Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bannad
#1473085
HeavyMetal skrev: mån 08 nov 2021, 01:36
EPSON skrev: sön 07 nov 2021, 17:55 Å andra sidan sett- så finns det ju nu möjlighet för Volvo (2021) med fartspärr att plocka bort denna. Att ta bort den levererar en ökad hastighet på mellan 30-70 km/tim. Strålande av Volvo att vika sig för opinionen.
Vad tror du händer med motor garantin om Volvo upptäcker denna modifiering?
.
Citat"I veckan blev det klart att Volvo tillåter trimningsföretaget Heico Sportiv att ta bort den omdiskuterade fartspärren på alla nya Volvo-bilar från årsmodell 2021. Men det finns ett litet problem ändå. Kunden får räkna med höga kostnader och lång väntetid i Sverige."
.
https://www.dagensps.se/motor/volvo-ger ... -for-stor/
Användarvisningsbild
av Robbi
#1473248
EPSON skrev:
HeavyMetal skrev: mån 08 nov 2021, 01:36
EPSON skrev: sön 07 nov 2021, 17:55 Å andra sidan sett- så finns det ju nu möjlighet för Volvo (2021) med fartspärr att plocka bort denna. Att ta bort den levererar en ökad hastighet på mellan 30-70 km/tim. Strålande av Volvo att vika sig för opinionen.
Vad tror du händer med motor garantin om Volvo upptäcker denna modifiering?
.
Citat"I veckan blev det klart att Volvo tillåter trimningsföretaget Heico Sportiv att ta bort den omdiskuterade fartspärren på alla nya Volvo-bilar från årsmodell 2021. Men det finns ett litet problem ändå. Kunden får räkna med höga kostnader och lång väntetid i Sverige."
.
https://www.dagensps.se/motor/volvo-ger ... -for-stor/
Ok, ett trimningset känns inte lockande av fler anledningar så det var inte så intressant. Jag tror ju Volvo enkelt med programvara kan ta bort den men vill uppenbarligen inte? Det är heller inte så intressant, jag tror att jag en gång i livet har varit uppe i 180, och det var rent ut sagt otrevligt.
av HeavyMetal
#1473264
EPSON skrev: mån 08 nov 2021, 07:22
HeavyMetal skrev: mån 08 nov 2021, 01:36
EPSON skrev: sön 07 nov 2021, 17:55 Å andra sidan sett- så finns det ju nu möjlighet för Volvo (2021) med fartspärr att plocka bort denna. Att ta bort den levererar en ökad hastighet på mellan 30-70 km/tim. Strålande av Volvo att vika sig för opinionen.
Vad tror du händer med motor garantin om Volvo upptäcker denna modifiering?
.
Citat"I veckan blev det klart att Volvo tillåter trimningsföretaget Heico Sportiv att ta bort den omdiskuterade fartspärren på alla nya Volvo-bilar från årsmodell 2021. Men det finns ett litet problem ändå. Kunden får räkna med höga kostnader och lång väntetid i Sverige."
.
https://www.dagensps.se/motor/volvo-ger ... -for-stor/
Ok, riktigt dyrt verkar det vara iallafall. Skulle hellre betala för en Polestar optimering då toppfarten inte är viktigast för mig, men kör nog ändå över 180km/h ett par ggr i halvåret! 8-)
av Lockis
#1473277
EPSON skrev: sön 07 nov 2021, 17:20
Lockis skrev:Börjar bli ganska tröttsamt att höra alla negativa åsikter kring begränsningen på hastigheten. Men det lär lugna ner sig lite när även andra tillverkare följer efter och begränsar hastigheten till under 200 km/h.
.
"Börjar bli ganska tröttsamt att höra alla negativa åsikter kring begränsningen på hastigheten."
.
Att alla skall ha samma åsikter om fartspärrar är naivt- Jag blir mer bekymmersam mot individer som är positiva till försämringar. Omdömes och ansvarsfulla bilförare behöver sålunda ingen fartspärr.
”Omdömes och ansvarsfulla bilförare behöver sålunda ingen fartspärr” sant. Men dessa borde iheller inte bry sig om det. Då dessa bilförare aldrig kommer slå i spärren. Så återigen. Vad är syftet med att debattera emot spärren?

