Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1515178
Gick ej på garantin (volvo selekt 24 mån ”nybilsgaranti”) då det anses vara en slitagedel, så sura pengar. Tydligt vanligt att de byts ut, men ska vara en ny leverantör numera.

Bilen stod hos handlare ca 5-6 mån innan jag köpte den så kan ju mycket väl ha kortat ner livslängden om den stod urladdad den tiden..
#1520614
Där hittade vi svaret på detta fenomen min XC-40 drabbades av för någon vecka sedan; S/S samt P-sensorerna dog samtidigt...

Provat ladda huvudbatteriet med C-TEK laddaren i ca 30h men utan framgång.... det blir att byta stödbatteri....känns som om det sitter illa till på XC40 långt ner, någon som bytt själv?

Intressant med P-sensorerna är att dom fungerar i ca 10-20 sekunder vid start för att sedan larma och kopplas ur...
#1520653
Jag har haft samma fel på stödbatteriet i 4 veckor.

Start/Stop funkar inte.
PDC funkar inte.
Jordgloben tar flera minuter att komma fram (internetanslutning).

Två gånger har jag haft bilen inne i värme några timmar, då har allt funkat i ca 2 dagar innan det kommit tillbaka (även den snabba internetanslutningen).

Laddning av huvudbatteriet hjälpte såklart inte.

Bilen ska in på service om 2 veckor, min PT hoppades att det möjligen skulle gå på emissionsgaranti eftersom det har med start/stop att göra och då gällde garantin till 8000 mil vilket jag klarar men vi får se vart det slutar...
#1521218
Samma problem här.

Fick byta stödbatteri efter 3 år. :-(

Hade Ctec laddare på i vintras (för att stödja motorvärmare). Det verkade som att Ctec nästan förvärrade situationen!
Har ni andra med fel på stödbatteriet också använt en batteriladdare?
#1525816
aikputte skrev: tor 24 nov 2022, 03:50 Jag har haft samma fel på stödbatteriet i 4 veckor.

Start/Stop funkar inte.
PDC funkar inte.
Jordgloben tar flera minuter att komma fram (internetanslutning).

Två gånger har jag haft bilen inne i värme några timmar, då har allt funkat i ca 2 dagar innan det kommit tillbaka (även den snabba internetanslutningen).

Laddning av huvudbatteriet hjälpte såklart inte.

Bilen ska in på service om 2 veckor, min PT hoppades att det möjligen skulle gå på emissionsgaranti eftersom det har med start/stop att göra och då gällde garantin till 8000 mil vilket jag klarar men vi får se vart det slutar...
Gick det på garantin?
#1526112
Supereldare skrev:
aikputte skrev: tor 24 nov 2022, 03:50 Jag har haft samma fel på stödbatteriet i 4 veckor.

Start/Stop funkar inte.
PDC funkar inte.
Jordgloben tar flera minuter att komma fram (internetanslutning).

Två gånger har jag haft bilen inne i värme några timmar, då har allt funkat i ca 2 dagar innan det kommit tillbaka (även den snabba internetanslutningen).

Laddning av huvudbatteriet hjälpte såklart inte.

Bilen ska in på service om 2 veckor, min PT hoppades att det möjligen skulle gå på emissionsgaranti eftersom det har med start/stop att göra och då gällde garantin till 8000 mil vilket jag klarar men vi får se vart det slutar...
Gick det på garantin?
Nej, tyvärr inte.
Byte av stödbatteriet blev det och det fick jag betala för.
#1567404
Hej!
Jag har fått exakt samma fel på min V60 CC 2020, 9600 mil. Kontaktade Rejmes för att höra vad det kan vara, de behöver göra en avancerad felsökning á 2195 kr per fel, dvs sammanlagt 4390 kr för bara felsökningen. Låter galet i mina öron.
Är det nån som har koll på om det kan vara dåligt stödbatteri som orsakar båda felen? Och som båda kan avhjälpas om man byter batteri? Och är det svårt att byta själv?
Tack på förhand.
#1567408
RobK skrev: mån 15 jan 2024, 17:12 Hej!
Jag har fått exakt samma fel på min V60 CC 2020, 9600 mil. Kontaktade Rejmes för att höra vad det kan vara, de behöver göra en avancerad felsökning á 2195 kr per fel, dvs sammanlagt 4390 kr för bara felsökningen. Låter galet i mina öron.
Är det nån som har koll på om det kan vara dåligt stödbatteri som orsakar båda felen? Och som båda kan avhjälpas om man byter batteri? Och är det svårt att byta själv?
Tack på förhand.
själva bytet för den lilla stödbatteriet? ser simpelt ut


eller är det den större batteriet?
#1567432
Angående laddning. Pratade en en person på ett stort batteriföretag för några år sedan då två batterier till båt blev dåliga väldigt fort. Han sa att jag absolut inte skulle ha en ctec laddare inkopplad kontinuerligt. Ladda tills fullt. Ta loss laddaren gör det några få gånger under vintern. Vid -18 så är det onödigt ladda fullt batteri, tappat tydligen väldigt lite då. Hade inte behövt ladda alla om jag stoppat batterierna i frysen. I rumstemperatur tappar batteriet ca 1% laddning om dagen. Så lärdomen var att ladda fullt. Koppla ur laddaren. Ladda då och då. Antagligen tillämpbart på bil med. Ladda fullt men inte mera. Denne batteriexpert var inte vidare imponerad av ctec, speciellt inte att den skulle kunna vara inkopplad hela vintern.
Sen några år jag den rekommendationen och laddar, kopplas loss, en månad eller två senare laddar igen osv. Batterierna mår mycket bättre.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen