Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
#1472604
S65D skrev: tor 04 nov 2021, 13:38
Lockis skrev: ons 03 nov 2021, 22:49 Att det är bättre för miljön är det inget snack om. Lägre hastighet = mindre förbrukning. Det borde också vara snällare mot andra slitagedelar på bilen. Och kanske även vägen?

Volvo har gjort omfattande studier på hastighetens påverkan vid olycka. Och det visar sig att lägre hastighet är säkrare. Märkligt…
Vid högre hastighet har vi såklart mer utsläpp men talar vi Sverige så var det väl en väldigt, väldigt liten del av bilisterna som kör i 180 km/h och över? Med en spärr på 180 km/h kan de ju fortsätta med stora utsläpp.

Angående vägslitage: Tänker mig att det först och främst är tunga fordon, sen antalet rullande fordon som påverkar slitaget mest och påverkar i den utsträckningen som de förstnämnda.

Drog Volvo då också slutsatsen att 180 km/h är en godkänd hastighet att krocka i/att undvika olyckor i? Talar du med vilken vanlig bilist som helst så anser de att 180 km/h är fort, för fort. Märkligt.

Visst finns det en massa små fördelar med spärren, men var man intresserad av att utnyttja de fördelarna så mycket som möjligt så är ju inte en spärr tillräckligt på långa vägar.
Lockis skrev:
Lägre klassning på däcken är bra även för din plånbok vid köp av nya däck ☺️

Börjar bli ganska tröttsamt att höra alla negativa åsikter kring begränsningen på hastigheten. Men det lär lugna ner sig lite när även andra tillverkare följer efter och begränsar hastigheten till under 200 km/h.

Själv ser jag ingen anledning till att inte ha spärren. Max hastighet i Sverige är 120 km/h. I vissa länder har man 130 km/h. Tyskland är vad jag vet det enda land som har fri fart. Och jag har även där svårt att motivera körning i över 180. Speciellt med tanke på att det dessutom är uppe på tapeten att begränsa hastigheten även på de sträcker där det nu råder fri fart.
Billigare bil vid nybilsköp med lågklassade däck eller billigare när man väl ska byta däck? Vad jag vet finns redan en mängd däck man själv kan välja på när man ska byta om däck är något man gärna sparar in pengar på.

Själv är jag inte alls trött på diskussionen. Tycker det är viktigt att det syns när ett företag som menar att de prioriterar säkerhet tar ett beslut som de menar är pga säkerhetsskäl (och lite miljö) när det egentligen, till lika stor del, också handlar om annat. Varför inte införa en spärr på 140 km/h undrar jag.
Det är klart det kan gå väldigt illa i 180 också. Men det är större chans(risk) att du överlever i 180 än 220. varför begränsningen inte är satt lägre vet jag inte. Inget jag bryr mig om iheller. Förstår egentligen inte var du är ute efter med dina inlägg. Du är emot 180 km/h samtidigt skriver du att få i Sverige någonsin är uppe i den hastigheten. Mig veterligen finns det ingen väg i Sverige som tillåter 180 så i min värld borde ingen köra så fort. Även om jag såklart vet att folk inte håller hastigheten alltid så är argumentet att det inte är tillåtet tillräckligt för att kunna begränsa ännu lägre. Och som jag sa. Audi, va och Skoda har börjat införa 160 gräns så nog är det en trend att man begränsar hastigheten framöver.

Absolut finns det billiga däck att köpa redan. Men om man vill köpa premium däck så borde även dessa bli billigare med lägre klassning. Således sparar man in på pengar även här. Om det nu är något som spelar roll.

Min åsikt är dock såhär. Är du inte nöjd med 180 begränsningen, så köp inte en Volvo. Det finns andra bilar som inte har denna gränsen.
av Plinkplonk
#1472614
Efter att ha varit ung och dum som jag ser det nu och har haft bilar som både gått i 250 och 300 så har det behovet helt falnat.
Det var kul då och där.
Efter 40 års ålder så har gångerna som jag har kört över 180 km/h varit så få att det går att räkna på en hand.
Finns alldeles för mycket av värde i livet för att det skall vara värt det om något skulle hända.
Har man ett behov av att köra fort och länge så har Volvo aldrig varit ett alternativ.
av S65D
#1472623
Lockis skrev: tor 04 nov 2021, 20:15
S65D skrev: tor 04 nov 2021, 13:38
Lockis skrev: ons 03 nov 2021, 22:49 Att det är bättre för miljön är det inget snack om. Lägre hastighet = mindre förbrukning. Det borde också vara snällare mot andra slitagedelar på bilen. Och kanske även vägen?

