Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaronsso
#1471286
oath5 skrev: ons 27 okt 2021, 14:28
jaronsso skrev:Är båda era bilar alltså ca 2 år gamla? I trafik under 2019?

Låter helt orimligt att inte ta det på en goodwill. Det kan ju aldrig vara meningen att tillverka så usla komponenter som är kaputt efter två års tid.
Nybilsgarantin måste ju precis gått ut?
Min reggades i januari -19 och togs i trafik i mars -19

Ja det var riktigt uselt. När är bilen "för gammal" eller "OK" för en goodwill kan man ju då undra.
Nybilsgarantin gått ut för ett halvår sedan och sedan rasar bagagemotorn för 10 000:-
Hade det varit OK med goodwill i juni då kan man ju undra.. :-)
Synnerligen dåligt hanterat.
Någonstans finns det ju en tidsaxel i när en goodwill är OK såklart, men det här är ju ett uppenbart produktfel.
av oath5
#1471323
jaronsso skrev:[quote=oath5 post_id=<a href="tel:1471267" data-original-title="" title="">1471267</a> time=<a href="tel:1635337705" data-original-title="" title="">1635337705</a> user_id=60572]
jaronsso skrev:Är båda era bilar alltså ca 2 år gamla? I trafik under 2019?

Låter helt orimligt att inte ta det på en goodwill. Det kan ju aldrig vara meningen att tillverka så usla komponenter som är kaputt efter två års tid.
Nybilsgarantin måste ju precis gått ut?
Min reggades i januari -19 och togs i trafik i mars -19

Ja det var riktigt uselt. När är bilen "för gammal" eller "OK" för en goodwill kan man ju då undra.
Nybilsgarantin gått ut för ett halvår sedan och sedan rasar bagagemotorn för 10 000:-
Hade det varit OK med goodwill i juni då kan man ju undra.. :-)
Synnerligen dåligt hanterat.
Någonstans finns det ju en tidsaxel i när en goodwill är OK såklart, men det här är ju ett uppenbart produktfel.[/quote]

Bilia påstod att goodwillen bara var på 20-30% så man fick betala resten själv ändå. Höll på att smälla av i telefonen…
av Hedda83
#1471372
oath5 skrev: ons 27 okt 2021, 14:28
jaronsso skrev:Är båda era bilar alltså ca 2 år gamla? I trafik under 2019?

Låter helt orimligt att inte ta det på en goodwill. Det kan ju aldrig vara meningen att tillverka så usla komponenter som är kaputt efter två års tid.
Nybilsgarantin måste ju precis gått ut?
Min reggades i januari -19 och togs i trafik i mars -19
Pratade med min PS igår och de byter detta på på min volvo selekt garanti men motorerna är restrade så ca 1-2 v bort :-)
Han sa även att de hade jätteproblem med XC60 när den kom 18 så då bytte de massa motorer till bakluckan på GW kampanj.
Som sagt stå på dig du ska inte behöva betala för detta då det är dålig kvalité
av ljungis
#1471588
Om det är ett välkänt fel så har du möjlighet att hävda reklamationsrätt enl konsumentköplagens 36 månader från 1: regdatum gentemot tillverkaren . Däremot är Volvo tjuriga att erkänna brister på sina komponenter,, har själv fått kämpa med att hävda reklamationsrätt på bristfälliga komponenter/ igenfrusna låskistor bak… skeva bromsskivor runt om.. trasiga motorfästen,,oljud i elhiss// på V60 D4 2019 när den var 28 månader gammal.. Skam den som ger sig ,, fick det åtgärdat till slut .. utan kostnad för mig.


Skickat från min iPad med Tapatalk
av oath5
#1472305
ljungis skrev:Om det är ett välkänt fel så har du möjlighet att hävda reklamationsrätt enl konsumentköplagens 36 månader från 1: regdatum gentemot tillverkaren . Däremot är Volvo tjuriga att erkänna brister på sina komponenter,, har själv fått kämpa med att hävda reklamationsrätt på bristfälliga komponenter/ igenfrusna låskistor bak… skeva bromsskivor runt om.. trasiga motorfästen,,oljud i elhiss// på V60 D4 2019 när den var 28 månader gammal.. Skam den som ger sig ,, fick det åtgärdat till slut .. utan kostnad för mig.Bild


Skickat från min iPad med Tapatalk
Hur gick du tillväga?
För mig har det löst sig genom att det företag som jag köpte bilen hos tar min självriskkostnad från försäkringsbolaget på 5000 kr. Bilia kommer stå för reparationen som landar på 16000 kr allt som allt. Helt sjuka pengar!
av Hedda83
#1472661
Inte konstigt att de måste bytas i par och att de va restade ca 1 v då det är helt nya motorer med metall istället för plast!
Bilagor
Motor bagagelucka.jpg
Motor bagagelucka.jpg (2.25 MiB) Visad 1168 gånger
av Hedda83
#1473082
Ted68 skrev: fre 05 nov 2021, 19:48 Har årsmodell 2020 och mina ser ut som på bilden. Hoppas på bra kvalité som håller länge då.
Min far har en 2020 och han hade oxå likadana så verkar som det sitter sånna från årsm 20
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]