Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sveno
#1467930
bem skrev: tor 07 okt 2021, 12:46
Sveno skrev: tor 07 okt 2021, 11:28 Tänkte höra om någon som har någon av de äldre Recharge-modellerna med mindre batteri kan ge en uppskattning av den räckvidd på el som jag skulle kunna få i min dagliga körning med en V60 T8 med det nya större batteriet.

Jag har 46 km enkel väg till jobbet, varav 4 km är stadskörning, 7 km landsväg, 35 km motorväg 110 km/h. Kan inte ladda på jobbet tyvärr. Har tänkt att hålla hastighetsbegränsningen.

Var precis påväg att beställa en Ioniq 5 när jag fick höra att drivlinan i Recharge-bilarna skulle uppdateras. Har tidigare varit inne på V60 T8 men valde att inte köpa den pga att jag tyckte räckvidden på el var för kort, men nu börjar den bli väldigt intressant igen.
Längsta jag kommit med min V90 T6 Recharge 2022 (early) med mitt 11,6 kWh hybridbatteri med min 87 hk elmotor med mig ensam i bilen och runt 15 grader ute när jag testade samt ej ECO tryck i däcken som är 2,7 bar, jag har 2,4 fram och 2,6 bar bak (blir vinande ljud från framdäcken på asfalt annars) och 21 grader kupévärme (inget annat igång): 49 km.
WLTP är 61 km på min bil men går inte nå vid normal körning.
V60 T8 Recharge 2022 late med nya batteriet på 18,8 kWh säger Volvo har WLTP på 88 km. Om jag jämför med min bil skulle jag nog räkna med ungefär 20% kortare räckvidd i normal vardagskörning i snitt jämfört med WLTP räckvidden. Så i ditt fall skulle det väl bli ca. 70 km körsträcka på Pure körläge (=bara el) om du kör lite lugnt. Det är rätt bra. Största fienderna mot längre räckvidd är nog farten, temperaturen ute (och i kupén) och en bil som inte rullar lätt. Finns dock en radda med faktorer. WLTP har en viss körcykel med ett kort stopp inlagt och snittfarten är ca 46 km/h i WLTP men de varierar farten förstås. Funkar ju inte lusa i runt 50 på landvägar och så men väl 80 km/h funkar rätt bra och det är det på alla vägar runt där jag bor numera och det är hyfsat gynnsam fart för elbil. Finns diagram med kurvor du kan kika i för handboken till V60 Recharge 2022 (early) så ser man hur yttertemp och fart påverkar räckvidden på el, se på Volvo Cars hemsida och välj V60 Recharge Plug-In Hybrid och läs manualen om laddning och liknande som står i handboken. Jag har läst det (för min V90 recharge), rätt läsvärt.
Men se upp så du och ev. fruga inte blir sittande och diskutera som i detta fall nedan sen... :-D
/Bo

https://www.youtube.com/watch?v=GrxbC1grGWY
Kollade på graferna i handboken, det var intressant att se på. Syns ju tydligt hur hastigheten påverkar.

WLTP räckvidden har jag redan tänkt att det inte går att nå med min körning med så pass mycket motorväg, men med 80 % så är jag nöjd. Jag vet inte om det är så viktigt, men tycker det är bra om bensinmotorn får gå lite vid varje körning. Har två rejäla uppförsbackar backar varje väg på motorvägen där jag tänker det kan vara bra att köra med bensinmotorn.

Har för övrigt åkt med i en Renault Zoe med 52 kWh batteriet på den aktuella sträckan plus en extra omkörning på 6 km motorväg (varje väg), dvs totalt 104 km. Det tog strax under halva batteriet på den (47 %). Men det var med momsad hastighet på en väldigt blåsig dag dock. Uppförsbackarna tog väldigt mycket av räckvidden.

Man vill ju inte ha diskussionen som i klippet
:-D
Det är också en anledning till att vi väljer laddhybrid istället för ren elbil, fint med bensinmotorn som tar över när batteriet är tomt.
av perhall
#1467938
Sveno skrev:
Zanders skrev: tor 07 okt 2021, 11:36 Jag har 5 mil till jobbet majoritet motorväg. 60% 100 km/h, 20% 80 km/h och 20% stadskörning och jag klarar mig på el hela vägen med ett ägg under pedalen. Tror inte du kommer klara 92km på en laddning utan rimlig uppskattning skulle nog vara runt 70 kanske, 80-85 om du stänger av värme osv. Det är rätt stor skillnad på förbrukning i 80-100 och 100-110 tyvärr.

