Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnik
#1470063
Får en XC60 T6 Recharge i nästa vecka, och är helt noob på vad det innebär att ha en bil som man laddar. Laddbox hemma är på gång, men jag undrar om någon där ute kan dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter när det gäller vilka leverantörer man ska satsa på när det gäller publika laddstationer.

Det är ju en hybrid så jag kommer inte sitta i kläm om jag inte får laddat när jag är ute och far, men vill ändå ha lite koll på de bästa/mest förekommande leverantörerna så jag kan förbereda mig och fixa konton osv.

Och ja, jag har googlat en hel del men måste erkänna att just det här området verkar mer än lovligt splittrat och otydligt när det gäller att få någon form av överblick över leverantörer, täcking över geografiska områden, vilka appar som är pålitliga osv...

Så, ni som redan varit igenom den här vortexen - har ni några bra tips?
Användarvisningsbild
av StefanN
#1470073
Hybrider är ju i princip ingen ide att ladda när man är ute, det tar för lång tid. Se till att alltid starta med fullt batteri och helst att laddningen är avslutad precis när du ska iväg.
av magnik
#1470178
StefanN skrev: tis 19 okt 2021, 16:06 Hybrider är ju i princip ingen ide att ladda när man är ute, det tar för lång tid. Se till att alltid starta med fullt batteri och helst att laddningen är avslutad precis när du ska iväg.
Ja, du har såklart rätt och som jag skrev så är det ju ingen panik om jag inte kan ladda 'på stan'. Men jag vill ändå ha möjligheten, och framför allt få en bättre kunskap och förståelse.

Att alltid starta fullt är ju drömmen, kanske dock mer en teoretisk möjlighet än en praktisk i mitt fall.
av jaronsso
#1470181
StefanN skrev: tis 19 okt 2021, 16:06 Hybrider är ju i princip ingen ide att ladda när man är ute, det tar för lång tid. Se till att alltid starta med fullt batteri och helst att laddningen är avslutad precis när du ska iväg.
Av ren nyfikenhet, varför ska man se till att "helst att laddningen är avslutad precis när du ska iväg" ?
Användarvisningsbild
av StefanN
#1470201
Sen om man kan stå inkopplad mot elnätet så kan man ju förvärma/kyla kupen utan att nalla på batteriet.
Att ladda på stan så dom få gånger man gör det så kör med Plugsurfing.
av magnik
#1470342
StefanN skrev: ons 20 okt 2021, 10:54 Sen om man kan stå inkopplad mot elnätet så kan man ju förvärma/kyla kupen utan att nalla på batteriet.
Att ladda på stan så dom få gånger man gör det så kör med Plugsurfing.
Tack, ska kolla Plugsurfing igen. Såg att Volvo har något samarbete med dem, men deras site är ju ärligt talat inget under när det gäller att hitta konkret information så jag kollade inte vidare. Men gör ett nytt försök :-)
av Lockis
#1470347
StefanN skrev:Hybrider är ju i princip ingen ide att ladda när man är ute, det tar för lång tid. Se till att alltid starta med fullt batteri och helst att laddningen är avslutad precis när du ska iväg.
Håller inte med. Pluggar alltid in min hybrid om det finns möjlighet. Visst tar det längre tid och du får inte samma räckvidd på samma tid som en elbil.
Men 1h laddning i hybriden ger ändå 1-1.5 mil. Helt klart värt.

Tills TS så är min notering följande:
Beror på vart man är. Enklast är att skaffa efter behov. Man lär sig relativt snabbt vilka laddare som finns där man brukar stanna till.

Jag skulle t.ex inte öppna ett konto hos leverantör X för att jag stannar och ska ta en bensträckare. Lite motsägelsefullt kanske med tanke på vad jag skriver ovan, men om jag bara ska ha en snabb 15-20 minuters paus på en lång körning tar det ofta längre tid att skapa konto osv.

Här nere i söder där jag bor är det oftast E.On eller MER(Bee) så dessa 2 kör jag. Sen har jag sett att vissa ställen har laddning och betalning via EasyPark och den appen använder man ju ofta för vanlig parkering iaf.

My 2 cents.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]