Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1470033
Jag och frugan börjar bli less på att lägga 3000:- om året hos utsugarna Vianor...

Funderar på att skaffa domkraft, Mutterdragare och momentnyckel och istället göra det själv.

Jag är dock lite osäker på det här med lyftpunkter. Har läst lite kring att man bara får använda de avsedda lyftpunkterna med Volvos medföljande saxdomkraft? eller kan man använda dessa punkter även för en garagedomkraft?

Jag har en V60 2019. Denna bilden visar Volvo själva
Skärmbild 2021-10-19 120259.png
Skärmbild 2021-10-19 120259.png (268.5 KiB) Visad 1929 gånger

Kan jag använda en "jula"-garagedomkraft på dessa punkter eller ska jag sätta den någon annanstans?

Jag vill absolut inte böja någon plåt eller fördärva något - då får det hellre kosta 1500:- hos vianor
#1470040
Det går alldeles utmärkt att med en garagedomkraft lyfta på de plana ytor som är markerade med rött. Det räcker dessutom med att lyfta på det främre punken... bakdäcket lyfter strax efter att framhjulet om man fortsätter att höja bilen.
#1470044
Tack för svar @ThomasT

Och det innebär ingen onödig påfrestning för bilen att man lyfter hela vikten på en så "liten" punkt? Jag har sett att min lokala Vianor lägger en bräda längs hela långsidan på bilen innan de lyfter med sin saxlyft
#1470045
I verkligheten är det jättetydligt och enkelt under bilen att se de lyftpunkterna. Inga problem även om man är ovan. Köp inte allra billigaste garagedomkraft bara, de har så låg lyfthöjd plus att de inte tål att bilen lutar. Jag har bland annat en sån här https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000038345 Lyfter bra och är lätt att bära med sig.
#1470050
Kommer byta själv så länge kroppen klarar av, det är inte värt de pengarna helt enkelt. Sen är det ju bra med att ta en koll med pannlampan eller ficklampan och inspektera bromsbelägg samt skivor. Man kan ju passa på att se över bromsslangar och hjulhus med mera.

Att lyfta med den som Lövet tipsar om blir kalasbra, det och detta ledhandtaget https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000019623 så klarar du dig i 20-30 år, min förra domkraft köpte jag år 2000 och hade den i 20 år, sålde den bara för att få mer lyfthöjd än den lilla hade :) Bara tuta och köra, finns massor med tips på youtube med som du kan kolla innan du börjar
#1470056
Räcker en domkraft som klarar 1,5 ton till en V60 (som kanske väger 1,6-1,7 ton ungefär?)?
Jag har V90 som har tjänstevikt på 2,2 ton (men säg 2,3 ton med lite prylar och bensin i bilen). Räcker en sån Biltemas 1,5 ton domkraft till en V90, den som Lövet länka till? Blir ju inte hela bilens vikt man lyfter när man lyfter från ena sidan.
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000038345

Har en gammal 2 ton domkraft men den är så gammal jag nog bör pensionera den och så är den inte låg heller.
Jag byter mellan sommar/vinterhjul ännu själv så kanske man kan hålla på ett tag till om man har ordentliga grejer vilket jag inte har riktigt längre. Har använt bilens domkraft en del på förra bilen och tidigare bilar vid hjulskiften men kan man lyfta som nämndes här på främre punkten på V60 och troligen V90 också och få upp bägge hjulen i luften på en gång är det ju bäst för då slipper man ju hissa upp bilen 4 gånger (som jag tidigare gjort med bilens domkraft).

/Bo
#1470058
bem skrev:Räcker en domkraft som klarar 1,5 ton till en V60 (som kanske väger 1,6-1,7 ton ungefär?)?
Inga problem, man lyfter ju bara hälften av den vikten. Lyfter man bara ett hjul i taget torde det bli ännu mindre.
#1470059
Filippo76 skrev: tis 19 okt 2021, 14:37 ”Utsugarna Vianor” Bild
haha ja men vafan - de har höjt priset med en 50-lapp varje år de senaste 5 åren. De motiverar sin prishöjning med extra kontroll som de bara ljuger om.

Jag får ett protokoll efter däckbytet där det står en checkbock på att min spolarvätskenivå är bra... Då har jag stått och glott genom ett glas och kan konstatera att karln har för fan inte ens lyft på motorhuven...

750:- för hjulbyte och förvaring - rena rånet.
#1470072
hullan skrev:750:- för hjulbyte och förvaring - rena rånet.
Om det är förvaring och skifte så låter det snarare billigt (där jag bor iaf) :-(

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]