Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bannad
#1473549
Audi har börjat begränsa till 160 km/h för vissa modeller. Inte koll på om merca och BMW är påväg ditt ännu. Men jag tror nog att det kommer bli mer vanligt med begränsningar närmre 100 än 240.
[/quote]
.
I dessa "vissa" modeller inkluderas föga premiumbilar. Det är den stora skillnaden.
av Elgasen
#1473891
Kan anledningen vara att de som köper en dyr elbil blir ledsna om de omkörda av någon som köpt en billigare bensinbil? Elbilarna har väl aldrig haft en hög toppfart?
Användarvisningsbild
av bem
#1473931
Elgasen,
Även om elbilar kan ha en acceleration som är enastående så kommer man inte ifrån att man dränerar batteriet rätt fort vid högre hastigheter. För egen del är 80 knyck en hyfsad bra fart som batteriet hänger med på rätt bra, i min laddhybrid V90 T6 Recharge 2022. För att inte tala om kyla, en annan räckviddstjuv på batteridrivna bilar.
Hur många sekunder är det nu igen Teslas värsting Roadster accellererar 0-100 km/h på? Jo, 2,1 sek och toppfart 400 km/h samt har 100 mils räckvidd. Går visst reservera sitt exemplar numera om man har råd har jag sett. Inte många som kan slå det vare sig elbil eller förbränningsmotor. Specialversionen Roadster SpaceX gör 0-100 på 1,1 sek (med hjälp av raketer). Slå det den som kan. :-)
/Bo
av Bannad
#1473953
bem skrev: lör 13 nov 2021, 15:52 Elgasen,
Även om elbilar kan ha en acceleration som är enastående så kommer man inte ifrån att man dränerar batteriet rätt fort vid högre hastigheter. För egen del är 80 knyck en hyfsad bra fart som batteriet hänger med på rätt bra, i min laddhybrid V90 T6 Recharge 2022. För att inte tala om kyla, en annan räckviddstjuv på batteridrivna bilar.
Hur många sekunder är det nu igen Teslas värsting Roadster accellererar 0-100 km/h på? Jo, 2,1 sek och toppfart 400 km/h samt har 100 mils räckvidd. Går visst reservera sitt exemplar numera om man har råd har jag sett. Inte många som kan slå det vare sig elbil eller förbränningsmotor. Specialversionen Roadster SpaceX gör 0-100 på 1,1 sek (med hjälp av raketer). Slå det den som kan. :-)
/Bo
Klockrent Bem :-) :-)
av Elgasen
#1473977
Jag tänkte mer på att en bensindrivna bruksbilar ofta har 50-70km/h högre toppfart än dess eldrivna motsvarighet.
av perhall
#1474033
Jo, alla är på väg mot farstpärr. LÄste just tyska ams, de testar EQS, spärrad vid 210, BMW iX vid 200. Blir så mer och mer, så 180 var framsynt av Volvo...
Användarvisningsbild
av Derank
#1474037
många har ju varit spärrade runt 200kmph de senaste 10 åren, >XC60 tex från 2008 och framåt, men det är ju som sagt ett ikkeproblem
Användarvisningsbild
av bem
#1474045
Elgasen skrev: lör 13 nov 2021, 19:04 Jag tänkte mer på att en bensindrivna bruksbilar ofta har 50-70km/h högre toppfart än dess eldrivna motsvarighet.
Det kan nog stämma, min laddhybrid, V90 T6 Recharge 2022 kan köras i max 140 km/h på körläge Pure (el), bilen har annars toppfart 180 km/h.
/Bo
av oldtimersmc
#1492771
Ok då kan man iaf ta bort spärren.
Då blir en nyare Volvo åter intressant. Tänker fan inta va spärrad till 180 även om det inte är "flytgas" numera (minst 10 000mil 1.8mil+/timmen)
är 60+ så det lär inte var sååå ofta man trampar på mon vill kunna om det "behövs". Har "parkerat" KK några ggr
Obs! Moraltanterna kan sätta sig o virka
Användarvisningsbild
av bem
#1492776
Visst är det så, att man kan få bort fartspärren på en Volvo. Om man uppfyller försäkringsvillkor osv då är en annan femma. En av de sista friheterna, köra så fort man vill (på vissa vägar) och köra ihjäl sig om det vill sig illa, eller om det är det man verkligen vill. ;-)
Skojar bara.
Kan inte påminna mig jag kört över 180 knyck med någon bil jag ägt tidigare, men när jag skaffa min nuvarande Volvo som jag läste i specen hade fartspärr vid 180 km/h var jag tvungen kolla om det var sant. Det är det. Kändes sisådär att fartspärren grep in. Jag väntar med spänning på vad nästa gräns kommer att bli. Skiter egentligen vad Volvo hittar på för fartspärr men jag gillar inte metoden rent principiellt. Finns nog andra sätt att hindra olyckor som är effektivare.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Hej på er, Jag har fått den kär[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

My15 startade senare än vad den här &aum[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]