Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1473033
Jag tycker ärligt att automatisk avbländning fungerar dåligt. Var och varannan slår på heljuset i protest då de bländar av för sent. Jag har testat alla varianter men normal fungerar hyfsat, på tvåfilig väg men bara att glömma på motorväg. Kan kameran vara dåligt kalibrerad eller är det bara så dåligt?
av Fixter
#1473044
Robbi skrev: sön 07 nov 2021, 21:08 Jag tycker ärligt att automatisk avbländning fungerar dåligt. Var och varannan slår på heljuset i protest då de bländar av för sent. Jag har testat alla varianter men normal fungerar hyfsat, på tvåfilig väg men bara att glömma på motorväg. Kan kameran vara dåligt kalibrerad eller är det bara så dåligt?
Går ju och ändra hur snabbt den ska reagera i menyn
Användarvisningsbild
av Robbi
#1473056
Fixter skrev:
Robbi skrev: sön 07 nov 2021, 21:08 Jag tycker ärligt att automatisk avbländning fungerar dåligt. Var och varannan slår på heljuset i protest då de bländar av för sent. Jag har testat alla varianter men normal fungerar hyfsat, på tvåfilig väg men bara att glömma på motorväg. Kan kameran vara dåligt kalibrerad eller är det bara så dåligt?
Går ju och ändra hur snabbt den ska reagera i menyn
Som jag skrev har jag testat alla varianter.
Användarvisningsbild
av Rillee
#1473064
Tycker även att den fungerar dåligt. Vet inte om det är bilen som är dålig på att blända av i tid eller om det är medtrafikanterna som är för känsliga. Men det är inte roligt när man möter lastbilar som tycker att jag bländar dem, då får se vad riktigt helljus är :-o
Användarvisningsbild
av Robbi
#1473066
Rillee skrev:Tycker även att den fungerar dåligt. Vet inte om det är bilen som är dålig på att blända av i tid eller om det är medtrafikanterna som är för känsliga. Men det är inte roligt när man möter lastbilar som tycker att jag bländar dem, då får se vad riktigt helljus är :-o
Ja, just för Lastbilar bländar det av sent. Kan det ha att göra med att de bländas snabbare för att de sitter högre?
av ThorHammer
#1473067
Japp, sitter högt och har ofta lågt sittande strålkastare så de bländas länge speciellt när de kommer över ett krön som mötande. De har ju ofta högt sittande positionsljus men dessa räcker inte för att trigga avbländningen men sitter där för att mötande ska reagera på dom.
av Lindgren021
#1473091
I vissa situationer måste man ju såklart blända av själv, typ som möte av lastbil vid krön osv.
Motorväg funkar det sådär på kan jag tycka men generellt ok.

I övrigt så är jag väldigt nöjd med funktionen och det är väldigt sällan någon som blinkar på mig.

Har också en V60 cc 2021.
Tycker nog du kan ta kontakt med verkstad och tala om som det är så de får kalibrera om det åt dig.
Har en kollega som upplevt liknande som dig men han kör Mercedes och han fick komma in på verkstad för kalibrering.
Skillnaden blev enorm och nu har han inga problem längre.

Manövreringen av interiörbelysningen ell[…]

Köpa s40/s60?

När man är ung vill man säkerligen […]

D4 balansaxlar

Nu är ju inte tråden helt ststistiskt s[…]

KLONK

Går 16000mil. Olja bytt ganska nyss.. samt […]