Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1469455
Varför får jag upp parkeringshjälp ej tillgänglig och start och stopp ej tillgängligt ibland när ja startar bilen? Laddade bilen fullt i tisdags och idag är det fredag, kan väll inte bero på batterit då? Volvo v60 2019
#1515040
Någon som förstår varför PDC är beroende av stödbatteriet? Start stopp kan man leva utan, pdc däremot är guld värt…

Men detta batteriet ska väl gå på garanti när bilen inte ens är 3 år gammal? Jag fick detta imorse nämligen..
#1515060
Skane86 skrev: mån 10 okt 2022, 17:08 Någon som förstår varför PDC är beroende av stödbatteriet? Start stopp kan man leva utan, pdc däremot är guld värt…

Men detta batteriet ska väl gå på garanti när bilen inte ens är 3 år gammal? Jag fick detta imorse nämligen..
Garanti brukar vara 2 år om jag inte har fel? Hade dock samma på min V60 förr, men de bytte något mer än bara stödbatteriet. Inget jättestort jobb dock då den bara var inlämnad några timmar.
#1515102
mh00811 skrev:Samma fel för mig, laddade stödbatteriet och blev bra ett kortare tag sedan återkom meddelandet.
Bytte batteriet själv , kostade ca 1100kr på Volvo och sedan försvann problemet :-)
Känns ju dock oroväckande om batteriet har en livslängd på ca 3 år? Känns som dom kopplat PDC på de batteriet av ren jävelskap för att man inte ska ignorera det då de flesta antagligen inte skulle bry sig över start/stopp funktionen i de långa loppet...
#1515103
Batterier av typ AGM som Start-/Stoppbatteriet brukar hålla rätt många år enligt min erfarenhet. Hade i min förra Volvo (V70 MY14) både Startbatteri och Start-/Stoppbatteri och bägge funka när jag bytte bort bilen efter ca. 7 år. Men finns ingen garanti att AGM batterier håller så länge de gjorde för mig. Kanske jag bara hade tur. Men mer än 3 år tror jag absolut AGM-batteri bör hålla. Har använt rätt mycket AGM-batterier i andra sammanhang och de har hållit i betydligt fler år än 3.
#1515110
Tror att meningen är att den ska hålla i mer än tre år. Just på min V60 så börja den krångla bara några månader efter att jag fick den som ny, kan ju bara vara ett måndagsexemplar. På min andra V60 har jag inte behövt byta något sådant tills nu.

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]