Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
#1470646
I dessa bränsletider har jag testat att köra på ECOmode. Vet inte om man verkligen sparar bränsle mer än att det rullar mer med frihjulet? Vad händer egentligen på det mode? Stänger AC av? Något mer?
av ThorHammer
#1470654
Annan mappning på växellåda, gas och farthållare. Växlar vid lägre varvtal, lugnare respons på gas och långsammare fartökning på farthållare. Även lägre effekt på AC.
Har sett att en del är måttligt intresserade av att använda drivemodealternativen. Använder själv en hel del, t ex "eco" och "dynamisk" gör ju att det känns som två helt olika bilar att köra.
Användarvisningsbild
av bem
#1470686
Här står det mesta av Eco körläget (V60 2021 late):
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... orlage-eco

Kör man med Eco läge och är mjuk på gaspedalen och kör normalt (håller hastighetsgränser) borde man märka skillnad.
En underlig sak är att Volvo tagit bort Eco körläge på vissa Volvomodeller som t.ex. V90 och XC60 (bensin och diesel) på modellår 2022, men inte på V60 (bensin och diesel) för modellår 2022. Varför kan man allt undra.
/Bo
Användarvisningsbild
av bem
#1470758
ThorHammer skrev: lör 23 okt 2021, 17:25 Troligen för att V60 som tur är har kvar Sensus.
Ja det låter rimligt.
Inte föra över för mycket av Senusfunktionerna i Google-bilarna. Blir mer jobb då... för Volvo.
Eller så har väl Volvo kommit på att Eco körläget inte används så ofta så då behövs det knappast i det nya infotainmentsystemet (Google Android Automotive baserade).
/Bo
av Primus
#1470802
Jag har experimenterat lite med Eco-läget. Inget avancerat eller att jag mätt förbrukningen vid pumpen. Det jag tycker mig se är den verkar ta ned förbrukningen något om du kör lugnt. Kör du som vanligt tor jag skillnaden är minimal. Samtidigt kan en hel del av det lilla du sparar i bensin komma från att du kör lugnt.

Som exempel testade jag det på autobahn. Om man ställer farthållaren på 150-170 och ligger bakom en bil som accelererar kraftigt eller viker undan, så växlar bilen annorlunda jämfört med Comfortläget. Accelerationen betydligt försiktigare med ECO, bilen accelererar oftast utan att växla ned och om den växlar ned gör den det med ett steg, inte två.
av valln
#1470811
Nog tror jag frirullningen i eco-läge sparar bränsle, särskilt i 80-90 km/h och kuperad väg med farthållare.

Över 90 är det så mycket vindmotstånd att bilen nästan aldrig frirullar och då är besparingen liten.
av III
#1470833
Jag har funderat en del på det med frirullning, hade den stängt av motorn så hade det känts givet. Men en bil med växeln i utan gas som rullar nerför en backe eller motorbromsar drar ju noll. En bil i motsvarande läge med friläge förbrukar ju det drivmedel som krävs för att hålla motorn igång. Så vet i tusan om det för någon nytta. Absolut inte om rullar och sen behöver använda bromsen. Någon kanske har svaret?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1470863
På min bil (ej Volvo) har jag också frihjul på eco-läget så visar den 1,5-2,5 l/100 km när man rullar på frihjul beroende på hur fort man rullar. Samtligt är det väldigt lite motorbroms på högsta växeln då motorn varvar runt 1300 rpm i 80 km/h. Så det är nog att man jagar centiliter. Hade det varit en stor besparing hade ju det använts i alla körlägen. Däremot har jag också funderat på varför inte motorn stängs av när man frihjular, växellådan har ju en elpump som kan hålla uppe oljetrycket och broms och styrservo är elassisterade i alla fall.
av HeavyMetal
#1470866
Har man Four-C så läggs även den mjukaste dämpningen i eco-läget! Annars så går det ju att ställa in i Individual läget. :-)
Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]