Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pergrein
#1469713
Gamla V60 hade aldrig någon el-baklucka så det är nya V60 han har.

Mvh
Per
av Javerhammar
#1469721
@pergrein - tack för rättelsen!
Då lör det inte vara det som är fel :)
Hur fungerar "klämskyddet" dvs när luckan tar i något, aldrig testat själv tyvärr men det kanske kan vara något. Att den tror att den tar i något, stannar och sänker en aning?
Om ingen vet på rak arm kan jag testa så fort min kära fru behagar komma hem med min bil :)
av oath5
#1469723
Javerhammar skrev: sön 17 okt 2021, 11:29 @pergrein - tack för rättelsen!
Då lör det inte vara det som är fel :)
Hur fungerar "klämskyddet" dvs när luckan tar i något, aldrig testat själv tyvärr men det kanske kan vara något. Att den tror att den tar i något, stannar och sänker en aning?
Om ingen vet på rak arm kan jag testa så fort min kära fru behagar komma hem med min bil :)
Precis det är den senaste faceliften :)

Testade att trycka in öppnaknappen under regskylten till bakluckan efter att den hade sänkt sig 10 cm. Då knäpper den till och går upp i maxläget och stannar där. Testade att hålla inne programmeringsknappen och väntade på pipet. Men likförbannat så kvarstår problemet vid stängning och öppning igen.

Kanske kan kolla om det är något man kan få på garantin på Bilia?
av Hedda83
#1470951
Hej!
Ser att plasthöljet på dina 2 motorer fastnar och de i sin tur blottlägger hela fjädern och elektroniken. detta har hänt på ena sidan på min V60 MY19 och ska in till volvo imorgon eller på onsdag och visa upp detta.
På min beror det på att det kommit in vatten/fukt i övre delen av motorn och börjat rosta under plasthöljet vilket har gjort att det blivi en knöl/bula där som gör att när luckan stängs så fastnar nästa plasthölje som ska löpa över den och då blottlägs hela nedra delen på motorn detta är nog inte bra i längden så det ska du åka o visa upp. kanske är nån goodwill på detta men jag kommer inte ge mig förns de bytt den tycker att det är för dåligt att detta redan kommer på en så pass ny bil.
av oath5
#1471226
Hedda83 skrev:Hej!
Ser att plasthöljet på dina 2 motorer fastnar och de i sin tur blottlägger hela fjädern och elektroniken. detta har hänt på ena sidan på min V60 MY19 och ska in till volvo imorgon eller på onsdag och visa upp detta.
På min beror det på att det kommit in vatten/fukt i övre delen av motorn och börjat rosta under plasthöljet vilket har gjort att det blivi en knöl/bula där som gör att när luckan stängs så fastnar nästa plasthölje som ska löpa över den och då blottlägs hela nedra delen på motorn detta är nog inte bra i längden så det ska du åka o visa upp. kanske är nån goodwill på detta men jag kommer inte ge mig förns de bytt den tycker att det är för dåligt att detta redan kommer på en så pass ny bil.
Hej! Jag ringde till min lokala Bilia och det var ett känt fel men tyvärr var min bil för gammal så den låg utanför garantin och goodwill. Teknikern trodde att båda motorer behöver bytas och bara materialet går på 7000kr. Men han skulle kolla med mitt försäkringsbolag när jag lämnar in bilen på Fredag så får jag ta det på självrisken :/
av Hedda83
#1471244
oath5 skrev: ons 27 okt 2021, 10:28
Hedda83 skrev:Hej!
Ser att plasthöljet på dina 2 motorer fastnar och de i sin tur blottlägger hela fjädern och elektroniken. detta har hänt på ena sidan på min V60 MY19 och ska in till volvo imorgon eller på onsdag och visa upp detta.
På min beror det på att det kommit in vatten/fukt i övre delen av motorn och börjat rosta under plasthöljet vilket har gjort att det blivi en knöl/bula där som gör att när luckan stängs så fastnar nästa plasthölje som ska löpa över den och då blottlägs hela nedra delen på motorn detta är nog inte bra i längden så det ska du åka o visa upp. kanske är nån goodwill på detta men jag kommer inte ge mig förns de bytt den tycker att det är för dåligt att detta redan kommer på en så pass ny bil.
Hej! Jag ringde till min lokala Bilia och det var ett känt fel men tyvärr var min bil för gammal så den låg utanför garantin och goodwill. Teknikern trodde att båda motorer behöver bytas och bara materialet går på 7000kr. Men han skulle kolla med mitt försäkringsbolag när jag lämnar in bilen på Fredag så får jag ta det på självrisken :/
Ok! Enligt min servicetekniker så kostar de 4000:- st och byts endast i par så i runda slängar 10k för och byta båda och det kommer jag aldrig att gå med på då detta är ett konstruktionsfel. finns för 1400:- st på volvoskroten 3 mil bort så i värsta fall får jag köpa en där o byta. Vad har du för årsmodell på din? min är 2019
av oath5
#1471246
Hedda83 skrev: ons 27 okt 2021, 12:05
oath5 skrev: ons 27 okt 2021, 10:28
Hedda83 skrev:Hej!
Ser att plasthöljet på dina 2 motorer fastnar och de i sin tur blottlägger hela fjädern och elektroniken. detta har hänt på ena sidan på min V60 MY19 och ska in till volvo imorgon eller på onsdag och visa upp detta.
På min beror det på att det kommit in vatten/fukt i övre delen av motorn och börjat rosta under plasthöljet vilket har gjort att det blivi en knöl/bula där som gör att när luckan stängs så fastnar nästa plasthölje som ska löpa över den och då blottlägs hela nedra delen på motorn detta är nog inte bra i längden så det ska du åka o visa upp. kanske är nån goodwill på detta men jag kommer inte ge mig förns de bytt den tycker att det är för dåligt att detta redan kommer på en så pass ny bil.
Hej! Jag ringde till min lokala Bilia och det var ett känt fel men tyvärr var min bil för gammal så den låg utanför garantin och goodwill. Teknikern trodde att båda motorer behöver bytas och bara materialet går på 7000kr. Men han skulle kolla med mitt försäkringsbolag när jag lämnar in bilen på Fredag så får jag ta det på självrisken :/
Ok! Enligt min servicetekniker så kostar de 4000:- st och byts endast i par så i runda slängar 10k för och byta båda och det kommer jag aldrig att gå med på då detta är ett konstruktionsfel. finns för 1400:- st på volvoskroten 3 mil bort så i värsta fall får jag köpa en där o byta. Vad har du för årsmodell på din? min är 2019
Ja det är förjävligt. Kan gå med på det om försäkringen täcker det så jag bara behöver betala självrisken.
Min är också en 2019 (senaste faceliften)
Användarvisningsbild
av batmac
#1471259
Om ni har mindre än tre år sen ni köpt den så skulle jag reklamera skiten innan jag tog någon självrisk.
av jaronsso
#1471260
Är båda era bilar alltså ca 2 år gamla? I trafik under 2019?

Låter helt orimligt att inte ta det på en goodwill. Det kan ju aldrig vara meningen att tillverka så usla komponenter som är kaputt efter två års tid.
Nybilsgarantin måste ju precis gått ut?
av oath5
#1471267
jaronsso skrev:Är båda era bilar alltså ca 2 år gamla? I trafik under 2019?

Låter helt orimligt att inte ta det på en goodwill. Det kan ju aldrig vara meningen att tillverka så usla komponenter som är kaputt efter två års tid.
Nybilsgarantin måste ju precis gått ut?
Min reggades i januari -19 och togs i trafik i mars -19
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]