Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1468768
Sveno,
Skyddsnät följer nog med som standard (men bäst kolla, har suttit på de flesta nyare Volvo jag haft, kanske ingått i nåt paket då) som man drar upp ur kassetten/hållaren och fäster i taket. Å andra sidan Skyddsnät ligger som "tillbehör" till Volvobilar man kan köpa löst så jag vet inte jag:
https://www.volvocars.com/se/aga/tillbehor/tillbehor
(välj bil längst ner sen Packa & Lasta, Skyddnät i nylon)
Jag använder dock lastgaller i min V90 T6 Recharge 2022. Men skyddsnät funkar ju bra det med. Kolla bygga en bil på Volvo Cars om Skyddsnät ingår.

Laddkabel, 2st, ingick med min V90 Recharge 2022, på kampanj var det (ena i alla fall):
1. Laddkabel 10 ampere 7 meter, s.k. Schuko (för vanligt 230 volt eluttag).
2. Laddkabel 16 ampere 7 meter, typ 2 (för laddbox och liknande).

Kolla på Volvos hemsida om det står vad som ingår när man bygger en bil idag om både laddkablarna följer med som standard.

/Bo
Senast redigerad av 4 bem, redigerad totalt 0 gång.
av III
#1468832
Lastgaller typ skyddsnät i kassett tror jag bara finns till v90 numera. Har sökt till min v60 men ej hittat. De utgick till förra generationens v60 någon gång runt 2016 eller 2017. Men där var inte ryggstödet ändrat så det gick att skaffa kassetterna från skroten och köpa fästet till baksätet. Kanske skulle undersöka om de till v90 skulle passa och om ryggstöden är förberedda för kassetter även på v60 och vad fästen kostar, om de passar. Skulle ju kunna vara så förnämligt men att ekonomiavdelning sagt nä.
av III
#1468842
bem skrev: tis 12 okt 2021, 17:35 III,
Det finns nåt lite underligt skyddsnät till V60 2022 som beskrivs i handboken till den:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... -skyddsnat

Till V90 (2022) finns det skyddsnät med kassett:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... -skyddsnat

/Bo
Ja, den övre modellen har jag i min v60 också. Och hade i förra v60n med, men där gick det montera kassetter.
Ska nog åka och kolla hur det ser ut på v90 och mäta. Antagligen olika bredder om det överhuvudtaget skulle gå.
av jaronsso
#1468927
bem skrev:III,
Det finns nåt lite underligt skyddsnät till V60 2022 som beskrivs i handboken till den:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... -skyddsnat

Till V90 (2022) finns det skyddsnät med kassett:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... -skyddsnat

/Bo
III skrev:
bem skrev: tis 12 okt 2021, 17:35 III,
Det finns nåt lite underligt skyddsnät till V60 2022 som beskrivs i handboken till den:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... -skyddsnat

Till V90 (2022) finns det skyddsnät med kassett:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... -skyddsnat