Oklart om den starkare elmotorn drar mindre i högre hastigheter.
Får jag 70 km på el och måste köra bensinmotorn lite över 2 mil så är jag mycket nöjd. Då hamnar V60 T8 på toppen av min önskelista. Tycker att laddhybriden blir så mycket mer praktisk än elbil. Volvon vinner också på att komforten och kvalitetskänslan är mycket bättre än i Ioniq 5 och bagaget mycket mer praktiskt (trots liknande volym på pappret). Kommer ändå spara en hel del bensin med tanke på att jag fortfarande kör min V60 T6 från 2012 som snittar 0,85-0,95 liter milen. Men kommer nog sakna motorljudet från den 6 cylindriga motorn och kraften när man redan ligger i motorvägsfart och ger full gas...
Motorljudet, helt klart, men prestanda lär ju vara mycket bättre i en visserligen tyngre men ändå T8 med 455 hk..
#1467945
Sveno skrev: tor 07 okt 2021, 14:30 Får jag 70 km på el och måste köra bensinmotorn lite över 2 mil så är jag mycket nöjd. Då hamnar V60 T8 på toppen av min önskelista. Tycker att laddhybriden blir så mycket mer praktisk än elbil. Volvon vinner också på att komforten och kvalitetskänslan är mycket bättre än i Ioniq 5 och bagaget mycket mer praktiskt (trots liknande volym på pappret). Kommer ändå spara en hel del bensin med tanke på att jag fortfarande kör min V60 T6 från 2012 som snittar 0,85-0,95 liter milen. Men kommer nog sakna motorljudet från den 6 cylindriga motorn och kraften när man redan ligger i motorvägsfart och ger full gas...
Jag gick ocskså från en V60 Black R till en hybrid. Kör en S60 PE -21 idag. Visst kan man sakna T6ans kraft och ljud. Helt klart. Men orkar man kladda med scrollhjulet och välja Performance- eller i mitt fall Polestarläge så saknar man bara ljudet. Kraften och responsen är utan tvekan bättre i nya bilen, i alla lägen. Dessutom är växellådan hästlängder bättre. Går inte ens att jämföra.
Den största fördelen är skillnaden i förbrukning. Även om man kör i Polestarläge så är bilen ändå flera deciliter billigare än vad T6an var. Vet att många tycker att Volvos bensinmotorer är törstiga, och det kanske dom är också, men jämfört med T6an så är de nya bensinmotorerna många deciliter snålare per mil. Jag är otroligt nöjd!

Sett till frågan kring räckvidd är det som många redan skrivit, hastighet på 100 och över äter batteri nåt grymt. Men värst är kyla och acceleration. Har själv lyckats åka 7 mil på mitt 11,6 kWh-batteri. Då var det 50 och 80-väg. Riktig snålkörning. Dock AC på och 25 grader ute. Inga omkörningar, inga inbromsningar, inga accelerationer annat än för att komma upp i hastighet.
Hastighetsökning får ske långsamt, med fördel i nedförsbacke. Att tro att man spar batteri på att göra en snabb ökning är fel tänk. Låta hastigheten variera något upp och ner när det är kuperat är också fördel.

