Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1470125
hullan skrev: tis 19 okt 2021, 19:40 Vridning av karossen? Det var nog det sista jag behövde höra 😂
Det ska du nog ta med en nypa salt. Bilen tål att lyftas sådär men eftersom jag har flera domkrafter väljer jag att använda två.
Det blir ju samma sak när man sneddar en infart och det är du inga problem.
#1470149
hullan skrev:Vridning av karossen? Det var nog det sista jag behövde höra 😂
Nejdå, det kommer inte vara farligt. Du har väl kört ner diagonalt från en trottoar nån gång? Samma belastning om inte högre.
#1470173
Jag kan också rekommendera den domkraft som Lövet skrev om ovan, fast jag har motsvarande från Jula. Den är relativt lätt samt att den släpper på trycket genom att rotera handtaget. På billigare domkrafter får man lossa handtaget och vrida på en separat skruv. Mutterdragare tycker jag är överkurs, jag lossa på bultarna (skruvarna) för hand och sedan skruvar jag ut och in dem med en liten lätt slagskruvdragare. På slutet momentdrar jag dem med en momentnyckel.

Skönt att göra bytet när det passar en själv samt att ha koll på bromsar mm.
#1470176
Själv använder jag en 1,5 tons garagedomkraft med gummikloss från Biltema på lyftpunkterna enligt manualen. När jag hissat upp bilen lägger jag ett hjul och några passande brädbitar som precis tar i under bilen som extra säkerhet. Momentdrar 140 Nm på slutet. Förstår inte varför folk lämnar bort bilen för byte om möjlighet att göra det själv finns när det bara tar ca en halvtimme att skifta om :-)
#1470179
Själva bytet går fort. Men först ska allt plockas fram, däcken ska rengöras, de ska torka -- och sedan ska de plockas bort igen. Det medför att jag har full förståelse för de som betalar någon annan för att byta och lagra däcken -- även om jag alltid gjort det själv på alla bilar jag ägt. Jag ser det också som ett bra tillfälle att kontrollera bromsar, stötdämpare och hjulupphängning när hjulet väl är borta.

Jag använder en 20 år gammal garagedomkraft med en gummikloss på, och lyfter på anvisat ställe vid varje hjul. Innan jag lyfter så lossar jag hjulskruvarna. Tidigare använde jag ett vanligt fälgkors, men har gått över till ett dragskaft. Det är längre och gör det hela lättare. Speciellt vid de tillfällen någon gått loss med en tryckluftsknack vid service eller annat verkstadsbesök. När bilen är lyft så brukar det gå att skruva ut skruvarna med handkraft (eventuellt lite hjälp med dragskaftet första biten). Sedan bort med hjulet och direkt tillbaka med det som ska dit. Skruva fast lagom hårt med dragskaftet.

När alla däcken är bytta efterdrar jag till 140 Nm med momentskaft.

För min användning ser jag ingen orsak att skaffa mutterknack. Jag har provat att använda skruvdragare -- eventuell tidsvinst är mindre än den tid det tar att plocka fram den. I alla fall för mig...

Det som tar mest tid brukar vara att tvätta bil och fälgar, vilket jag brukar göra vid samma tillfälle.
#1470199
Malmstroem skrev: ons 20 okt 2021, 08:49 Själva bytet går fort. Men först ska allt plockas fram, däcken ska rengöras, de ska torka -- och sedan ska de plockas bort igen. Det medför att jag har full förståelse för de som betalar någon annan för att byta och lagra däcken -- även om jag alltid gjort det själv på alla bilar jag ägt. Jag ser det också som ett bra tillfälle att kontrollera bromsar, stötdämpare och hjulupphängning när hjulet väl är borta.
Det har du faktiskt rätt i. Tar lite längre tid med allt runtomkring. Men har man möjlighet till att göra det själv är det ett perfekt tillfälle att själv se hur bromsar m.m ser ut. Och till alla som är osäkra men har möjlighet att byta själv så är det inte alls speciellt jobbigt att göra det. Många bra tips i denna tråd för att kunna utföra bytet på ett säkert sätt :-)
#1470202
När jag skiftar hjul kollar jag alltid hur bromsbeläggen ser ut och så spolar jag rent i hjulhus, vid bromsok, bromssköld osv. Och gör rent hjulen jag tagit loss. Sist åker jag till macken och kollar lufttrycket i hjulen som sitter på bilen.
Kan ta ca 1- 1,5 timme men det känns rätt bra att ha gjort och kollat allt själv.
På förra Volvon drog jag sönder låsnyckeln (slira) så på den hade jag inga låsbultar de sista åren, skönt slippa det och fälgarna var ju då några år gamla så knappast nån tjuv som var intresserade av dem. På mina nya Volvo är det låsnyckel och låsbult igen, får se om jag lyckas hålla låsnyckeln slirfri.
Fick se däckhotellet hos min lokala Volvohandlare för ett tag sen i samband med att jag köpte nya vinterhjul+däck, det var väldigt bra ordning i hyllorna med alla hjulen såg jag. Vad det kosta ha hjul på detta däckhotell fråga jag inte.
/Bo
#1470206
Det första jag gjorde när jag köpte min helt nya XC90 var att montera bort låsskruvarna och ersätta dem med vanliga hjulskruvar.

Jag har ännu inte fått något hjul stulet. Jag har däremot tappat en, och dragit sönder en låsnyckel. Det gjorde beslutet lätt att strunta i låsbara skruvar i framtiden. Jag vet att det finns Volvohandlaren (kanske främst i mindre orter) som alltid levererar låsskruvarna i en separat påse. Om de ska användas får kunden själv skruva dit dem. Eventuella problem (eller rättare sagt när problemen kommer) blir lättare att hantera.

Om kunden är "dum" nog att använda dem, får de leva med problemen. Det är inte handlarens ansvar. :-D
#1470215
Malmstroem skrev: ons 20 okt 2021, 11:10 Det första jag gjorde när jag köpte min helt nya XC90 var att montera bort låsskruvarna och ersätta dem med vanliga hjulskruvar.

Jag har ännu inte fått något hjul stulet. Jag har däremot tappat en, och dragit sönder en låsnyckel. Det gjorde beslutet lätt att strunta i låsbara skruvar i framtiden. Jag vet att det finns Volvohandlaren (kanske främst i mindre orter) som alltid levererar låsskruvarna i en separat påse. Om de ska användas får kunden själv skruva dit dem. Eventuella problem (eller rättare sagt när problemen kommer) blir lättare att hantera.

Om kunden är "dum" nog att använda dem, får de leva med problemen. Det är inte handlarens ansvar. :-D
Lite så, har man de tar de fälgarna ändå. Ibland med inbrott i bilen med som resultat för att hitta ”nyckeln” vilket hänt några grannar där jag bott tidigare, eller så fixar dom det ändå. Lika bra att de lämnar en hel bil så kan man sätta på vinterdäcken och börja leta däck och fälg :)
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]