Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#1468558
OK, ja, jag minns dock att rostskyddstester gav ganska höga betyg till de årgångar av Audi och BMW som sen rostade mycket.. och ibland dåliga betyg till bilar som knappt rostat alls..
Användarvisningsbild
av bem
#1468581
I Vi Bilägares test av V90 behöll de den i flera år och kollade rosten och då hade väl rost dykt upp på bilen så man kunde vara rätt säker på sin prognos om rostsyddet för denna bil. De gjorde ett rostskyddstest igen efter ca. 4 år och 11000 mil så de hade väl hyfsat bra på fötterna då när de kollade på bilen. Minns deras V90 fick underkänt i rostskyddet då vilket var lite förvånande, men det rostskyddsföretag som utförde testet borde väl ha gett bra underlag för det betyget. Jag har inte läst testprotokollet annat än jag minns jag läste om rosttestet på V90 i tidningen Vi Bilägare och blev lite förvånad. Om jag minns rätt fick deras V90 betyg 3 (av 5) i det första rosttestet och senare vid 11000 mil betyg underkänt i det rosttest som då gjordes.
/Bo
av Sveno
#1468740
Tänkte höra med er om priserna på bilen. Jag tänker eventuellt beställa en pro edition, skall man förvänta sig rabatter på det paketpriset? Enligt säljaren är det redan väldig rabatt på denna bilen. Jag köper privat.
av jaronsso
#1468745
Sveno skrev: tis 12 okt 2021, 10:57 Tänkte höra med er om priserna på bilen. Jag tänker eventuellt beställa en pro edition, skall man förvänta sig rabatter på det paketpriset? Enligt säljaren är det redan väldig rabatt på denna bilen. Jag köper privat.
Om du utgår från listpriset på hemsidan finns det ju alltid rabatt att hämta, oavsett paket.
Men säljaren kanske redan har gett dig ett pris? Är det ingen rabatt alls med?
av Sveno
#1468747
jaronsso skrev: tis 12 okt 2021, 11:18
Sveno skrev: tis 12 okt 2021, 10:57 Tänkte höra med er om priserna på bilen. Jag tänker eventuellt beställa en pro edition, skall man förvänta sig rabatter på det paketpriset? Enligt säljaren är det redan väldig rabatt på denna bilen. Jag köper privat.
Om du utgår från listpriset på hemsidan finns det ju alltid rabatt att hämta, oavsett paket.
Men säljaren kanske redan har gett dig ett pris? Är det ingen rabatt alls med?
När jag jämför med hemsidan så har jag faktiskt fått ca. 4% rabatt på offerten. Skall kanske vara nöjd med det...
Användarvisningsbild
av bem
#1468748
Sveno skrev: tis 12 okt 2021, 10:57 Tänkte höra med er om priserna på bilen. Jag tänker eventuellt beställa en pro edition, skall man förvänta sig rabatter på det paketpriset? Enligt säljaren är det redan väldig rabatt på denna bilen. Jag köper privat.
Är det Volvo som ger rabatten på Pro Edition? Om ja då borde det väl kanske finnas något mer att pressa på priset på själva bilen på den marginal handlaren har? Kolla även om det är eller kommer vinterhjulkampanj på V60 Recharge (T8), har sett det är på V60 Cross Country (och V90 CC). Det är säkert värt bortåt 14 tusen, har för mig priset var 9900 nu i Volvokampanjen på vinterhjul V60 CC och V90 CC som jämförelse. När jag beställde ny V90 T6 Recharge i våras var det kampanj på Inscription och fri laddkabel. Men det blev mer rabatt på själva bilen. På paketen och tillbehören var det stopp, ingen rabatt. På tidigare bilar har jag kunnat tjata till mig typ stänklappar och bagagerumsmatta bak men det är ju bara småsummor. Full bensintank fyllde säljaren på när jag hämta min V90, det var väl värt snudd på en tusing (tanken var nästan tom så vi körde iväg och så tanka säljaren upp bilen på sitt kort). Fick lite rabatt på vinterhjul fastän det inte var nån kampanj på vinterhjul från Volvo när jag beställde min V90 T6 Recharge i feb. 2021 som jag hämta ut 21 aug. 2021, en 2022:a. Och gratis montering av vinterhjulen fick jag också (skall byta till vinterhjul den 26 okt). Alltid något.
/Bo
Användarvisningsbild
av perin
#1468750
Sveno skrev:[quote=jaronsso post_id=<a href="tel:1468745" data-original-title="" title="">1468745</a> time=<a href="tel:1634030289" data-original-title="" title="">1634030289</a> user_id=66506]
[quote=Sveno post_id=<a href="tel:1468740" data-original-title="" title="">1468740</a> time=<a href="tel:1634029059" data-original-title="" title="">1634029059</a> user_id=37871]
Tänkte höra med er om priserna på bilen. Jag tänker eventuellt beställa en pro edition, skall man förvänta sig rabatter på det paketpriset? Enligt säljaren är det redan väldig rabatt på denna bilen. Jag köper privat.
Om du utgår från listpriset på hemsidan finns det ju alltid rabatt att hämta, oavsett paket.
Men säljaren kanske redan har gett dig ett pris? Är det ingen rabatt alls med?
[/quote]

