Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sveno
#1467823
Tänkte höra om någon som har någon av de äldre Recharge-modellerna med mindre batteri kan ge en uppskattning av den räckvidd på el som jag skulle kunna få i min dagliga körning med en V60 T8 med det nya större batteriet.

Jag har 46 km enkel väg till jobbet, varav 4 km är stadskörning, 7 km landsväg, 35 km motorväg 110 km/h. Kan inte ladda på jobbet tyvärr. Har tänkt att hålla hastighetsbegränsningen.

Var precis påväg att beställa en Ioniq 5 när jag fick höra att drivlinan i Recharge-bilarna skulle uppdateras. Har tidigare varit inne på V60 T8 men valde att inte köpa den pga att jag tyckte räckvidden på el var för kort, men nu börjar den bli väldigt intressant igen.
Användarvisningsbild
av Zanders
#1467825
Jag har 5 mil till jobbet majoritet motorväg. 60% 100 km/h, 20% 80 km/h och 20% stadskörning och jag klarar mig på el hela vägen med ett ägg under pedalen. Tror inte du kommer klara 92km på en laddning utan rimlig uppskattning skulle nog vara runt 70 kanske, 80-85 om du stänger av värme osv. Det är rätt stor skillnad på förbrukning i 80-100 och 100-110 tyvärr.

Oklart om den starkare elmotorn drar mindre i högre hastigheter.
av DennisE
#1467829
Zanders skrev: tor 07 okt 2021, 11:36 Jag har 5 mil till jobbet majoritet motorväg. 60% 100 km/h, 20% 80 km/h och 20% stadskörning och jag klarar mig på el hela vägen med ett ägg under pedalen. Tror inte du kommer klara 92km på en laddning utan rimlig uppskattning skulle nog vara runt 70 kanske, 80-85 om du stänger av värme osv. Det är rätt stor skillnad på förbrukning i 80-100 och 100-110 tyvärr.

Oklart om den starkare elmotorn drar mindre i högre hastigheter.
Om du skulle ha ca 1 mil mer till jobbet... Vart tror du att du skulle välja att använda den milen med motorn?

Har en ganska lika vägsträcka med ungefär samma hastigheter så jag är lite nyfiken. Elladdning på plats på jobbet är på G men jag behöver köra optimaltpå en laddning ett tag.
Användarvisningsbild
av Zanders
#1467832
Där det är som tyngst och det räcker med att starta motorn en gång, tex uppför och/eller höga hastigheter. Den går som snålast runt 70km/h (på el) och ska jag köra på bensin vill jag att den ska ligga på växel 8 vilket den gör i ~100 och uppåt.
av DennisE
#1467833
Zanders skrev: tor 07 okt 2021, 12:05 Där det är som tyngst och det räcker med att starta motorn en gång, tex uppför och/eller höga hastigheter. Den går som snålast runt 70km/h (på el) och ska jag köra på bensin vill jag att den ska ligga på växel 8 vilket den gör i ~100 och uppåt.
Jag har en del av vägen som jag kan välja där det gäller 60. Då borde jag med fördel kunna använda mig av den vägen också!

Tack!
Användarvisningsbild
av bem
#1467840
Sveno skrev: tor 07 okt 2021, 11:28 Tänkte höra om någon som har någon av de äldre Recharge-modellerna med mindre batteri kan ge en uppskattning av den räckvidd på el som jag skulle kunna få i min dagliga körning med en V60 T8 med det nya större batteriet.

Jag har 46 km enkel väg till jobbet, varav 4 km är stadskörning, 7 km landsväg, 35 km motorväg 110 km/h. Kan inte ladda på jobbet tyvärr. Har tänkt att hålla hastighetsbegränsningen.

