Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1475320
JAX75 skrev: mån 22 nov 2021, 15:11 Ok, tack för ditt svar. Då låter det som min bil inte riktigt är som den skall. För den slår definitivt inte över till eldrift med en gång när jag kör i hybrid och ändrar till pure.
Bilen skall dock in på onsdag för att kolla parkeringesklimatet eftersom jag varken kan starta den via VOC eller inne via kontrollpanelen i bilen. Så jag skall be dem även att kolla på detta om de får fram någon felkod gällande eldriften.
Du har nog svaret på din egen fråga där. Om bränslevärmaren inte fungerar så kommer bensinmotorn att starta för att värma kupén såvida du inte stängt av bränslevärmarefunktionen i klimatinställningar.
Sen finns det andra faktorer som också bidrar till att bensinmotorn måste gå lite mer, speciellt om det är kallt ute.
#1475328
Kan vara som Verkmästarn skrev. Att en bränslevärmare inte vill starta kan hända men då är nåt fel men det borde din Volvomekaniker se om bilen kopplas in till Volvos diagnostikprogram VIDA. Borde bli felkoder efter misslyckade starter av bränslevärmaren. Nu när det är kallare ute behöver den lilla bränslevärmaren stötta med värme så kupen kan hållas varm. Kan bränslevärmaren inte starta så… ja då måste rimligen motorn starta för att du skall få värme i bilen. Gissar de hittar felet och din bil sen beter sig som den ska.
I Klimatinställningen på en av sidorna kan man inaktivera automatisk start av bränslevärmaren vid behov under körning. Kan vara bra att veta att den möjligheten finns.
Och glöm inte det går ställa in automatisk start av stolsvärmen och rattvärmen (Låg, Mellan, Hög eller Av), jag har Mellanvärme inställt på bägge i min Volvo.
/Bo
#1475356
bem skrev: mån 22 nov 2021, 20:15 JAX75,

Min bil beter sig inte som du beskriver din bil i Pure (ren el) körläge.

/Bo
Tack för alla dina svar som stärker mina misstankar om att det är något problem med bilen. Och har man inga vänner eller kollegor som har en likadan bil så är det svårt att veta vad som är normalt eller inte.

// JAX
#1475358
Verkmästarn skrev: mån 22 nov 2021, 20:33
JAX75 skrev: mån 22 nov 2021, 15:11 Ok, tack för ditt svar. Då låter det som min bil inte riktigt är som den skall. För den slår definitivt inte över till eldrift med en gång när jag kör i hybrid och ändrar till pure.
Bilen skall dock in på onsdag för att kolla parkeringesklimatet eftersom jag varken kan starta den via VOC eller inne via kontrollpanelen i bilen. Så jag skall be dem även att kolla på detta om de får fram någon felkod gällande eldriften.
Du har nog svaret på din egen fråga där. Om bränslevärmaren inte fungerar så kommer bensinmotorn att starta för att värma kupén såvida du inte stängt av bränslevärmarefunktionen i klimatinställningar.
Sen finns det andra faktorer som också bidrar till att bensinmotorn måste gå lite mer, speciellt om det är kallt ute.
Hej,

Precis som du säger hänger förmodligen allt ihop med detta, men jag kände att jag behövde lite bekräftelse på att min känsla av bilen stämde att allt inte var som det skulle. Och då jag inte har någon i min närhet som kör en Volvo ladd hybrid som var tvungen att skapa ett inlägg i detta forum för att få bekräftelse om att något är fel.