När jag jämför med hemsidan så har jag faktiskt fått ca. 4% rabatt på offerten. Skall kanske vara nöjd med det...[/quote]
Rabatten borde väl åtminstone ligga på det dubbla, 8-9% är väl mer normalt.
av Sveno
#1468752
bem skrev: tis 12 okt 2021, 11:29
Sveno skrev: tis 12 okt 2021, 10:57 Tänkte höra med er om priserna på bilen. Jag tänker eventuellt beställa en pro edition, skall man förvänta sig rabatter på det paketpriset? Enligt säljaren är det redan väldig rabatt på denna bilen. Jag köper privat.
Är det Volvo som ger rabatten på Pro Edition? Om ja då borde det väl kanske finnas något mer att pressa på priset på själva bilen på den marginal handlaren har? Kolla även om det är eller kommer vinterhjulkampanj på V60 Recharge (T8), har sett det är på V60 Cross Country (och V90 CC). Det är säkert värt bortåt 14 tusen, har för mig priset var 9900 nu i Volvokampanjen på vinterhjul V60 CC och V90 CC som jämförelse. När jag beställde ny V90 T6 Recharge i våras var det kampanj på Inscription och fri laddkabel. Men det blev mer rabatt på själva bilen. På paketen och tillbehören var det stopp, ingen rabatt. På tidigare bilar har jag kunnat tjata till mig typ stänklappar och bagagerumsmatta bak men det är ju bara småsummor. Full bensintank fyllde säljaren på när jag hämta min V90, det var väl värt snudd på en tusing (tanken var nästan tom så vi körde iväg och så tanka säljaren upp bilen på sitt kort). Fick lite rabatt på vinterhjul fastän det inte var nån kampanj på vinterhjul från Volvo när jag beställde min V90 T6 Recharge i feb. 2021 som jag hämta ut 21 aug. 2021, en 2022:a. Och gratis montering av vinterhjulen fick jag också (skall byta till vinterhjul den 26 okt). Alltid något.
/Bo
Tror det är Volvocars som ger rabatten. Enligt säljaren var det 50 tkr billigare än om man skulle ta utrustningen separat (utan pro edition). Kan ju höra om vinterdäck och/eller evt. Serviceavtal med i priset. Fint om man fått med bagagerumsmatta+skydd stötfångare också.

Kanske en dum fråga, men ingår inte laddkabel? Eller är det kabel till laddstationer man inte får med.

En annan fråga, har volvo fortfarande kvar lastnät upp till taket bakom baksätet? Är viktigt för mig. Ytterligare en anledning till varför jag inte köper Hyundai Ioniq 5 eller Kia EV6.
av Sveno
#1468753
perin skrev: tis 12 okt 2021, 11:40
Sveno skrev:[quote=jaronsso post_id=<a href="tel:1468745" data-original-title="" title="">1468745</a> time=<a href="tel:1634030289" data-original-title="" title="">1634030289</a> user_id=66506]
[quote=Sveno post_id=<a href="tel:1468740" data-original-title="" title="">1468740</a> time=<a href="tel:1634029059" data-original-title="" title="">1634029059</a> user_id=37871]
Tänkte höra med er om priserna på bilen. Jag tänker eventuellt beställa en pro edition, skall man förvänta sig rabatter på det paketpriset? Enligt säljaren är det redan väldig rabatt på denna bilen. Jag köper privat.
Om du utgår från listpriset på hemsidan finns det ju alltid rabatt att hämta, oavsett paket.
Men säljaren kanske redan har gett dig ett pris? Är det ingen rabatt alls med?
När jag jämför med hemsidan så har jag faktiskt fått ca. 4% rabatt på offerten. Skall kanske vara nöjd med det...[/quote]
Rabatten borde väl åtminstone ligga på det dubbla, 8-9% är väl mer normalt.
[/quote]

Ok, då skall jag prova att förhandla mer, försöka få med vinterdäck i priset kanske. Alternativt får jag höra om en annan handlare kan ge bättre pris.
av jaronsso
#1468754
Sveno skrev: tis 12 okt 2021, 11:29
jaronsso skrev: tis 12 okt 2021, 11:18
Sveno skrev: tis 12 okt 2021, 10:57 Tänkte höra med er om priserna på bilen. Jag tänker eventuellt beställa en pro edition, skall man förvänta sig rabatter på det paketpriset? Enligt säljaren är det redan väldig rabatt på denna bilen. Jag köper privat.
Om du utgår från listpriset på hemsidan finns det ju alltid rabatt att hämta, oavsett paket.
Men säljaren kanske redan har gett dig ett pris? Är det ingen rabatt alls med?
När jag jämför med hemsidan så har jag faktiskt fått ca. 4% rabatt på offerten. Skall kanske vara nöjd med det...
Nöjd och nöjd - det är väl ett extremt minimum enligt min "bok". Men det är åtminstone en rabatt. Tolkade ditt ursprungliga meddelande som att säljaren helt enkelt inte gett någon rabatt alls.
I detta läge har du ju alla möjligheter att kolla av med 1-2 andra handlare och jämföra priserna lite. Det kan ju slå på någon eller några procent och i så fall är det ju enkelt att spela ut dem mot varandra. Om inte annat kan du sannolikt förhandla eller bli erbjuden andra förmåner. Vinterdäck, serviceavtal, etc.
Bagagerumsmatta som du nämnde ovan ska du absolut få med, och det kommer du få. Om du bara "kräver" det. Säg att det är en dealbreaker i värsta fall. Finns ingen handlare som avstår en såld bil för långt över en halv miljon mot en bagagerumsmatta :-)
Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]