Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo i norr
#1470585
Har en XC60 -18, T5. Bilen har eftermonterad elektrisk motorvärmare, batteriladdare samt kupévärmaruttag.
Är första hösten med denna bil så jag bläddrade i boken och läser: Volvo rekommenderar att tillskottsvärmarens automatiska start stängs av vid kortare körsträckor.
Har ca. 3 km till affärer och 6 km till jobbet. Detta bör väl räknas som "kortare körsträckor"
Varför rekommenderar Volvo detta? Slitage på värmaren och dess tändmodul? onödig bensin förbrukning?
När jag behöver bilen och glömt att sätta i motorvärmarkabeln i uttaget och det är -15 grader ute, är jag helt utan värme i kupén vid körning eller tar den värmen från annat håll?
Om jag kör Parkeringsvärmaren men har Tillskottsvärmaren avaktiverad, värmer det motorn och kupén då?
Har jag läst slarvigt i manualen eller är det dåligt förklarat? Hoppas på ett förtydligande från Er
av Rådlös
#1470616
Tillsatsvärmare, det är väl en bränsledriven värmare?

Vanligtvis säger man att man bör inte köra bränslevärmarna för kort tid. Dom bör alltså gå längre tider. Annars finns risken att dom sotar igen. Får dom gå en "generös stund" så bränner dom själva bort det sot som har bildats under startproceduren och uppvärmningen.
Och det brukar heta att man skall motionera värmaren flera gånger även under den varma perioden. Det betyder att man skall inte bara starta och konstatera att "Den fungerar!" och därefter stänga av. Den måste få gå i t.ex 10 - 15 minuter innan man stänger av.

Nu måste jag gardera mig här. Det jag beskriver gällde för lite äldre tiders bränsledrivna värmare. Jag har haft ett par stycken. Nu har TS en nyare bil som jag inte har erfarenhet av. Det kanske är nyare tankegångar som gäller? Men då måste ju Volvos rekommendationer vara grundade på något annat.
av LazerHawke
#1470624
volvo i norr skrev:Har en XC60 -18, T5. Bilen har eftermonterad elektrisk motorvärmare, batteriladdare samt kupévärmaruttag.
Är första hösten med denna bil så jag bläddrade i boken och läser: Volvo rekommenderar att tillskottsvärmarens automatiska start stängs av vid kortare körsträckor.
Har ca. 3 km till affärer och 6 km till jobbet. Detta bör väl räknas som "kortare körsträckor"
Varför rekommenderar Volvo detta? Slitage på värmaren och dess tändmodul? onödig bensin förbrukning?
När jag behöver bilen och glömt att sätta i motorvärmarkabeln i uttaget och det är -15 grader ute, är jag helt utan värme i kupén vid körning eller tar den värmen från annat håll?
Om jag kör Parkeringsvärmaren men har Tillskottsvärmaren avaktiverad, värmer det motorn och kupén då?
Har jag läst slarvigt i manualen eller är det dåligt förklarat? Hoppas på ett förtydligande från Er
Rekommenderas av den anledningen att kör du korta sträckor med tillskottsvärmaren dränerar den batteriet snabbare då den inte får kapacitet att återladda batteriet då systemet tar strömmen
Användarvisningsbild
av bem
#1470651
Hade bränslevärmare (diesel) i min förra Volvo (V70 D3 MY14) och körde den mycket på vinterhalvåret (från dec. 2013 till vintern 2020/21. Du kan dra igång den ganska ofta men då får du ladda batteriet rätt ofta också. Jag ladda bilbatteriet (av typ AGM) i min bil rätt ofta på vintern när jag hade V70 bilen. Ibland flera gånger i veckan. Bor i villa så inga problem ladda hemma för min del så ofta jag behövde. Hade en CTEK 7 ampere laddare och ladda med snöflingeläget valt. Fungerade bra och är ungefär så man får göra om man är en flitig bränslevärmareanvändare.
Har för mig det går stänga av bränslevärmarens automatiska start vid körning så den inte skall kunna gå under färd.
Har nu bensindriven värmare i min V90 T6 Recharge 2022 men den går igång automatiskt vid behov, går inte stänga av automatisk start vad jag sett. Går starta manuellt direkt via Volvo Cars appen om man vill eller via timers man lägger upp i appen.
Bara sätta igång använda bränslevärmaren enl. min mening och erfarenhet men kom ihåg ladda batteriet om du använder den ofta.
Två saker tänka på:
- Är batteriet för utladdat (för låg spänning) går det inte starta bränslevärmaren för då skall det finnas kräm kvar så bilen kan startas.
- Bränslevärmaren går inte igång om det är för varmt ute, minns inte temperaturgränsen men tror det är 15 grader, om varmare än det kan du inte starta den.
Lycka till med bilen!

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av volvo i norr
#1470768
Ok, förstår nog hur Volvo resonerar. Bara använda den den integrerade batteriladdaren och sen ha Tillskottsvärmaren aktiverad.
Om den börjar sota pga korta körtider får jag lösa då.
Användarvisningsbild
av Verkmästarn
#1470804
Det går fint att stänga av tillskottsvärmarfunktionen i klimatmenyn med checkboxen "tillskottsvärmare".
Då bli kupén INTE varm om man kör enbart på el, för den som nu efterfrågar maximal elbesparing, eller är orolig att värmaren skulle sota igen pga kort gångtid.
Det sistnämnda har jag dock inte varit med om på någon kundbil (eller egen för den delen) när värmaren är bensindriven. På dieseldrivna värmare har det däremot inträffat ett antal gånger. Jag har själv 3 km till arbetet och 5 km till affär/barnens aktiviteter. Det blir alltså väldigt många kortkörningar för min del och jag använder värmaren flitigt. Varken värmaren i min nuvarande, eller i min förra bensindrivna bil var det några problem med dessa ständiga korta turer.

Vill minnas att hybriderna använder högvoltsbatteriet för att säkerställa laddningsgraden på 12-voltsbatteriet så att man skulle tömma det sistnämnda pga flitig användning av värmare är inte sannolikt.

Däremot är det inte helt ovanligt på de vanliga dieseldrivna bilarna att man måste stödladda och dessutom byta batteri relativt tidigt då det kortar livslängden på batteriet med frekventa urladdningar.

Kort sagt, hybridmodellerna funkar grymt bra med värmare.
av valln
#1470810
Fast går bensinvärmaren vid körning på en T5 någon gång?
Jag har en V60CC T5 awd -20 och när jag startar bilen med värmaren igång släcks alltid värmarsymbolen vid start. Jag har tilskottsvärme aktiverad.

Jag har kört bilem i minus 20-30 grader och har aldrig sett symbolen att den går, om det nu finns någon indikation?
Användarvisningsbild
av bem
#1470813
valln skrev: sön 24 okt 2021, 10:45 Fast går bensinvärmaren vid körning på en T5 någon gång?
Jag har en V60CC T5 awd -20 och när jag startar bilen med värmaren igång släcks alltid värmarsymbolen vid start. Jag har tilskottsvärme aktiverad.

Jag har kört bilem i minus 20-30 grader och har aldrig sett symbolen att den går, om det nu finns någon indikation?
Om bränslevärmaren är igång under körning visas en liten symbol i förardisplayen, symbolen har 3 stående lite svängda pilar uppåt på sig. I min förra Volvo, V70 MY14, fanns den symbolen i alla fall. Den dyker upp om man direktstartar värmaren när man sitter i bilen också (vid stillastående med avstängd motor, eller med startad motor vid stillastående eller under rull).
Så funka det på min V70 (diesel) som jag minns det.
/Bo

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]