// JAX
#1488102
bem skrev: mån 22 nov 2021, 20:54 Kan vara som Verkmästarn skrev. Att en bränslevärmare inte vill starta kan hända men då är nåt fel men det borde din Volvomekaniker se om bilen kopplas in till Volvos diagnostikprogram VIDA. Borde bli felkoder efter misslyckade starter av bränslevärmaren. Nu när det är kallare ute behöver den lilla bränslevärmaren stötta med värme så kupen kan hållas varm. Kan bränslevärmaren inte starta så… ja då måste rimligen motorn starta för att du skall få värme i bilen. Gissar de hittar felet och din bil sen beter sig som den ska.
I Klimatinställningen på en av sidorna kan man inaktivera automatisk start av bränslevärmaren vid behov under körning. Kan vara bra att veta att den möjligheten finns.
Och glöm inte det går ställa in automatisk start av stolsvärmen och rattvärmen (Låg, Mellan, Hög eller Av), jag har Mellanvärme inställt på bägge i min Volvo.
/Bo
Hur aktiverar man så att ratt- och sätesvärme startar samtidigt som förvärmaren/bensinvärmaren?
Hittar bara autostart av detta vid start av själva bilen för avfärd.
#1488103
Bernsa skrev: tor 10 feb 2022, 20:05
bem skrev: mån 22 nov 2021, 20:54 Kan vara som Verkmästarn skrev. Att en bränslevärmare inte vill starta kan hända men då är nåt fel men det borde din Volvomekaniker se om bilen kopplas in till Volvos diagnostikprogram VIDA. Borde bli felkoder efter misslyckade starter av bränslevärmaren. Nu när det är kallare ute behöver den lilla bränslevärmaren stötta med värme så kupen kan hållas varm. Kan bränslevärmaren inte starta så… ja då måste rimligen motorn starta för att du skall få värme i bilen. Gissar de hittar felet och din bil sen beter sig som den ska.
I Klimatinställningen på en av sidorna kan man inaktivera automatisk start av bränslevärmaren vid behov under körning. Kan vara bra att veta att den möjligheten finns.
Och glöm inte det går ställa in automatisk start av stolsvärmen och rattvärmen (Låg, Mellan, Hög eller Av), jag har Mellanvärme inställt på bägge i min Volvo.
/Bo
Hur aktiverar man så att ratt- och sätesvärme startar samtidigt som förvärmaren/bensinvärmaren?
Hittar bara autostart av detta vid start av själva bilen för avfärd.
Exakt. Du kan inte starta ratt eller sätesvärme om du inte startar motorn.
#1488126
Bernsa skrev: tor 10 feb 2022, 20:05
Hur aktiverar man så att ratt- och sätesvärme startar samtidigt som förvärmaren/bensinvärmaren?
Hittar bara autostart av detta vid start av själva bilen för avfärd.
Jag har inte tänkt på om ratt och sätesvärmen går på om du startar bilen istället via Volvo Cars appen. Prova får du se.
#1488148
bem skrev: ...
Tips 2 (om du inte vet det än):
Du kan förkonditionera (värma, eller kyla) bilen när du har laddsladden ansluten till elnätet, kan antingen direktstartas eller via timer från molbilappen Volvo Cars appen eller inifrån bilens Klimatinställning (troligen flera sidor så du får bläddra mellan sidorna tills du hittar Starta direkt eller via Timers).
Din bil har även en bensinvärmare (monterad innanför högra hjulhus) så när du inte kan ha laddsladden ansluten till elnätet kan du starta den lilla bensinvärmaren på samma sätt med appen eller inifrån bilens klimatinställningar. Väldigt flexibelt

...
/Bo

Ang förkonditioneringen, på en bil med bensinvärmare, vad blir det för skillnad om bilen är ansluten till elnätet eller inte? Förutom underhållsladdning av 12v batteriet.
#1488151
petewedi skrev:
bem skrev: ...
Tips 2 (om du inte vet det än):
Du kan förkonditionera (värma, eller kyla) bilen när du har laddsladden ansluten till elnätet, kan antingen direktstartas eller via timer från molbilappen Volvo Cars appen eller inifrån bilens Klimatinställning (troligen flera sidor så du får bläddra mellan sidorna tills du hittar Starta direkt eller via Timers).
Din bil har även en bensinvärmare (monterad innanför högra hjulhus) så när du inte kan ha laddsladden ansluten till elnätet kan du starta den lilla bensinvärmaren på samma sätt med appen eller inifrån bilens klimatinställningar. Väldigt flexibelt

...
/Bo

Ang förkonditioneringen, på en bil med bensinvärmare, vad blir det för skillnad om bilen är ansluten till elnätet eller inte? Förutom underhållsladdning av 12v batteriet.
Anslutningen till elnätet stödladdar inte 12v batteriet om du inte har en laddare för detta. Enbart hybrid batteriet.
#1488163
Lockis skrev: fre 11 feb 2022, 08:32 [
Anslutningen till elnätet stödladdar inte 12v batteriet om du inte har en laddare för detta. Enbart hybrid batteriet.
Stödladdar, underhållsladdar, näe just det, det gör inte anslutning med bilens laddkabel för hybridbatteri. Men så länge hybridbatteriet laddas laddas även 12-volt startbatteriet.

För V90 T6 Recharge MY22 (som är den enda Volvo jag kan uttala mig om):
Så länge hybridbatteriet laddas så laddas även 12-volt startbatteriet.
När Hybridbatteriet laddat klart så laddas inte 12-volt startbatteriet längre.

Jag hade för nån vecka sen meddelande i förardisplayen att startbatteriets laddningsnivå var lågt. Jag körde upp ca. hälften av hybridbatteriets laddning under dagen, satt på laddning på eftermiddagen och det har sen dess funkat starta värmaren många gånger (som kräver att 12-voltbatteriet inte är tömt för mycket).

1: Om både startbatteriet och hybridbatteriet är urladdade måste båda batterierna laddas. Att i ett sådant fall först ladda endast hybridbatteriet är inte möjligt. För att hybridbatteriet ska kunna laddas krävs att startbatteriet har en viss laddningsgrad.
Med andra ord då måste man börja med att ladda 12-voltbatteriet via laddningspunkterna (plus och minus) i motorrummet, som väl står i manualen var de finns.
Källa:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ridbatteri

2. Bilens startbatteri laddas när laddning av hybridbatteriet sker.
Således, när hybridbatteriet laddats klart laddas inte längre 12-voltbatteriet.
Källa:
1) https://www.volvocars.com/se/support/ma ... om-eldrift
2) I den något äldre Appen "Volvo Manual" för mobiltelefon (vet inte om den går ladda ner lägre från Appstore/Google play) så står det i tillägg, för V90 Recharge 2022, under rubriken "Laddning av hybridbatteriet" även att laddningen av startbatteriet avbryts när hybridbatteriet laddats fullt.

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]