Att det börjar bli tröttsamt är väl dock inget jag finner märkligt. Debatten har pågått i sen 2019 när detta blev känt. Sedan dess har flertalet tillverkare följt efter. Även tyska sådana. Visserligen är detta ett Volvo forum, men jag har verkligen svårt att se vad problemet med en fartspärr på 180 kontra en spärr på 200-220? Det är kanske inte känt. Men det är inget nytt att begränsa toppfarten.
av III
#1473280
Lockis skrev: tis 09 nov 2021, 06:56
EPSON skrev: sön 07 nov 2021, 17:20
Lockis skrev:Börjar bli ganska tröttsamt att höra alla negativa åsikter kring begränsningen på hastigheten. Men det lär lugna ner sig lite när även andra tillverkare följer efter och begränsar hastigheten till under 200 km/h.
.
"Börjar bli ganska tröttsamt att höra alla negativa åsikter kring begränsningen på hastigheten."
.
Att alla skall ha samma åsikter om fartspärrar är naivt- Jag blir mer bekymmersam mot individer som är positiva till försämringar. Omdömes och ansvarsfulla bilförare behöver sålunda ingen fartspärr.
”Omdömes och ansvarsfulla bilförare behöver sålunda ingen fartspärr” sant. Men dessa borde iheller inte bry sig om det. Då dessa bilförare aldrig kommer slå i spärren. Så återigen. Vad är syftet med att debattera emot spärren?

Att det börjar bli tröttsamt är väl dock inget jag finner märkligt. Debatten har pågått i sen 2019 när detta blev känt. Sedan dess har flertalet tillverkare följt efter. Även tyska sådana. Visserligen är detta ett Volvo forum, men jag har verkligen svårt att se vad problemet med en fartspärr på 180 kontra en spärr på 200-220? Det är kanske inte känt. Men det är inget nytt att begränsa toppfarten.
Treo du är något på spåren. Det började ju med spärr på 250. Sen har trenden blivit att det spärrats i lägre hastigheter utom för de allra snabbaste modellerna, generellt.
Med tanke på trenden med miljötänk, säkerhet, politiskt korrekt osv, att det ens ifrågasätts idag. Är ju bara vissa delar av Tyskland det går att köra fortare, och knappt där. Och för inte allt för längesedan var ju bilarna in nye mycket snabbare än 180 även utan spärr.oxh jag lyckades åka på autobahn då med... Idag ser jag inget behov. Drar mera, tröttar mera, allvarligare konsekvenser vid olyckor. Roligt ja, men vettigt nä.
av Bannad
#1473285
Att införa en fartspärr på 150km/tim torde inte vara några som helst problem mao- och skulle ju naturligtvis vara mycket bättre ur säkerhetssynpunkt. Att också bilinnehavaren själv kan strypa sin bil via verkstad- eller använda sig av H-begr är andra alternativ om man nu proklamerar för fartspärr, lättare än så kan det knappast bli.
Någon tyckte det var dyrt med en uppdatering på de strypta bilarna. Underligt, med tanke på vad en Polestaruppdatering kostar och vad du får för den.
Jag förstår också att de som inte ser något problem med en fartspärr också försöker besitta agendan om vad som skall tyckas och tänkas. Att individer föga förstår syftet, målinriktning med att ha en öppen diskussion främjar ingen. Att vända på det, "inte tröttsamt, vad är då syftet med att argumentara för farspärren? osv"
Att resonera på detta viset blir lekstuga och helt ointressant i egentlig betydelse.
av S65D
#1473365
EPSON skrev: tis 09 nov 2021, 08:34 Att införa en fartspärr på 150km/tim torde inte vara några som helst problem mao- och skulle ju naturligtvis vara mycket bättre ur säkerhetssynpunkt. Att också bilinnehavaren själv kan strypa sin bil via verkstad- eller använda sig av H-begr är andra alternativ om man nu proklamerar för fartspärr, lättare än så kan det knappast bli.
Finns mer man kan göra. Man kan vara för en fartspärr på lägre hastighet än så, som jag är. 140 km/h tycker jag är mer passande för våra svenska vägar, det finns inget lagligt skäl att röra sig snabbare än så. Dessutom kan du, när höghastighets-klassade däck är en förfluten sak, köpa eco-fokuserade åretrunt-däck för att minska ditt klimatavtryck, både genom däckval och att du köper 50% färre däck. Spärr på 140 km/h kommer även bidra till att färre mängder bränsle behöver fyllas på i Volvo-bilar eftersom ”buskörning” kommer minska då företaget inte förespråkar det. Du som kund och förare av en Volvo tar då även ställning till och motverkar utsläppen. Högst troligen kommer man även kunna minska allvarliga olyckor en aning då snäppet från exempelvis 250 till 140 km/h är väldigt stort och mer i synonym med våra svenska hastigheter (förutsatt att de som förut körde i runt 200 inte pressar 140 km/h nu istället).

