Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Felix1801
#1471388
Är det någon som har plockat bort den på sin Volvo som är av senaste modellen?
av Laddstation
#1471990
Kan hända att kunskapstillförseln av att en sådan spärr tillkommit mellan förra och nya bilen "tvinga" upp mig i 183 km/h nyligen, nu vet jag hur det känns när den aktiveras. Och bilen gick otäckt fint i den hastigheten. Men nu kan jag ju inte skylla på nyfikenhet för att oansvarigt motivera över dubbla godkända hastigheten en sen kväll på upplyst otrafikerad väg.
Användarvisningsbild
av bem
#1472055
Jag har också testat att fartspärren verkligen går in vid spärrfarten. Att spärren finns där är inget som jag bryr mig om i dagliga körningen. Varför man har spärren är jag inte riktigt säker på för det lär väl nästan kvitta om man kör av vägen eller liknande i 180 eller 250 km/h. Det lär väl bli skrot av bilen ändå.
Fartdårar får nog nöja sig med att kunna accellerera snabbt i framtiden. En V60 Recharge T8 2022 late med 455 hk kanske kan falla nån på läppen. Om det går få Polestar på en sån kanske man kan spränga 500 hk vallen? Fast skall man ha blixtrande acc skall man ju välja nåt annat de ganska tunga Volvobilarna.
/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1472061
Bara en sån sak som klenare däck på grund av låg toppfart kan spara många kronor för Volvo...
av perhall
#1472070
Finns ju massor fördelar med spärren. Bilen kan dimensioneras för 180 istf 250, 99% kör aldrig över 180 ändå. Gäller däck, bromsar och en massa annat.
Bra för klimat och säkerhet.
Bra för imagen.
BLir lite frustrerad själv, är just nu ute och kör i Europa och var nog i spärren 5, 6 gånger igår. Men 180 är ok, 160 hade varit värre....
Användarvisningsbild
av Derank
#1472106
Ja, merparten av Sveriges bilförare kör ju aldrig 180kmph, varken här el på autobahn. Men vill man är det enkelt att plocka bort den. Men fartspärrar har ju funnits i åratal på de flesta bilmodeller, så det är ingen nyhet direkt.
av HeavyMetal
#1472125
Felix1801 skrev: tor 28 okt 2021, 09:53 Är det någon som har plockat bort den på sin Volvo som är av senaste modellen?
Skulle inte våga det med tanke på motorgarantin skulle ryka om nåt händer!
av S65D
#1472157
perhall skrev: mån 01 nov 2021, 22:15 Finns ju massor fördelar med spärren. Bilen kan dimensioneras för 180 istf 250, 99% kör aldrig över 180 ändå. Gäller däck, bromsar och en massa annat.
Bra för klimat och säkerhet.
Bra för imagen.
BLir lite frustrerad själv, är just nu ute och kör i Europa och var nog i spärren 5, 6 gånger igår. Men 180 är ok, 160 hade varit värre....
Ser att du nämner ett flertal saker men inledningsvis nämner du att det finns ”massor fördelar”. Tror jag missade dom.

Har svårt att se hur klimatavtrycket skulle minskas igenom att limitera samtliga bilar till 180 km/h jämfört med en inte så mycket högre genomsnittlig topphastighet som Volvo innan har haft, men jag kanske har fel. Skulle även vilja påstå att den säkerhet du tar upp är något av en falsk säkerhet, finns väl få undantag där någon som färdas i 180 km/h är insvept i realistisk säkerhet sett till situationen.

Förstår inte hur det skulle vara till en fördel att ha en bil dimensionerad för 180 km/h gentemot 250 km/h. Kanske kan förtydligas?

Om det är bra för imagen låter jag vara osagt. Har läst om väldigt blandade reaktioner, säkerligen negativa från den sidan som även bortser Volvo som ett alternativ pga down-sizing. Samma personer befinner sig troligen i delarna av världen där du framför din Volvo i just nu.

Sen får vi däremot inte glömma att väldigt många ”äldre” Volvo-modeller sen ett bra tag tillbaka inte är uppe och nuddar några 250 km/h majoriteten av modellerna har en gräns som ligger runt 210 km/h.
av Bannad
#1472161
När bilindistrin kan tränga in i din privata sfär gällande bilkörning och reducerade hastigheter blir jag en aningen betänksam. Tex när transportstyrelsen i grunden utvecklat ett system som kan göra din bil obrukbar om du tex inte har betalat Fordonsskatten. Nu har detta system inte satts i bruk och skulle bli för avancerat enl rapporterna. men Ipso facto- om Överstatligheten ens tänker i dessa banor- Vad har då framtiden i sin linda?
Enligt min åsikt är det en skrämmande utveckling som eventuellt går till mötes med all den fordonsdatorisering som sker nu.

Är vi bilförare verkligen så dumma i huvudet att vi inte kan anpassa farten till rådande förhållanden?
Hur många av oss betalar INTE fordonsskatt? Jag tror att mer än 99% procent av Svedalas bilägarrna betalar och gör rätt för sig. Men det är just "gnidenheten" från statens sida att få in det sista korvöret på Fordonsskatten på folk som inte betalar som gör mig betänksam mot deras agenda.
Senast redigerad av 1 Bannad, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]