- tor 04 nov 2021, 20:15
#1472604
Absolut finns det billiga däck att köpa redan. Men om man vill köpa premium däck så borde även dessa bli billigare med lägre klassning. Således sparar man in på pengar även här. Om det nu är något som spelar roll.
Min åsikt är dock såhär. Är du inte nöjd med 180 begränsningen, så köp inte en Volvo. Det finns andra bilar som inte har denna gränsen.
S65D skrev: ↑tor 04 nov 2021, 13:38Det är klart det kan gå väldigt illa i 180 också. Men det är större chans(risk) att du överlever i 180 än 220. varför begränsningen inte är satt lägre vet jag inte. Inget jag bryr mig om iheller. Förstår egentligen inte var du är ute efter med dina inlägg. Du är emot 180 km/h samtidigt skriver du att få i Sverige någonsin är uppe i den hastigheten. Mig veterligen finns det ingen väg i Sverige som tillåter 180 så i min värld borde ingen köra så fort. Även om jag såklart vet att folk inte håller hastigheten alltid så är argumentet att det inte är tillåtet tillräckligt för att kunna begränsa ännu lägre. Och som jag sa. Audi, va och Skoda har börjat införa 160 gräns så nog är det en trend att man begränsar hastigheten framöver.Lockis skrev: ↑ons 03 nov 2021, 22:49 Att det är bättre för miljön är det inget snack om. Lägre hastighet = mindre förbrukning. Det borde också vara snällare mot andra slitagedelar på bilen. Och kanske även vägen?Vid högre hastighet har vi såklart mer utsläpp men talar vi Sverige så var det väl en väldigt, väldigt liten del av bilisterna som kör i 180 km/h och över? Med en spärr på 180 km/h kan de ju fortsätta med stora utsläpp.
Volvo har gjort omfattande studier på hastighetens påverkan vid olycka. Och det visar sig att lägre hastighet är säkrare. Märkligt…
Angående vägslitage: Tänker mig att det först och främst är tunga fordon, sen antalet rullande fordon som påverkar slitaget mest och påverkar i den utsträckningen som de förstnämnda.
Drog Volvo då också slutsatsen att 180 km/h är en godkänd hastighet att krocka i/att undvika olyckor i? Talar du med vilken vanlig bilist som helst så anser de att 180 km/h är fort, för fort. Märkligt.
Visst finns det en massa små fördelar med spärren, men var man intresserad av att utnyttja de fördelarna så mycket som möjligt så är ju inte en spärr tillräckligt på långa vägar.
Lockis skrev:Billigare bil vid nybilsköp med lågklassade däck eller billigare när man väl ska byta däck? Vad jag vet finns redan en mängd däck man själv kan välja på när man ska byta om däck är något man gärna sparar in pengar på.
Lägre klassning på däcken är bra även för din plånbok vid köp av nya däck
Börjar bli ganska tröttsamt att höra alla negativa åsikter kring begränsningen på hastigheten. Men det lär lugna ner sig lite när även andra tillverkare följer efter och begränsar hastigheten till under 200 km/h.
Själv ser jag ingen anledning till att inte ha spärren. Max hastighet i Sverige är 120 km/h. I vissa länder har man 130 km/h. Tyskland är vad jag vet det enda land som har fri fart. Och jag har även där svårt att motivera körning i över 180. Speciellt med tanke på att det dessutom är uppe på tapeten att begränsa hastigheten även på de sträcker där det nu råder fri fart.
Själv är jag inte alls trött på diskussionen. Tycker det är viktigt att det syns när ett företag som menar att de prioriterar säkerhet tar ett beslut som de menar är pga säkerhetsskäl (och lite miljö) när det egentligen, till lika stor del, också handlar om annat. Varför inte införa en spärr på 140 km/h undrar jag.
Absolut finns det billiga däck att köpa redan. Men om man vill köpa premium däck så borde även dessa bli billigare med lägre klassning. Således sparar man in på pengar även här. Om det nu är något som spelar roll.
Min åsikt är dock såhär. Är du inte nöjd med 180 begränsningen, så köp inte en Volvo. Det finns andra bilar som inte har denna gränsen.
Kör: Hyrbil
Körde: V60 T6 Recharge Dark Ultimate -23, V90 T6 Recharge Inscription, V60 D4 AWD R-Design -20 V60 D4 Momentum Pro -19, XC70 Classic Summum D4 AWD, V60 D3 Summum -17, Opel Astra Sports Tourer
Körde: V60 T6 Recharge Dark Ultimate -23, V90 T6 Recharge Inscription, V60 D4 AWD R-Design -20 V60 D4 Momentum Pro -19, XC70 Classic Summum D4 AWD, V60 D3 Summum -17, Opel Astra Sports Tourer