Utöver det har jag lite synpunkter på vad som ytterligare skulle minska klimatavtrycken ihop med en 140 km/h-spärr och de är följande: en mer kännbar miljöavgift vid köp eller kasserande av däck, något slags förbud mot tung packning och takbox vid vanlig pendling (alternativt att man får registrera en extravikt att får bära i bilen, vilket följs av en förhöjd vägskatt), varning/lättare böter för alldeles för lågt däcktryck, en slags funktion där eco-körläge bör auto-aktiveras när man kör på vägar skyltade 80 km/h och över men som temporärt kan stängas av (i säg 30 sekunder åt gången) vid exempelvis omkörningar. Har några fler punkter men jag tror det ovan skulle vara att gå åt ett grönt håll i klimatfrågan. Ovan är något som i så fall även elbilar skall omfattas av. Kanske impopulära åsikter men det gäller att tänka grönt :-D
av Bannad
#1473372
S65D skrev: tis 09 nov 2021, 19:22
EPSON skrev: tis 09 nov 2021, 08:34 Att införa en fartspärr på 150km/tim torde inte vara några som helst problem mao- och skulle ju naturligtvis vara mycket bättre ur säkerhetssynpunkt. Att också bilinnehavaren själv kan strypa sin bil via verkstad- eller använda sig av H-begr är andra alternativ om man nu proklamerar för fartspärr, lättare än så kan det knappast bli.
Finns mer man kan göra. Man kan vara för en fartspärr på lägre hastighet än så, som jag är. 140 km/h tycker jag är mer passande för våra svenska vägar, det finns inget lagligt skäl att röra sig snabbare än så. Dessutom kan du, när höghastighets-klassade däck är en förfluten sak, köpa eco-fokuserade åretrunt-däck för att minska ditt klimatavtryck, både genom däckval och att du köper 50% färre däck. Spärr på 140 km/h kommer även bidra till att färre mängder bränsle behöver fyllas på i Volvo-bilar eftersom ”buskörning” kommer minska då företaget inte förespråkar det. Du som kund och förare av en Volvo tar då även ställning till och motverkar utsläppen. Högst troligen kommer man även kunna minska allvarliga olyckor en aning då snäppet från exempelvis 250 till 140 km/h är väldigt stort och mer i synonym med våra svenska hastigheter (förutsatt att de som förut körde i runt 200 inte pressar 140 km/h nu istället).

Utöver det har jag lite synpunkter på vad som ytterligare skulle minska klimatavtrycken ihop med en 140 km/h-spärr och de är följande: en mer kännbar miljöavgift vid köp eller kasserande av däck, något slags förbud mot tung packning och takbox vid vanlig pendling (alternativt att man får registrera en extravikt att får bära i bilen, vilket följs av en förhöjd vägskatt), varning/lättare böter för alldeles för lågt däcktryck, en slags funktion där eco-körläge bör auto-aktiveras när man kör på vägar skyltade 80 km/h och över men som temporärt kan stängas av (i säg 30 sekunder åt gången) vid exempelvis omkörningar. Har några fler punkter men jag tror det ovan skulle vara att gå åt ett grönt håll i klimatfrågan. Ovan är något som i så fall även elbilar skall omfattas av. Kanske impopulära åsikter men det gäller att tänka grönt :-D
.
Låter sunt och som en god idé :-)
Men också, Volvo skall inte agera förmyndare och förmynderi är aldrig en bra strategi gentemot kunder. BMW, Mercedes och Audi ser nu sin chans att återta de kunder som tidigare valde Volvo. Utöver detta skall Trafiksäkerhetsfrågor åläggas var lands myndighet.
av Lockis
#1473388
EPSON skrev: tis 09 nov 2021, 19:42
S65D skrev: tis 09 nov 2021, 19:22
EPSON skrev: tis 09 nov 2021, 08:34 Att införa en fartspärr på 150km/tim torde inte vara några som helst problem mao- och skulle ju naturligtvis vara mycket bättre ur säkerhetssynpunkt. Att också bilinnehavaren själv kan strypa sin bil via verkstad- eller använda sig av H-begr är andra alternativ om man nu proklamerar för fartspärr, lättare än så kan det knappast bli.
Finns mer man kan göra. Man kan vara för en fartspärr på lägre hastighet än så, som jag är. 140 km/h tycker jag är mer passande för våra svenska vägar, det finns inget lagligt skäl att röra sig snabbare än så. Dessutom kan du, när höghastighets-klassade däck är en förfluten sak, köpa eco-fokuserade åretrunt-däck för att minska ditt klimatavtryck, både genom däckval och att du köper 50% färre däck. Spärr på 140 km/h kommer även bidra till att färre mängder bränsle behöver fyllas på i Volvo-bilar eftersom ”buskörning” kommer minska då företaget inte förespråkar det. Du som kund och förare av en Volvo tar då även ställning till och motverkar utsläppen. Högst troligen kommer man även kunna minska allvarliga olyckor en aning då snäppet från exempelvis 250 till 140 km/h är väldigt stort och mer i synonym med våra svenska hastigheter (förutsatt att de som förut körde i runt 200 inte pressar 140 km/h nu istället).