Volvo har gjort omfattande studier på hastighetens påverkan vid olycka. Och det visar sig att lägre hastighet är säkrare. Märkligt…
Vid högre hastighet har vi såklart mer utsläpp men talar vi Sverige så var det väl en väldigt, väldigt liten del av bilisterna som kör i 180 km/h och över? Med en spärr på 180 km/h kan de ju fortsätta med stora utsläpp.

Angående vägslitage: Tänker mig att det först och främst är tunga fordon, sen antalet rullande fordon som påverkar slitaget mest och påverkar i den utsträckningen som de förstnämnda.

Drog Volvo då också slutsatsen att 180 km/h är en godkänd hastighet att krocka i/att undvika olyckor i? Talar du med vilken vanlig bilist som helst så anser de att 180 km/h är fort, för fort. Märkligt.

Visst finns det en massa små fördelar med spärren, men var man intresserad av att utnyttja de fördelarna så mycket som möjligt så är ju inte en spärr tillräckligt på långa vägar.
Lockis skrev:
Lägre klassning på däcken är bra även för din plånbok vid köp av nya däck ☺️

Börjar bli ganska tröttsamt att höra alla negativa åsikter kring begränsningen på hastigheten. Men det lär lugna ner sig lite när även andra tillverkare följer efter och begränsar hastigheten till under 200 km/h.

Själv ser jag ingen anledning till att inte ha spärren. Max hastighet i Sverige är 120 km/h. I vissa länder har man 130 km/h. Tyskland är vad jag vet det enda land som har fri fart. Och jag har även där svårt att motivera körning i över 180. Speciellt med tanke på att det dessutom är uppe på tapeten att begränsa hastigheten även på de sträcker där det nu råder fri fart.
Billigare bil vid nybilsköp med lågklassade däck eller billigare när man väl ska byta däck? Vad jag vet finns redan en mängd däck man själv kan välja på när man ska byta om däck är något man gärna sparar in pengar på.

Själv är jag inte alls trött på diskussionen. Tycker det är viktigt att det syns när ett företag som menar att de prioriterar säkerhet tar ett beslut som de menar är pga säkerhetsskäl (och lite miljö) när det egentligen, till lika stor del, också handlar om annat. Varför inte införa en spärr på 140 km/h undrar jag.
Det är klart det kan gå väldigt illa i 180 också. Men det är större chans(risk) att du överlever i 180 än 220. varför begränsningen inte är satt lägre vet jag inte. Inget jag bryr mig om iheller. Förstår egentligen inte var du är ute efter med dina inlägg. Du är emot 180 km/h samtidigt skriver du att få i Sverige någonsin är uppe i den hastigheten. Mig veterligen finns det ingen väg i Sverige som tillåter 180 så i min värld borde ingen köra så fort. Även om jag såklart vet att folk inte håller hastigheten alltid så är argumentet att det inte är tillåtet tillräckligt för att kunna begränsa ännu lägre. Och som jag sa. Audi, va och Skoda har börjat införa 160 gräns så nog är det en trend att man begränsar hastigheten framöver.

Absolut finns det billiga däck att köpa redan. Men om man vill köpa premium däck så borde även dessa bli billigare med lägre klassning. Således sparar man in på pengar även här. Om det nu är något som spelar roll.

Min åsikt är dock såhär. Är du inte nöjd med 180 begränsningen, så köp inte en Volvo. Det finns andra bilar som inte har denna gränsen.
Chansen är ännu större i 140 km/h än i 180 km/h, så du bör ju som mig vara för en spärr på 140 eller har jag fel?

Tyckte jag skrev ganska tydligt vad jag är ute efter med mina inlägg men du kanske hoppade över den delen. Skrev att jag ”Tycker det är viktigt att det syns när ett företag som menar att de prioriterar säkerhet tar ett beslut som de menar är pga säkerhetsskäl (och lite miljö) när det egentligen, till lika stor del, också handlar om annat”.

Poängen med premium-däck faller ju lite om det ändå är tänkt att de ska vara mindre kapabla. Känns lite sådär att köra en bil dyrare segment, som tex Volvo med 400 hk, och byta ut däcken det första man gör för att de inte alla är ”dimensionerade”.

