Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gucci
#1544658
Köpte mig en v60 2019 och 4 dagar senare så började det och regna, och då fick jag detta problem. Gamla sorten med plast höljen. Säljaren av bilen var inte direkt sugen på att ta kostnaden och Volvo sa mellan 12-15k och jag pallar inte med försäkringar med skyhöga självrisker men jag hade tur att skroten hade ett par av den nya modellen bakluckeöppnare i lager så säljaren monterade dom gratis åt mig. Så 3000kr blev totalen för mig…
Användarvisningsbild
av bem
#1544737
Gucci skrev: tis 20 jun 2023, 13:20 Köpte mig en v60 2019 och 4 dagar senare så började det och regna, och då fick jag detta problem. Gamla sorten med plast höljen. Säljaren av bilen var inte direkt sugen på att ta kostnaden och Volvo sa mellan 12-15k och jag pallar inte med försäkringar med skyhöga självrisker men jag hade tur att skroten hade ett par av den nya modellen bakluckeöppnare i lager så säljaren monterade dom gratis åt mig. Så 3000kr blev totalen för mig…
På en V70 jag hade förr (kör V90 numera) gick motorn till bakrutetorkaren sönder och bilen var utanför garanti. Väldigt dyr torkarmotor . Verkstaden föreslog på eget initiativ att de kunde köpa in och montera en från skroten. Det gick jag med på och det kosta en bråkdel av en ny och det höll så länge jag ägde bilen. Det var en Volvoverkstad. Tror inte man skall vara alltför rädd för att låta montera begagnade delar, på vissa ställen, om det går sönder. Om bilen är utanför garanti, man inte har maskinskada som täcker och så. Och bilen kanske har några år på nacken.
av Gucci
#1544844
bem skrev: ons 21 jun 2023, 10:11 På en V70 jag hade förr (kör V90 numera) gick motorn till bakrutetorkaren sönder och bilen var utanför garanti. Väldigt dyr torkarmotor . Verkstaden föreslog på eget initiativ att de kunde köpa in och montera en från skroten. Det gick jag med på och det kosta en bråkdel av en ny och det höll så länge jag ägde bilen. Det var en Volvoverkstad. Tror inte man skall vara alltför rädd för att låta montera begagnade delar, på vissa ställen, om det går sönder. Om bilen är utanför garanti, man inte har maskinskada som täcker och så. Och bilen kanske har några år på nacken.
Ja bilen som dessa kom från hade gått under 3000 mil och var en 2021 så dem borde hålla ett bra tag till :party:
av Volvov602019
#1546289
Hej alla, skapade kontot för detta meddelandet. Volvia har nu lagt till under "maskinskada 2.5" att försäkringen gäller för den elektriska bagageluckan. Dock bara efter skador som uppstått efter Juni 2023.. Väl mött.
av thewhitecar
#1546922
Hej
Ska prova den lokala handlaren,men det gäller som vanligt att stå på sig och gärna ha skriftliga bevis -eller ngt som påvisar detta
fick utbytt bakdörrarnas på förra bilen ,v90. efter lång disk. med verkstan .
Närliggande stad verkar ha bättre insikt i problemet .
Klart irriterande problem
Användarvisningsbild
av js1
#1546923
Gucci skrev:Köpte mig en v60 2019 och 4 dagar senare så började det och regna, och då fick jag detta problem. Gamla sorten med plast höljen. Säljaren av bilen var inte direkt sugen på att ta kostnaden och Volvo sa mellan 12-15k och jag pallar inte med försäkringar med skyhöga självrisker men jag hade tur att skroten hade ett par av den nya modellen bakluckeöppnare i lager så säljaren monterade dom gratis åt mig. Så 3000kr blev totalen för mig…
Självrisken är 2000 på Volvia så för mindre pengar hade du fått nya motorer :-)
av Slama
#1547032
js1 skrev: ons 12 jul 2023, 07:33
Gucci skrev:Köpte mig en v60 2019 och 4 dagar senare så började det och regna, och då fick jag detta problem. Gamla sorten med plast höljen. Säljaren av bilen var inte direkt sugen på att ta kostnaden och Volvo sa mellan 12-15k och jag pallar inte med försäkringar med skyhöga självrisker men jag hade tur att skroten hade ett par av den nya modellen bakluckeöppnare i lager så säljaren monterade dom gratis åt mig. Så 3000kr blev totalen för mig…
Självrisken är 2000 på Volvia så för mindre pengar hade du fått nya motorer :-)
Som jag förstått är självrisken på maskinskada beroende på miltal, går i steg upp till 7500kr om jag minns rätt så det är inte 2000kr rakt av.

Mina ena luckmotor knarrar betänkligt och tar Volvia det så blir det ändå 5500kr i självrisk som miltalen är just nu på min V60CC.
av buzztr
#1558687
Nu var det dags för min V60 D4 Polestar R-Design uttagen november 2019 att få samma fel :mad:

Volvo sa, "ingen goodwill, ingen garanti" och att det skulle kosta 11.100:- att fixa. Tack och lov läste jag här på forumet att man kunde få det få maskinskadeförsäkringen. Själv hade jag inte en tanke på det.

Sagt och gjort, självrisk 5.000:- så resten står Länsförsäkringar för.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]