Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sveno
#1468009
Verkmästarn skrev: fre 08 okt 2021, 06:13
Sveno skrev: tor 07 okt 2021, 14:30 Får jag 70 km på el och måste köra bensinmotorn lite över 2 mil så är jag mycket nöjd. Då hamnar V60 T8 på toppen av min önskelista. Tycker att laddhybriden blir så mycket mer praktisk än elbil. Volvon vinner också på att komforten och kvalitetskänslan är mycket bättre än i Ioniq 5 och bagaget mycket mer praktiskt (trots liknande volym på pappret). Kommer ändå spara en hel del bensin med tanke på att jag fortfarande kör min V60 T6 från 2012 som snittar 0,85-0,95 liter milen. Men kommer nog sakna motorljudet från den 6 cylindriga motorn och kraften när man redan ligger i motorvägsfart och ger full gas...
Jag gick ocskså från en V60 Black R till en hybrid. Kör en S60 PE -21 idag. Visst kan man sakna T6ans kraft och ljud. Helt klart. Men orkar man kladda med scrollhjulet och välja Performance- eller i mitt fall Polestarläge så saknar man bara ljudet. Kraften och responsen är utan tvekan bättre i nya bilen, i alla lägen. Dessutom är växellådan hästlängder bättre. Går inte ens att jämföra.
Den största fördelen är skillnaden i förbrukning. Även om man kör i Polestarläge så är bilen ändå flera deciliter billigare än vad T6an var. Vet att många tycker att Volvos bensinmotorer är törstiga, och det kanske dom är också, men jämfört med T6an så är de nya bensinmotorerna många deciliter snålare per mil. Jag är otroligt nöjd!

Sett till frågan kring räckvidd är det som många redan skrivit, hastighet på 100 och över äter batteri nåt grymt. Men värst är kyla och acceleration. Har själv lyckats åka 7 mil på mitt 11,6 kWh-batteri. Då var det 50 och 80-väg. Riktig snålkörning. Dock AC på och 25 grader ute. Inga omkörningar, inga inbromsningar, inga accelerationer annat än för att komma upp i hastighet.
Hastighetsökning får ske långsamt, med fördel i nedförsbacke. Att tro att man spar batteri på att göra en snabb ökning är fel tänk. Låta hastigheten variera något upp och ner när det är kuperat är också fördel.

Drar båttrailer regelbundet och som kontrast till ovanstående kan jag säga att då räcker inte batteriet 2 mil ens. Helt meningslöst att försöka köra på el då. Enda fördelen är väl bromskraftsregen. i det läget och att allt trixande vid ramp, på uppfart till garage osv görs utan buller och avgaser.
Låter bra att du upplever prestandan som bättre, ljudet får jag bara lära mig att leva utan. Provåkte en T8 för några år sedan och upplevde den då som piggare i lägre hastigheter, men inte riktigt lika explosiv som min gamla i motorvägshastighet, men den var inte inställd på performance. Kanske blir det också lite extra prestanda med nya drivlinan.

Annars önskar min fru att jag skall köra lite lugnare, vilket blir åtgärdat om man skall spara på ström.
Användarvisningsbild
av Zanders
#1468011
Sveno skrev:
Spoiler »
Låter bra att du upplever prestandan som bättre, ljudet får jag bara lära mig att leva utan. Provåkte en T8 för några år sedan och upplevde den då som piggare i lägre hastigheter, men inte riktigt lika explosiv som min gamla i motorvägshastighet, men den var inte inställd på performance. Kanske blir det också lite extra prestanda med nya drivlinan.