Min åsikt är så här: som företag, var ärlig - det varar längst.
av Bannad
#1472985
Lockis skrev:Börjar bli ganska tröttsamt att höra alla negativa åsikter kring begränsningen på hastigheten. Men det lär lugna ner sig lite när även andra tillverkare följer efter och begränsar hastigheten till under 200 km/h.
.
"Börjar bli ganska tröttsamt att höra alla negativa åsikter kring begränsningen på hastigheten."
.
Att alla skall ha samma åsikter om fartspärrar är naivt- Jag blir mer bekymmersam mot individer som är positiva till försämringar. Omdömes och ansvarsfulla bilförare behöver sålunda ingen fartspärr.
Användarvisningsbild
av Ted68
#1472992
180 km/h räcker fint, min bil ska göra 205 km/h och jag har inte varit i närheten av den farten, inte 180 heller.
av Bannad
#1472995
Å andra sidan sett- så finns det ju nu möjlighet för Volvo (2021) med fartspärr att plocka bort denna. Att ta bort den levererar en ökad hastighet på mellan 30-70 km/tim. Strålande av Volvo att vika sig för opinionen.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1473034
EPSON skrev:Å andra sidan sett- så finns det ju nu möjlighet för Volvo (2021) med fartspärr att plocka bort denna. Att ta bort den levererar en ökad hastighet på mellan 30-70 km/tim. Strålande av Volvo att vika sig för opinionen.
I efterhand eller vid bygge? Vet du något om kostnad?
Användarvisningsbild
av Derank
#1473035
EPSON skrev:Å andra sidan sett- så finns det ju nu möjlighet för Volvo (2021) med fartspärr att plocka bort denna. Att ta bort den levererar en ökad hastighet på mellan 30-70 km/tim. Strålande av Volvo att vika sig för opinionen.
Ja, då förstår jag inte alls diskussionen här, det är väl bara att plocka bort den då.
av Bannad
#1473037
Robbi skrev:
EPSON skrev:Å andra sidan sett- så finns det ju nu möjlighet för Volvo (2021) med fartspärr att plocka bort denna. Att ta bort den levererar en ökad hastighet på mellan 30-70 km/tim. Strålande av Volvo att vika sig för opinionen.
I efterhand eller vid bygge? Vet du något om kostnad?
.
Finns en återförsäljare för Heico i Svedala- Se info länk nedan.

Citat
"Med Heico Sportivs mjukvara ökar toppfarten med mellan 30 och 70 km/h, det vill säga till mellan 210 och 250 km/h, modellernas ursprungliga maxhastigheter. Vi inser då att XC40 T2 och XC40 T3 inte omfattas av toppfartshöjningarna eftersom T3:an tidigare maxade 200 km/h och T2:an inte borde klara mer än 190 km/h (sedan lanseringen nyligen har den alltid varit begränsad till 180 km/h).

Nedan följer priserna som Heico Sportiv gått ut med. Priserna inkluderar inte moms, ej heller eventuella fraktkostnader samt installationsavgifter, däremot ingår Heico Sportivs garanti på upp till fem år.
Priser toppfartshöjning

XC40

Bensinmotor: 11 563 kr (H2020400)

Dieselmotor: 11 563 kr (H2020400)

Laddhybrid: 12 459 kr (H2020450)

S60/V60/XC60

Bensinmotor: 13 355 kr (H2020600)

Dieselmotor: 13 355 kr (H2020600)

Laddhybrid: 14 252 kr (H2020650)

S90/V90/XC90

Bensinmotor: 15 148 kr (H2020900)

Dieselmotor: 15 148 kr (H2020900)

Laddhybrid: 16 044 kr (H2020950)

Heico Sportiv meddelar att de under november månad- (2020) lanserar möjligheten till att ta bort Volvos toppfartsspärr på 180 km/h.
.
https://carup.se/klart-i-dag-heico-tar- ... -250-km-h/
av HeavyMetal
#1473073
EPSON skrev: sön 07 nov 2021, 17:55 Å andra sidan sett- så finns det ju nu möjlighet för Volvo (2021) med fartspärr att plocka bort denna. Att ta bort den levererar en ökad hastighet på mellan 30-70 km/tim. Strålande av Volvo att vika sig för opinionen.
Vad tror du händer med motor garantin om Volvo upptäcker denna modifiering?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]