Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1469314
Sveno,
Var man köper bilen skall egentligen inte ha nån betydelse sen om man t.ex behöver hjälp med garantiärenden. Men nog handlar man helst (i alla fall jag) bil hos lokala handlaren om priset är hyfsat.
När jag började kika på ny bil i slutet på 2020 provkörde jag en radda Volvo i laddhybrid och även i dieselutförande.
V60, V90, XC60. V60 Recharge (2021) var klart roligast köra, låg perfekt på vägen.
Men den kändes lite för liten för mig. V90 kändes storleksmässigt bra men den är lite ”klumpig”. Men man åker verkligen som en kung i den. Hyfsat pigg som Recharge. XC60 gilla jag inte, för hög för min smak och för litet lastutrymme för mina behov. Hade jag inte upplevt V60 som lite för liten för mig och det något mindre lastutrymmet hade det blivit en V60 Recharge. Men det blev en V90 Recharge Inscription (2022) till slut som hämtades ut 21 aug. 2021.
Du kommer ju få stora batteriet på 18,8 kWh, elmotor på 145 hk, kupevärme på el, och kanske även enpedalkörning som Volvo kommer införa alleftersom. Det blir verkligen bra förbättringar i ditt fall om du beställer en V60 Recharge.
/Bo
av jaronsso
#1469353
Sveno skrev: tor 14 okt 2021, 23:45
Det är tyvärr en bra bit längre bort till min gamla handlare, så får se om handlaren här vill matcha offerten. Samtidigt känns det dumt när handlaren här inte gav bättre rabatt från början när det tydligen fanns utrymme för det.
Olika handlare har ju olika förhandlingsutrymmen baserat på just sin egen ekonomi.
Det handlar ju om att tumma på sin egen marginal.
Handlare 1 kanske har ett OK från chef att sälja bil till 10% bruttovinst, medan handlare två kanske klarar sig med 7%. Dessa handlare är ju som egna företag som vilket annat som helst.

Eller också är det bara så att handlare 1 vill tjäna mer pengar :-) Men det är ju det som är så fiffigt med att ta in olika offerter. Du får gå till handlare 1 med offerten från handlare 2 och se om han kan skruva på sig något ytterligare. Eller skicka med någon utrustning eller annat av värde där det kanske har mindre betydelse på slutraden för honom men större betydelse för dig.
av perhall
#1469490
Sveno skrev:
perhall skrev: tis 12 okt 2021, 13:33 Det är ju brist på bilar nu så inte så konstigt att de ger mindre rabatt egentligen...
Kontaktade handlaren som sålde min förra Volvo till mig. Berättade att jag fått en offert från en annan handlare som jag inte är helt nöjd med. Han räknade lite och kunde efter en stund ge mig med 7,5 % rabatt. Han berättade att Volvo säljer de nya modellerna (nya batteriet) med samma pris som tidigare, detta genom att de har minskat marginalerna till handlarna, så han kunde inte ge bättre än det. Men det är ju betydligt bättre än 4 %.
V60 samma pris, XC60 högre tror jag... men det här låter ju lite som klassisk bilhandlare, de har sänkt våra marginaler. Ändå går det att få 7-8% som alltid. Samma med banken... "nu har vi sänkt marginalerna så du kan inte få 0,4% rabatt längre"...
av Sveno
#1489308
Det blev ingen V60 T8 för min del. Jag hade som krav att den skulle ha BLIS vilket inte kunde levereras just då. Väntade till face-liften, men nu är priserna högre och man får inte samma bonus längre (när bilen kan levereras) och inte heller lika bra rabatt som sist. Detta gör totalkalkylen betydligt sämre för V60. Därför bestämde vi oss för att gå för helelektriskt istället och väljer nu mellan bland annat XC40, Polestar 2 och Kia EV6. Men det ser ut som det blir XC40.
av Torstensson
#1494684
Jag är lite besviken. Har maximalt fått upp den i 6.5 mil på el. Mestadels på 6 mil max.

Gör jag något fel, kan jag förändra något så det går "i mer" eller är det vad andra också kan köra? Jag bor i Mellansverige där det varit 0-gradigt en tid men det kan väl omöjligt spela så stor roll om Volvo säger 8.5?
Användarvisningsbild
av bem
#1494711
8,5 mil enligt WLTP?
Om ja, det är under dessa förutsättningar.
Du kör under dina förutsättningar.
Min erfarenhet är att ca. 70-80% av värdet enl WLTP är det man kan nå i sin vardagskörning under nåt sånär för eldrift gynnsamma förhållanden. Det är baserat på körning med min V90 T6 Recharge Plug-in Hybrid MY22 early, som jag kört i 7 månader vid det här laget. Det finns rätt många faktorer som påverkar räckvidden på el, somliga mer än andra. Men yttertemp och farten är väl det som nog påverkar mest tycker jag mig ha märkt med min bil, vid körning på asfalterad väg, hyfsad plattmark.

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]