. Sedan allteftersom uppdatering kommit har jag inte fått nån smäll i lådan på över ett år. Men säkert kommer en smäll imorgon iom jag skrev detta.

I dag och i dag men v70 D5 2010'an har ståt[…]

Köpråd V60 etanol

@AnnaHelena , Både och, har den fått […]

Bruten fjäder framvagn

Vanligt med brusten vänster fjäder p&ari[…]

Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här[…]