Utöver det har jag lite synpunkter på vad som ytterligare skulle minska klimatavtrycken ihop med en 140 km/h-spärr och de är följande: en mer kännbar miljöavgift vid köp eller kasserande av däck, något slags förbud mot tung packning och takbox vid vanlig pendling (alternativt att man får registrera en extravikt att får bära i bilen, vilket följs av en förhöjd vägskatt), varning/lättare böter för alldeles för lågt däcktryck, en slags funktion där eco-körläge bör auto-aktiveras när man kör på vägar skyltade 80 km/h och över men som temporärt kan stängas av (i säg 30 sekunder åt gången) vid exempelvis omkörningar. Har några fler punkter men jag tror det ovan skulle vara att gå åt ett grönt håll i klimatfrågan. Ovan är något som i så fall även elbilar skall omfattas av. Kanske impopulära åsikter men det gäller att tänka grönt :-D
.
Låter sunt och som en god idé :-)
Men också, Volvo skall inte agera förmyndare och förmynderi är aldrig en bra strategi gentemot kunder. BMW, Mercedes och Audi ser nu sin chans att återta de kunder som tidigare valde Volvo. Utöver detta skall Trafiksäkerhetsfrågor åläggas var lands myndighet.
Audi har börjat begränsa till 160 km/h för vissa modeller. Inte koll på om merca och BMW är påväg ditt ännu. Men jag tror nog att det kommer bli mer vanligt med begränsningar närmre 100 än 240.
av III
#1473391
S65D skrev: tis 09 nov 2021, 19:22
EPSON skrev: tis 09 nov 2021, 08:34 Att införa en fartspärr på 150km/tim torde inte vara några som helst problem mao- och skulle ju naturligtvis vara mycket bättre ur säkerhetssynpunkt. Att också bilinnehavaren själv kan strypa sin bil via verkstad- eller använda sig av H-begr är andra alternativ om man nu proklamerar för fartspärr, lättare än så kan det knappast bli.
Finns mer man kan göra. Man kan vara för en fartspärr på lägre hastighet än så, som jag är. 140 km/h tycker jag är mer passande för våra svenska vägar, det finns inget lagligt skäl att röra sig snabbare än så. Dessutom kan du, när höghastighets-klassade däck är en förfluten sak, köpa eco-fokuserade åretrunt-däck för att minska ditt klimatavtryck, både genom däckval och att du köper 50% färre däck. Spärr på 140 km/h kommer även bidra till att färre mängder bränsle behöver fyllas på i Volvo-bilar eftersom ”buskörning” kommer minska då företaget inte förespråkar det. Du som kund och förare av en Volvo tar då även ställning till och motverkar utsläppen. Högst troligen kommer man även kunna minska allvarliga olyckor en aning då snäppet från exempelvis 250 till 140 km/h är väldigt stort och mer i synonym med våra svenska hastigheter (förutsatt att de som förut körde i runt 200 inte pressar 140 km/h nu istället).

Utöver det har jag lite synpunkter på vad som ytterligare skulle minska klimatavtrycken ihop med en 140 km/h-spärr och de är följande: en mer kännbar miljöavgift vid köp eller kasserande av däck, något slags förbud mot tung packning och takbox vid vanlig pendling (alternativt att man får registrera en extravikt att får bära i bilen, vilket följs av en förhöjd vägskatt), varning/lättare böter för alldeles för lågt däcktryck, en slags funktion där eco-körläge bör auto-aktiveras när man kör på vägar skyltade 80 km/h och över men som temporärt kan stängas av (i säg 30 sekunder åt gången) vid exempelvis omkörningar. Har några fler punkter men jag tror det ovan skulle vara att gå åt ett grönt håll i klimatfrågan. Ovan är något som i så fall även elbilar skall omfattas av. Kanske impopulära åsikter men det gäller att tänka grönt :-D
Svårt säga emot. Men bara en punkt. De går inte åt färre däck, i nuläget, förenklat, kör du med två uppsättningar halva året vardera. Med åretruntdäck en uppsättning hela året. Summan blir ju konstant. Samma mil, samma däckslitage, bara att det inte fördelas på två uppsättningar. Ungefär såhär, kör samma däck året om i två år och köp nytt, eller byt vår och höst och köp två nya uppsättningar var 4 år.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsä[…]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller m[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger... O[…]

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]