- fre 08 okt 2021, 14:31
#1468009
Annars önskar min fru att jag skall köra lite lugnare, vilket blir åtgärdat om man skall spara på ström.
Verkmästarn skrev: ↑fre 08 okt 2021, 06:13Låter bra att du upplever prestandan som bättre, ljudet får jag bara lära mig att leva utan. Provåkte en T8 för några år sedan och upplevde den då som piggare i lägre hastigheter, men inte riktigt lika explosiv som min gamla i motorvägshastighet, men den var inte inställd på performance. Kanske blir det också lite extra prestanda med nya drivlinan.Sveno skrev: ↑tor 07 okt 2021, 14:30 Får jag 70 km på el och måste köra bensinmotorn lite över 2 mil så är jag mycket nöjd. Då hamnar V60 T8 på toppen av min önskelista. Tycker att laddhybriden blir så mycket mer praktisk än elbil. Volvon vinner också på att komforten och kvalitetskänslan är mycket bättre än i Ioniq 5 och bagaget mycket mer praktiskt (trots liknande volym på pappret). Kommer ändå spara en hel del bensin med tanke på att jag fortfarande kör min V60 T6 från 2012 som snittar 0,85-0,95 liter milen. Men kommer nog sakna motorljudet från den 6 cylindriga motorn och kraften när man redan ligger i motorvägsfart och ger full gas...Jag gick ocskså från en V60 Black R till en hybrid. Kör en S60 PE -21 idag. Visst kan man sakna T6ans kraft och ljud. Helt klart. Men orkar man kladda med scrollhjulet och välja Performance- eller i mitt fall Polestarläge så saknar man bara ljudet. Kraften och responsen är utan tvekan bättre i nya bilen, i alla lägen. Dessutom är växellådan hästlängder bättre. Går inte ens att jämföra.
Den största fördelen är skillnaden i förbrukning. Även om man kör i Polestarläge så är bilen ändå flera deciliter billigare än vad T6an var. Vet att många tycker att Volvos bensinmotorer är törstiga, och det kanske dom är också, men jämfört med T6an så är de nya bensinmotorerna många deciliter snålare per mil. Jag är otroligt nöjd!
Sett till frågan kring räckvidd är det som många redan skrivit, hastighet på 100 och över äter batteri nåt grymt. Men värst är kyla och acceleration. Har själv lyckats åka 7 mil på mitt 11,6 kWh-batteri. Då var det 50 och 80-väg. Riktig snålkörning. Dock AC på och 25 grader ute. Inga omkörningar, inga inbromsningar, inga accelerationer annat än för att komma upp i hastighet.
Hastighetsökning får ske långsamt, med fördel i nedförsbacke. Att tro att man spar batteri på att göra en snabb ökning är fel tänk. Låta hastigheten variera något upp och ner när det är kuperat är också fördel.
Drar båttrailer regelbundet och som kontrast till ovanstående kan jag säga att då räcker inte batteriet 2 mil ens. Helt meningslöst att försöka köra på el då. Enda fördelen är väl bromskraftsregen. i det läget och att allt trixande vid ramp, på uppfart till garage osv görs utan buller och avgaser.
Annars önskar min fru att jag skall köra lite lugnare, vilket blir åtgärdat om man skall spara på ström.
Kör: V60 T6 AWD Polestar Black R -12
Kört tidigare: V50 T5 -05
Kört tidigare: V50 T5 -05