Annars önskar min fru att jag skall köra lite lugnare, vilket blir åtgärdat om man skall spara på ström.
Jag ger dig 2 veckor sen kommer din fru önska att ditt gamla jag var tillbaka istället när du smyger runt och hetsjagar siffror :-D
Senast redigerad av 1 Zanders, redigerad totalt 0 gånger.
#1468012
Zanders skrev: fre 08 okt 2021, 14:53 Jag ger dig 2 veckor sen kommer din fru önska att ditt gamla jag var tillbaka istället när du smyger runt och hetsjagar siffror :-D
:laugh: :laugh: :laugh:
Användarvisningsbild
av bem
#1468038
Det är skönt med laddhybrid på det sättet att man behöver aldrig få "räckviddångest" som jag hört kan förekomma med rena elbilar. :x
När jag kört slut på batteriets kapacitet återstår 60 liter bensin (i min V90 T6 Recharge) som man kommer ca. 75-80 mil på om man inte gasar på för hårt. :-D
Jag undrar jag om laddhybridbilarna verkligen kommer dö ut så snabbt. De har många fördelar. Synd ingen tillverkare (eller finns det?) har en motor så man kan köra på E85 och elmotor då hade det blivit ganska miljövänligt ändå. Men men, laddhybriden, om man har ett körmönster som passar in på dess förutsättningar, kan vara nog så miljövänliga fastän de har en bensinmotor som går på E10.
Volvos laddhybrider är väldigt attraktiva nu tycker jag med det större batteriet på 18,8 kWh, elmotorn på 145 hk, eluppvärming av kupén och enpedalskörning (enpedalskörningen införs allt eftersom enligt Volvo).
Hade Volvo haft bättre rostskydd, inte vad det verkar ganska vanligt förekommande problemet med diverse konstiga ljud från hjulen/däcken och sånt samt Google Android Automotive bilarna och Volvo Cars appen på dessa varit stabilare och med full funktionalitet hade det snudd på varit en femetta, en riktig premiumbil. Mycket är ju kanon på en Volvo (V90 Recharge Inscription 2022 som jag kan uttala mig om) men den når inte ända fram på en del punkter. Lättare bilar tycker jag också de borde lägga krut på framöver. Att släpa runt en bil på 2,2 ton (tjänstvikt inkl. föraren) eller totalvikt 2,6 ton (max antal passagerare och max last) som en V90 Recharge kan väga är ju tungt som en elefant och tar energi när man kör.
Skall bli spännande se nästa generation rena elbilar från Volvo. Det är inte många år kvar, 8-9 år, innan hela bilflottan skall vara rena elbilar hos Volvo. Tänk om den här (som man tror kanske är motsvarande V90 ren elbil) kunde bli verklighet utan förra plattformens svagheter och med rejäl elräckvidd.
/Bo
Bilagor
Auto-Motor-Sport_electric_edition_VOLVO_och_Polestar.JPG
Auto-Motor-Sport_electric_edition_VOLVO_och_Polestar.JPG (1.62 MiB) Visad 609 gånger
av perhall
#1468262
Tycker det är lite vågat att säga att Volvo har undermåligt rostskydd. Över tiden har knappt något annat märke lyckats så bra (från 1986 för Volvo 240). Rostkyddstester hit och dit... men bra är rostskyddet på Volvo definitivt
Användarvisningsbild
av bem
#1468284
perhall skrev: lör 09 okt 2021, 15:08 Tycker det är lite vågat att säga att Volvo har undermåligt rostskydd. Över tiden har knappt något annat märke lyckats så bra (från 1986 för Volvo 240). Rostkyddstester hit och dit... men bra är rostskyddet på Volvo definitivt
Jag tänkte på nuvarande plattformen. Jag borde skrivit det. T.ex V90, det finns dokumenterat svart på vitt hur dålig eller bra hur man nu vill se det rostskyddet är. De äldre Volvobilarna var ganska bra ur rostskyddsynpunkt. Jag har haft några nya V70 (från 1998 och framåt till MTY14) jag kört en del med och de hade rätt bra rostskydd.
/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
av perhall
#1468329
Det har absolut blivit sämre men jag skulle inte se rostskyddet som ett skäl att välja annat märke för Volvos rostskydd tycks vara bättre än vad ViB:s test visar när det gått 10-15 år. De hade ju en del synpunkter även förr när Volvo var jättebra.
av III
#1468362
Man kan se antydan till rost på både framvagnsram och bakvagnsram på min v60 byggd i januari -21. Anmärkningsvärt dåligt även om det tar många år innan det skapar problem.
Användarvisningsbild
av bem
#1468398
III skrev: sön 10 okt 2021, 09:06 Man kan se antydan till rost på både framvagnsram och bakvagnsram på min v60 byggd i januari -21. Anmärkningsvärt dåligt även om det tar många år innan det skapar problem.
Om man skall behålla sin Volvo länge så kan det nog vara värt kosta på en rostskyddsbehandling på en SPA (Scalable Product Architecture) Volvo. Har man en på leasing är det förstås ingen idé, senare ägare får ta hand om ev. rostproblem.
Första SPA-plattformsbilen kom 2015 (XC90) och sen kom det i strid ström fram till 2018 (Polestar 2019). Ingen vet väl riktigt än hur en SPA bil ser ut när den är 10-15 år gammal, men rostskyddsexperter tycks överens att SPA bilarna bara har mediokert rostskydd, knappt medelmåttigt såvitt jag minns. Vissa andra premiummärken har ju högsta betyg på rostskydd så visst går det få till och där borde Volvo ligga på rostskyddet också som premiummärke. Säger man själv att sitt märke är premium skall det vara rakt igenom, inte bara på vissa punkter anser jag. Inte ens medelmåttigt bör det vara på en premiumbil tycker jag. Nu tror jag att så nog aldrig kommer bli fallet med Volvo, att en Volvo blir rakt igenom premium, men vem vet, nästa generation plattform kan ju bli bättre t.ex. med rostskyddet.
/Bo
Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]

Köpråd V60 etanol

Det är väl Powershift-låda i dessa[…]