Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DennisE
#1470372
magnik skrev: tor 21 okt 2021, 08:50
StefanN skrev: ons 20 okt 2021, 10:54 Sen om man kan stå inkopplad mot elnätet så kan man ju förvärma/kyla kupen utan att nalla på batteriet.
Att ladda på stan så dom få gånger man gör det så kör med Plugsurfing.
Tack, ska kolla Plugsurfing igen. Såg att Volvo har något samarbete med dem, men deras site är ju ärligt talat inget under när det gäller att hitta konkret information så jag kollade inte vidare. Men gör ett nytt försök :-)
Jag fick ett mail med en länk till beställning av plugsurfnings brickor. Har fått dom och registrerat mig i appen. Jag får också min bil nästa vecka. På onsdag närmare bestämt. Var in och hade sista kollen på inbytesbilen idag som gick bra :-)
av magnik
#1470507
DennisE skrev: tor 21 okt 2021, 13:22
magnik skrev: tor 21 okt 2021, 08:50
StefanN skrev: ons 20 okt 2021, 10:54 Sen om man kan stå inkopplad mot elnätet så kan man ju förvärma/kyla kupen utan att nalla på batteriet.
Att ladda på stan så dom få gånger man gör det så kör med Plugsurfing.
Tack, ska kolla Plugsurfing igen. Såg att Volvo har något samarbete med dem, men deras site är ju ärligt talat inget under när det gäller att hitta konkret information så jag kollade inte vidare. Men gör ett nytt försök :-)
Jag fick ett mail med en länk till beställning av plugsurfnings brickor. Har fått dom och registrerat mig i appen. Jag får också min bil nästa vecka. På onsdag närmare bestämt. Var in och hade sista kollen på inbytesbilen idag som gick bra :-)
Jag får min som förmånsbil och har inte fått något mail om Plugsurfing, men kollat upp det och tjänsten i sig verkar bra. Många som klagar på höga priser men det kanske spelar mindre roll när man har hybrid och bara laddar ytterst sporadiskt.

Bor ju i Göteborg, så kommer nog köra Göteborg Energi och Vattenfall som har många stolpar här och Plugsurfing för de gånger man är utanför stan. Jag vet, det är overkill för en hybrid men det är ju roligt att lära sig lite nytt också... :-D
Användarvisningsbild
av bem
#1470509
magnik skrev: fre 22 okt 2021, 10:53
DennisE skrev: tor 21 okt 2021, 13:22
magnik skrev: tor 21 okt 2021, 08:50

Tack, ska kolla Plugsurfing igen. Såg att Volvo har något samarbete med dem, men deras site är ju ärligt talat inget under när det gäller att hitta konkret information så jag kollade inte vidare. Men gör ett nytt försök :-)
Jag fick ett mail med en länk till beställning av plugsurfnings brickor. Har fått dom och registrerat mig i appen. Jag får också min bil nästa vecka. På onsdag närmare bestämt. Var in och hade sista kollen på inbytesbilen idag som gick bra :-)
Jag får min som förmånsbil och har inte fått något mail om Plugsurfing, men kollat upp det och tjänsten i sig verkar bra. Många som klagar på höga priser men det kanske spelar mindre roll när man har hybrid och bara laddar ytterst sporadiskt.

Bor ju i Göteborg, så kommer nog köra Göteborg Energi och Vattenfall som har många stolpar här och Plugsurfing för de gånger man är utanför stan. Jag vet, det är overkill för en hybrid men det är ju roligt att lära sig lite nytt också... :-D
Tror bara det är Volvos helt eldrivna modeller det följer till ett Plugsurfing konto med bilen:
https://www.volvocars.com/se/v/plugsurf ... ng-network
Konto hos Plugsurfing och en "nyckel" skall vara allt man behöver.
Går väl skapa konto även om man har en Volvo Plug-in hybrid (laddhybrid) dock tar det väl strax över 3 timmar ladda fullt från tomt om man kan brassa på med 3,7 kw som är max vad bilen kan ta emot per timme.
/Bo
av magnik
#1471957
När jag hämtade bilen rekommenderade han som lämnade ut den Vattefalls InCharge, han nämde inte ens Plugsurfing märkligt nog... Men som sagt, för min del som bara har en hyrbrid så är det ju mer av intresse än av nöd som jag vill få koll på det här. Så jag får prova mig fram helt enkelt...
av DennisE
#1471982
Ja jag har förskt mig på att testa en laddning bara för att ute på stan och det var vattenfalls. Där fungerade det inte brickorna som plugsurf använder. Är det så att man måste ha flera olika brickor eller vad? Jag får verkligen gå på rubriken i den här tråden.. för Dummies... så känns det verkligen. Kan inte end registrera mina kort på DEFA laddaren jag har hemma...
av iPerre
#1472916
magnik skrev: tis 19 okt 2021, 15:37 Får en XC60 T6 Recharge i nästa vecka, och är helt noob på vad det innebär att ha en bil som man laddar. Laddbox hemma är på gång, men jag undrar om någon där ute kan dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter när det gäller vilka leverantörer man ska satsa på när det gäller publika laddstationer.

Det är ju en hybrid så jag kommer inte sitta i kläm om jag inte får laddat när jag är ute och far, men vill ändå ha lite koll på de bästa/mest förekommande leverantörerna så jag kan förbereda mig och fixa konton osv.

