Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1470075
Räcker Biltemas 1,5 tons aluminiumdomkraft som har lyfthöjd på 35 cm för att få upp bägge hjulen från marken om man lyfter t.ex. en V60 eller V90 vid främre domkraftsfästet? Det tar ju en viss sträcka innan ett hjul lyfter och en del ytterligare innan det andra hjulet lyfter om man lyfter från en punkt närmare ena hjulet. Nån som vet?
Det gäller den här alltså:
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000038345

Kollade för jämförelsens skull på en annan 1,5 ton domkraft i aluminium och den har lyfthöjd 41,5 cm (räknat från marken) men är dyrare, dock aningens lättare, bara 12,6 kg, Biltemas 14,7 kg):
https://www.proffsmagasinet.se/arbetspl ... ductReview

Står lyfthöjd 41,6 cm på Bahcos hemsida:
https://www.bahco.com/se_sv/1-5--tons-d ... 500a_.html

Man kan se i den här videon att den Bahcon BH1A1500 domkraften tar en Mercas bägge hjul upp i luften (man kan se det en bit in i videon):
https://www.youtube.com/watch?v=N8DlUubY778&t=1s

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1470083
bem skrev:Räcker Biltemas 1,5 tons aluminiumdomkraft som har lyfthöjd på 35 cm
Vet inte. Byter alltid ett hjul i taget och lyfter på rätt fäste, kan inte riktigt förstå poängen med att försöka lyfta hela sidan samtidigt. Känns som att man skapar en massa risk utan fördel genom att göra så.

När det gäller domkraft så är aluminumdomkrafternas stora fördel att de är lätta att ta med sig. Ska man hållas i samma garage finns bättre (men tyngre) alternativ. Jag har förutom Julas aluminiumdomkraft även denna som jag använder mycket oftare. Den lyfter högre, är stabilare, men också för att det går fortare eftersom den har fotpedal. Stora hjul gör att den är lättare att flytta än aluminumdomkrafterna som har små och hårda hjul. Nackdelen är att den är vidrigt tung, det är inget man flyttar runt för hand utan den måste rullas https://www.pricerunner.se/pl/636-43977 ... Ton-priser
Bild
#1470088
Lövet,
Jag har lyft varje hjul var för sig hittills. Lyfta en hel sida kan ju vara lite mer riskabelt förstås, men man behöver bara lyfta två gånger. Man får sätta bockar under bilen förstås så om domkraften ger med sig så det inte sker nån olycka.
Jag kanske skall hålla mig till ett hjul i taget, har ju gjort så sen rätt lång tid tillbaka. Förr hade jag lite olika V70 som min gamla större domkraft tog sig under och då lyfte jag framhjulen resp. bakhjulen i par. Men på V90 går inte det. Biltemas 1,5 tons duger nog så lyfter jag ett hjul i taget, är rimligt pris på den också.
/Bo
#1470096
Om man lyfter vid de röda punkterna som visas i bilden, var ställer man pallbockarna?
Tycker det blir sämre och sämre med förklaringar vad dessa ska placeras med åren, snart börjar väl folk ställa pallbockar under bottenplattan på elbilar (den är ju "platt och fin") så batteripacken skadas...
#1470102
fjohan82 skrev:Om man lyfter vid de röda punkterna som visas i bilden, var ställer man pallbockarna?
Tycker det blir sämre och sämre med förklaringar vad dessa ska placeras med åren, snart börjar väl folk ställa pallbockar under bottenplattan på elbilar (den är ju "platt och fin") så batteripacken skadas...
Konceptet "pallbockar" har man nog ansett tillhöra ett tidigare århundrade numera. Håller med dig, finns inga sådana förklaringar alls. Dock finns det inte annat än anvisningar för originaldomkraften på in 18 år gamla V70 heller så det var inte bättre förr. Man ska väl åka till verkstad - punkt.

På tal om domkraft på elbil: https://www.vibilagare.se/nyheter/mysti ... t-reparera
#1470104
Ju större domkraft desto bättre. Tänk på att lyftsadelns rörelse är cirkulär, den lyfter inte rakt upp. Det betyder att ju högre du lyfter desto mer rör den sig i djupled (mot handtaget). I början lyfter den nästan rakt upp men nära maxhöjd rör den sig mest i djupled. Man måste därför vara uppmärksam så att inte domkraften glider av lyftpunkten om man lyfter väldigt högt.
Själv har jag samlat på mig tre domkrafter genom åren. Jag sätter en på varje sida och lyfter parallellt för att minimera vridning i karossen. Säkert overkill men det känns bra 😊
#1470106
js1 skrev:Man måste därför vara uppmärksam så att inte domkraften glider av lyftpunkten om man lyfter väldigt högt.
Så länge domkraften rullar framåt motsvarande så borde det väl vara lugnt? Aldrig varit med om att domkraften lämnat samma plats på bilen i alla fall för egen del.
#1470122
Nej, men man bör vara medveten om problemet, speciellt om man är ovan. Det kan skilja från domkraft till domkraft och på underlaget hur lätt dom rullar.
#1470124
fjohan82 skrev: tis 19 okt 2021, 17:43 Om man lyfter vid de röda punkterna som visas i bilden, var ställer man pallbockarna?
Tycker det blir sämre och sämre med förklaringar vad dessa ska placeras med åren, snart börjar väl folk ställa pallbockar under bottenplattan på elbilar (den är ju "platt och fin") så batteripacken skadas...


Smart men ganska dyr.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]