/Bo
Ja, den övre modellen har jag i min v60 också. Och hade i förra v60n med, men där gick det montera kassetter.
Ska nog åka och kolla hur det ser ut på v90 och mäta. Antagligen olika bredder om det överhuvudtaget skulle gå.
Jag var rätt tveksam till skyddsnätet man fick till när jag skaffade min V60 för två år sedan, men måste säga det fungerar väldigt väl. Tyckte det var lite B, och det är det väl kanske. Lite snålt, men funktionen är det ju inget fel på. Det sitter ju som berget när man drar åt runt krokarna. Sannolikt ännu bättre än en kassett.
Vad är egentligen poängen med kassetten? Tja, man slipper ju kroka fast nätet i nederkant, men det är ju det enda. Det är inte ens ett problem om man skulle behöva ta ned nätet då det tar max en minut eller två att få dit det igen. Det har jag väl gjort typ tre gånger på två års tid.
Jag var inne på att köpa stålgaller, men såhär två år i efterhand kan jag inte se att jag blivit mer nöjd med det faktiskt :-)
av Sveno
#1469215
perhall skrev: tis 12 okt 2021, 13:33 Det är ju brist på bilar nu så inte så konstigt att de ger mindre rabatt egentligen...
Kontaktade handlaren som sålde min förra Volvo till mig. Berättade att jag fått en offert från en annan handlare som jag inte är helt nöjd med. Han räknade lite och kunde efter en stund ge mig med 7,5 % rabatt. Han berättade att Volvo säljer de nya modellerna (nya batteriet) med samma pris som tidigare, detta genom att de har minskat marginalerna till handlarna, så han kunde inte ge bättre än det. Men det är ju betydligt bättre än 4 %.
Användarvisningsbild
av bem
#1469235
Sveno skrev: tor 14 okt 2021, 15:10
perhall skrev: tis 12 okt 2021, 13:33 Det är ju brist på bilar nu så inte så konstigt att de ger mindre rabatt egentligen...
Kontaktade handlaren som sålde min förra Volvo till mig. Berättade att jag fått en offert från en annan handlare som jag inte är helt nöjd med. Han räknade lite och kunde efter en stund ge mig med 7,5 % rabatt. Han berättade att Volvo säljer de nya modellerna (nya batteriet) med samma pris som tidigare, detta genom att de har minskat marginalerna till handlarna, så han kunde inte ge bättre än det. Men det är ju betydligt bättre än 4 %.
Grattis, där spara du en del kronor du kan använda till annat.
Slår du till hos handlaren som gav dig 7,5% rabatt?
/Bo
av Sveno
#1469311
bem skrev: tor 14 okt 2021, 16:55
Sveno skrev: tor 14 okt 2021, 15:10
perhall skrev: tis 12 okt 2021, 13:33 Det är ju brist på bilar nu så inte så konstigt att de ger mindre rabatt egentligen...
Kontaktade handlaren som sålde min förra Volvo till mig. Berättade att jag fått en offert från en annan handlare som jag inte är helt nöjd med. Han räknade lite och kunde efter en stund ge mig med 7,5 % rabatt. Han berättade att Volvo säljer de nya modellerna (nya batteriet) med samma pris som tidigare, detta genom att de har minskat marginalerna till handlarna, så han kunde inte ge bättre än det. Men det är ju betydligt bättre än 4 %.
Grattis, där spara du en del kronor du kan använda till annat.
Slår du till hos handlaren som gav dig 7,5% rabatt?
/Bo
Det är tyvärr en bra bit längre bort till min gamla handlare, så får se om handlaren här vill matcha offerten. Samtidigt känns det dumt när handlaren här inte gav bättre rabatt från början när det tydligen fanns utrymme för det.

Har för övrigt provkört V60n igen, nu som modellår 2021 och T6 Recharge. När jag körde i Performance så upplevde jag den som långsammare än min gamla bil, men när jag sedan bytte tillbaka till min egen så insåg jag att så inte är fallet (accelerade på samma vägsträcka). Svårt att förklara varför det upplevs så. Kanske för att elmotorn slår till först utan ljud och därefter kommer bensinmotorn och låter lite mer ansträngd+en smidig och bättre växellåda som växlar mjukare. Min gamla varvar ju upp direkt och nästan slår i växeln när den hittat rätt och bensinmotorn låter ju hela tiden (och inte så ansträngt som den 4 cylindriga).

Väldigt fin bil att köra i alla fall, speciellt i pureläget. Tänker att den nya drivlinan med starkare elmotor och större batteri blir ännu bättre. Så det kommer med största sannolikhet att bli en ny V60 för min del.
Byta larmsiren.

Hej. Har letat runt men blir inte riktigt klok p&a[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Med eller utan paddlar, natt och dag mot 4an. Skil[…]

V70 motor till 850

Det är inte förens runt -00 när 140[…]

740 generator laddar dålig

Har en 740 gle med b230e som laddar dåligt […]