Och ja, jag har googlat en hel del men måste erkänna att just det här området verkar mer än lovligt splittrat och otydligt när det gäller att få någon form av överblick över leverantörer, täcking över geografiska områden, vilka appar som är pålitliga osv...

Så, ni som redan varit igenom den här vortexen - har ni några bra tips?
Nä använda chargeläge när du kör är uteslutet, den drar soppa så in i h-vete då, säkert 4-5dl extra per mil. Däremot får du återregenerering (laddning) när du släpper gasen eller bromsar och det gör en hel del. För min del har jag vant mig att köra med spaken "B" läge, då behöver man inte bromsa särskild mycket utan får elbroms när du släpper på gasen och extra mycket återladdning. Sen om du köp mer en 40km så ska du använda GPS:en så beräknar den bästa ställena att använda motor/el på.
Användarvisningsbild
av bem
#1472926
DennisE skrev: mån 01 nov 2021, 12:16 Ja jag har förskt mig på att testa en laddning bara för att ute på stan och det var vattenfalls. Där fungerade det inte brickorna som plugsurf använder. Är det så att man måste ha flera olika brickor eller vad? Jag får verkligen gå på rubriken i den här tråden.. för Dummies... så känns det verkligen. Kan inte end registrera mina kort på DEFA laddaren jag har hemma...
Kolla vilka samarbetspartner plugsurfing har. De har åtminstone två samarbetspartners (operatörer): Mer och Ionity.
Plugsurfing är ett s.k. Roamingnätverk som fungerar på ca 200 000 laddplatser i Europa. Plugsurfing lägger på en avgift ovanpå det operatören tar av plugsurfing. Operatörerna kan ta betydligt högre pris av plugsurfing än av deras direktkunder, därför kan det bli dyrt. Stod i en färsk Teknikens Värld (nr. 21) att med Plugsurfing-kort på en Mer laddare kostade det 13,20 kr per kWh, på Ionity 9,57 kr per kWh. Dock har man fått Plugsurfingkonto med en Volvo ren elbil (ej laddhybrid) laddar man för 3,65 kr per kWh hos Ionity och hos Mer för 5 kr per kWh. Gäller under 12 månader efter Plugsurfing-kortet aktiverats. Därefter vet man inte vad som gäller.
Vattenfalls publika laddare är Incharge. Och med dem har inte Plugsurfing nåt samarbete såvitt jag vet? För att kunna ladda på Vattenfalls InCharge platser behöver du väl InChargebricka, som även funkar på e-ons laddare. Eons laddkort är gratis och fungerar även på Vattenfalls publika laddare InCharge.
/Bo
av ricthedik
#1473103
iPerre skrev: Nä använda chargeläge när du kör är uteslutet, den drar soppa så in i h-vete då, säkert 4-5dl extra per mil. Däremot får du återregenerering (laddning) när du släpper gasen eller bromsar och det gör en hel del. För min del har jag vant mig att köra med spaken "B" läge, då behöver man inte bromsa särskild mycket utan får elbroms när du släpper på gasen och extra mycket återladdning. Sen om du köp mer en 40km så ska du använda GPS:en så beräknar den bästa ställena att använda motor/el på.
Chargeläget kan mycket väl vara motiverat att använda i vissa fall.
Vet man med sig att man kommer köra i tätbebyggelse med många stopp och "ryckig" körning mellan rödljus och rondeller så är eldrift verkligen att föredra framför bensin. Om man då kunnat ladda batteriet på förhand så kan det vara väl investerade droppar.

Regenerering är bra, men att slippa regenerera och istället frirulla är ännu bättre, eftersom det finns så många effektförluster åt bägge hållen (all rörelseenergi går inte att omvandla till elektrisk energi vid bromskraftsåtervinning/regenerering, och omvänt -all elektrisk energi omvandlas inte till rörelseenergi).

I grund och botten handlar det om "många bäckar små.." för att kunna åstadkomma en riktigt låg förbrukning. Då gäller det att man planerar sin körning, ser till att frirulla så mkt som möjligt eftersom varje inbromsning innebär förluster, ser till att man använder eldriften när hastigheten är under 70km/h och inte på landsväg.

Själv har jag nästan 13 mil enkel väg till arbetet. Det är blandat med tätorter (40-50 km/h), landsväg (80 km/h) och motorväg (110 km/h).
Jag låser laddningen så fort jag kommer ut ur tätorterna, går över till eldrift när jag kommer in i tätorterna igen och om jag har laddning kvar när jag närmar mig destinationen (där det finns laddmöjlighet) så försöker jag krama ur det sista ur batteriet.

Att knappa in i GPS:en för att låta bilen avgöra när den ska använda batteriet eller inte är en bra funktion, fast den fungerar inte optimalt.

Vill man kunna sänka förbrukningen så är det karaktär och medvetenhet som gäller.
av DennisE
#1473130
Tack! Bra tips alla... känns som att körningen i sig blir väldigt individuell beronde på hur man kör... det jag saknar just nu är väl statestik från körjournalen som inte finns :-)

Men det här med laddning och olika företag och olika brickor känns väldigt drygt om jag får säga det så! Men man får väl försöka komma in i det också.
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]