Var precis påväg att beställa en Ioniq 5 när jag fick höra att drivlinan i Recharge-bilarna skulle uppdateras. Har tidigare varit inne på V60 T8 men valde att inte köpa den pga att jag tyckte räckvidden på el var för kort, men nu börjar den bli väldigt intressant igen.
Längsta jag kommit med min V90 T6 Recharge 2022 (early) med mitt 11,6 kWh hybridbatteri med min 87 hk elmotor med mig ensam i bilen och runt 15 grader ute när jag testade samt ej ECO tryck i däcken som är 2,7 bar, jag har 2,4 fram och 2,6 bar bak (blir vinande ljud från framdäcken på asfalt annars) och 21 grader kupévärme (inget annat igång): 49 km.
WLTP är 61 km på min bil men går inte nå vid normal körning.
V60 T8 Recharge 2022 late med nya batteriet på 18,8 kWh säger Volvo har WLTP på 88 km. Om jag jämför med min bil skulle jag nog räkna med ungefär 20% kortare räckvidd i normal vardagskörning i snitt jämfört med WLTP räckvidden. Så i ditt fall skulle det väl bli ca. 70 km körsträcka på Pure körläge (=bara el) om du kör lite lugnt. Det är rätt bra. Största fienderna mot längre räckvidd är nog farten, temperaturen ute (och i kupén) och en bil som inte rullar lätt. Finns dock en radda med faktorer. WLTP har en viss körcykel med ett kort stopp inlagt och snittfarten är ca 46 km/h i WLTP men de varierar farten förstås. Funkar ju inte lusa i runt 50 på landvägar och så men väl 80 km/h funkar rätt bra och det är det på alla vägar runt där jag bor numera och det är hyfsat gynnsam fart för elbil. Finns diagram med kurvor du kan kika i för handboken till V60 Recharge 2022 (early) så ser man hur yttertemp och fart påverkar räckvidden på el, se på Volvo Cars hemsida och välj V60 Recharge Plug-In Hybrid och läs manualen om laddning och liknande som står i handboken. Jag har läst det (för min V90 recharge), rätt läsvärt.
Men se upp så du och ev. fruga inte blir sittande och diskutera som i detta fall nedan sen... :-D
/Bo

https://www.youtube.com/watch?v=GrxbC1grGWY
av Sveno
#1467858
Zanders skrev: tor 07 okt 2021, 11:36 Jag har 5 mil till jobbet majoritet motorväg. 60% 100 km/h, 20% 80 km/h och 20% stadskörning och jag klarar mig på el hela vägen med ett ägg under pedalen. Tror inte du kommer klara 92km på en laddning utan rimlig uppskattning skulle nog vara runt 70 kanske, 80-85 om du stänger av värme osv. Det är rätt stor skillnad på förbrukning i 80-100 och 100-110 tyvärr.

Oklart om den starkare elmotorn drar mindre i högre hastigheter.
Får jag 70 km på el och måste köra bensinmotorn lite över 2 mil så är jag mycket nöjd. Då hamnar V60 T8 på toppen av min önskelista. Tycker att laddhybriden blir så mycket mer praktisk än elbil. Volvon vinner också på att komforten och kvalitetskänslan är mycket bättre än i Ioniq 5 och bagaget mycket mer praktiskt (trots liknande volym på pappret). Kommer ändå spara en hel del bensin med tanke på att jag fortfarande kör min V60 T6 från 2012 som snittar 0,85-0,95 liter milen. Men kommer nog sakna motorljudet från den 6 cylindriga motorn och kraften när man redan ligger i motorvägsfart och ger full gas...
Användarvisningsbild
av bem
#1467881
Sveno skrev: tor 07 okt 2021, 14:30
Zanders skrev: tor 07 okt 2021, 11:36 Jag har 5 mil till jobbet majoritet motorväg. 60% 100 km/h, 20% 80 km/h och 20% stadskörning och jag klarar mig på el hela vägen med ett ägg under pedalen. Tror inte du kommer klara 92km på en laddning utan rimlig uppskattning skulle nog vara runt 70 kanske, 80-85 om du stänger av värme osv. Det är rätt stor skillnad på förbrukning i 80-100 och 100-110 tyvärr.

Oklart om den starkare elmotorn drar mindre i högre hastigheter.
Får jag 70 km på el och måste köra bensinmotorn lite över 2 mil så är jag mycket nöjd. Då hamnar V60 T8 på toppen av min önskelista. Tycker att laddhybriden blir så mycket mer praktisk än elbil. Volvon vinner också på att komforten och kvalitetskänslan är mycket bättre än i Ioniq 5 och bagaget mycket mer praktiskt (trots liknande volym på pappret). Kommer ändå spara en hel del bensin med tanke på att jag fortfarande kör min V60 T6 från 2012 som snittar 0,85-0,95 liter milen. Men kommer nog sakna motorljudet från den 6 cylindriga motorn och kraften när man redan ligger i motorvägsfart och ger full gas...
Tips:
Det går att ha hemmet som startpunkt och ange jobbet som delmål och hemmet som slutmål i kartan i Volvon och sen beräknar bilen optimal användning av el och bensin, det förutsätter man har Körläge Hybrid valt (och inte Ladda eller Behålla valt) i Körinställningen. Det kan du nyttja vid arbetspendling om du har lust.
Står lite här om det på V60 Recharge 2022 early men det blir ju samma i 2022 late:
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... v-kartdata

/Bo

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]