Drar båttrailer regelbundet och som kontrast till ovanstående kan jag säga att då räcker inte batteriet 2 mil ens. Helt meningslöst att försöka köra på el då. Enda fördelen är väl bromskraftsregen. i det läget och att allt trixande vid ramp, på uppfart till garage osv görs utan buller och avgaser.
Användarvisningsbild
av Zanders
#1467950
Hade en Polestar innan och ljudet saknar jag varje dag. Tystnaden av att smyga runt på el är ruskigt skönt också men på ett helt annat sätt. Har många gånger funderat på att byta avgassystem på nuvarande (V60 T6 TE) och även nya när den väl kommer men sjuk i huvudet som man är så gör jag allt för att inte ens starta bensinmotorn över huvudtaget så känns lite dumt att lägga 10-30k på ett avgassystem som enbart används på längre turer när man bara ligger och tuggar motorväg ändå..
#1467952
Zanders skrev: fre 08 okt 2021, 08:38 Hade en Polestar innan och ljudet saknar jag varje dag. Tystnaden av att smyga runt på el är ruskigt skönt också men på ett helt annat sätt. Har många gånger funderat på att byta avgassystem på nuvarande (V60 T6 TE) och även nya när den väl kommer men sjuk i huvudet som man är så gör jag allt för att inte ens starta bensinmotorn över huvudtaget så känns lite dumt att lägga 10-30k på ett avgassystem som enbart används på längre turer när man bara ligger och tuggar motorväg ändå..
Känner igen mig fullt ut i dina tankegångar. :-D
Användarvisningsbild
av Zanders
#1467953
Verkmästarn skrev:
Zanders skrev: fre 08 okt 2021, 08:38 Hade en Polestar innan och ljudet saknar jag varje dag. Tystnaden av att smyga runt på el är ruskigt skönt också men på ett helt annat sätt. Har många gånger funderat på att byta avgassystem på nuvarande (V60 T6 TE) och även nya när den väl kommer men sjuk i huvudet som man är så gör jag allt för att inte ens starta bensinmotorn över huvudtaget så känns lite dumt att lägga 10-30k på ett avgassystem som enbart används på längre turer när man bara ligger och tuggar motorväg ändå..
Känner igen mig fullt ut i dina tankegångar. :-D
Skulle älska ljudet och draget från rödljus osv men vet också att jag har för mycket OCD och att det skulle störa mina förbrukningssiffror :-D
#1467959
Zanders skrev: fre 08 okt 2021, 09:01Skulle älska ljudet och draget från rödljus osv men vet också att jag har för mycket OCD och att det skulle störa mina förbrukningssiffror :-D
Att åka el har gjort underverk för min laglydighet och mina förbrukningssiffror. Men familjen undrar när jag fyllde 75+ :-D
Användarvisningsbild
av Zanders
#1467965
Verkmästarn skrev:
Zanders skrev: fre 08 okt 2021, 09:01Skulle älska ljudet och draget från rödljus osv men vet också att jag har för mycket OCD och att det skulle störa mina förbrukningssiffror :-D
Att åka el har gjort underverk för min laglydighet och mina förbrukningssiffror. Men familjen undrar när jag fyllde 75+ :-D
Urgh.. Igenkänningsfaktorn är 100% :-D
Användarvisningsbild
av bem
#1467975
Verkmästarn skrev: fre 08 okt 2021, 09:26
Zanders skrev: fre 08 okt 2021, 09:01Skulle älska ljudet och draget från rödljus osv men vet också att jag har för mycket OCD och att det skulle störa mina förbrukningssiffror :-D
Att åka el har gjort underverk för min laglydighet och mina förbrukningssiffror. Men familjen undrar när jag fyllde 75+ :-D
Det är rätt kul att under olika förutsättningar sätta sig i bilen och köra på Pure körläge (ren eldrift) och se hur långt man kommer på el den dagen (ingen dag är sig riktigt den andra lik, fart, temp osv varierar från dag till dag i regel). Komma långt på el när man kör fort går bara inte. 80 km/h funkar rätt bra att cruisa i på landvägarna där jag bor, det är den hastigheten på nästan alla vägar ändå runt mig numera där jag bor inkl. sträckan till jobbet (6 mil). Lite kul, jag har en bil med 340 hk (el+bensinmotorn) men kör på el (87 hk) nästan jämt. Jag är förvånad hur bra de 87 elhästarna drar. Med den nya 145 hk elmotorn på 2022:or (late) borde det bli bra skjuts om man vill accelerera lite häftigare på eldrift. Kanske är 145 hk elmotor rätt optimal på Volvos ganska tunga laddhybrider. Kanske drar lite mindre ström med den något kraftigare elmotorn på 145 hk som inte behöver jobba så hårt, vem vet.
/Bo
av ironsavior
#1468002
bem skrev: fre 08 okt 2021, 11:56
Verkmästarn skrev: fre 08 okt 2021, 09:26
Zanders skrev: fre 08 okt 2021, 09:01Skulle älska ljudet och draget från rödljus osv men vet också att jag har för mycket OCD och att det skulle störa mina förbrukningssiffror :-D
Att åka el har gjort underverk för min laglydighet och mina förbrukningssiffror. Men familjen undrar när jag fyllde 75+ :-D
Det är rätt kul att under olika förutsättningar sätta sig i bilen och köra på Pure körläge (ren eldrift) och se hur långt man kommer på el den dagen (ingen dag är sig riktigt den andra lik, fart, temp osv varierar från dag till dag i regel). Komma långt på el när man kör fort går bara inte. 80 km/h funkar rätt bra att cruisa i på landvägarna där jag bor, det är den hastigheten på nästan alla vägar ändå runt mig numera där jag bor inkl. sträckan till jobbet (6 mil). Lite kul, jag har en bil med 340 hk (el+bensinmotorn) men kör på el (87 hk) nästan jämt. Jag är förvånad hur bra de 87 elhästarna drar. Med den nya 145 hk elmotorn på 2022:or (late) borde det bli bra skjuts om man vill accelerera lite häftigare på eldrift. Kanske är 145 hk elmotor rätt optimal på Volvos ganska tunga laddhybrider. Kanske drar lite mindre ström med den något kraftigare elmotorn på 145 hk som inte behöver jobba så hårt, vem vet.
/Bo
Det var så jag kände, 145 hk borde räcka bra för all vardagskörning. Trist att vänta till nästa år bara :)

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]