Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gor65
#1475920
Hej
Har samma problem på min och blivit erbjuden att Volvo tar 40% av kostnaden som godwill
Men jag har fått tag på två motorer från en MY21 som hade gått väldigt lite. Nu bara en fundering är det någon som har bytt dom själv som vet hur det går till ? Måste man ta ner innertaket eller räcker det med sidorna
Användarvisningsbild
av Koldstart
#1475956
Min MY20 early hade 2 års service häromdagen. Motorerna till bakluckan knarrade något. Först försökte mekanikern "smörja" bort problemet. Det fungerade på den ena men den andra gav fortfarande grymtningar.
Mina motorer var med metallhus. Är det den nya modellen?

Som tur är det en super verkstad jag använder. ALLTID på kundens sida i dialogen med Volvo.

Slutet på problemet blev, att jag nu har 2 nya motorer. Allt täcks av Volvo (garanti).


Särskilda anmärkningar om bilköp i DK:

Som kund har du max 2 års garanti på nya Volvobilar.
En V60 D4 Inscription kostar från 700 000 SEK och uppåt. :-o

Trots detta är Volvos vinst pr. bil troligen mindre i Danmark än i Sverige. Så det gäller att hitta en verkstad som sätter kundens behov över Volvos förtjänst ;-)
Användarvisningsbild
av bem
#1475967
Det finns nog lite olika klass på Volvoverkstäder. Säkert finns det de som mer ser till Volvos bästa, andra som din verkstad som mer står på kundens sida i vått och torrt.
Volvos korta fabriksgaranti på bara 2 år är inte mycket att skryta med. Det finns bilmärken som har 10 års nybilsgaranti (t.ex. Mazda), 7 år (t.ex MG och Kia).
Man är nästan tvungen ha rätt generös Goodwill om man bara har 2 års nybilsgaranti och såvitt jag hört och läst bl.a här på jagrullar har Volvo ganska generös Goodwill. Har själv aldrig behövt nyttja Volvos Goodwill fastän jag haft rätt många nya Volvo vid det här laget.
/Bo
av Edwe
#1513209
Nu har jag med fått exakt samma fel :-(
Men som någon skrev gör den samma som om lucka går emot något, för den sjunker ju inte det är motorerna som sänker den.
Trycker jag på handtaget ovanför nr skylten går den helt upp och sen ner igen 10 cm.
av Bempo
#1513261
Samma här, 2019 V60 CC. Luckan går upp i topp och sen ner 10 cm. Nästan varje gång men inte alltid. 3500 mil och strax 4 år. Jag har alltid sagt att elektrisk motor på bakluckan är helt värdelöst men jag hade fel. Det är inte värdelöst men dyrt. Antar att det inte går att ta bort skräpet (motorerna) och sätta dit vanliga kolvar och manövrera luckan för hand.
av Edwe
#1514520
Fick 2 nya hissar idag, selekt garantin utgått för 4 månader sedan så det gick på goodwill.
Mecken sa jag sparade 7-8000. Auktoriserad verkstad/återförsäljare.
Happy camper :-D
av perhall
#1514553
Koldstart skrev:Min MY20 early hade 2 års service häromdagen. Motorerna till bakluckan knarrade något. Först försökte mekanikern "smörja" bort problemet. Det fungerade på den ena men den andra gav fortfarande grymtningar.
Mina motorer var med metallhus. Är det den nya modellen?

Som tur är det en super verkstad jag använder. ALLTID på kundens sida i dialogen med Volvo.

Slutet på problemet blev, att jag nu har 2 nya motorer. Allt täcks av Volvo (garanti).


Särskilda anmärkningar om bilköp i DK:

Som kund har du max 2 års garanti på nya Volvobilar.
En V60 D4 Inscription kostar från 700 000 SEK och uppåt. :-o

Trots detta är Volvos vinst pr. bil troligen mindre i Danmark än i Sverige. Så det gäller att hitta en verkstad som sätter kundens behov över Volvos förtjänst ;-)
Inte så konstigt det uppstår friktion ibland. Fick kunden och verkstan bestämma skulle väldigt mycket gå på garanti, tvärtom om tillverkaren fick bestämma. Och inte alltid de är exakt lika generösa från fall till fall. Det är som när man hyr bil och blir anklagad för att ha orsakat skador. Gäller att stå på sig!
av mh00811
#1515093
Samma fel för mig, V60CC 2019
11400kr men försäkringen täcker så åker ’bara’ på 5000kr i självrisk.
Helt galet att Volvo inte tar del av kostnaden då dom dessutom ändrat till bättre grejor from 2020

Har tid för byte 21 okt, har dock inte hört något om restade dämpare
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]