Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1467683
Hej,

Jag har en Volvo V60, (SPA) från 2019 som rullat 7000, med ett märkligt problem. Det hörs ett dovt vinande ljud från höger fram när man sitter i förarstolen. Det upplevs nästan som att det blåser i ett gammalt hus som inte är tätt, fast ett något mer högfrekvent ljud. Svårt att beskriva. Höjer jag upp ljudvolymen så slipper jag höra det, men när ljudet är av hör jag det tydligt, tydligheten kanske beror på att jag lärt mig lyssna efter det..

Vinandet följer motorns varvtal rätt väl och når sin kulmen någonstans kring 2000-3000 varv. Jag har uteslutit vindbrus - det kvarstår även när jag är stillastående och upphör så fort jag stänger av motorn ;-) Jag upplever att det låter tydligare ju snabbare man färdas, på motorväg hör jag det tydligt. Ljudet kvarstår även om AC och fläktar är avstängda. Det är omöjligt att höra ljudet om man öppnar motorhuven och står och lyssnar utanför. Det sitter någonstans höger fram sett från förarens position och låter endast i kupén. Svårare att höra från passagerarplatsen även om man hör det.

När jag köpte bilen tyckte jag att det var märkligt att det lät såpass mycket av vinden på vägen hem. Jag har garanti på bilen och ska låta en Volvo-verkstad utföra en felsökning, men jag vill höra runt lite och se vad ni har för tankar om vad det kan vara. Jag har haft tekniker som suttit med och lyssnat i bilen. Han skulle höra runt och söka runt lite och sedan återkomma, men han kunde iallafall konstatera att "det förmodligen inte ska låta så". Den MECA-verkstad jag var tvungen att gå till först eftersom bilen har garanti kunde inte lokalisera något fel även om ett par av deras tekniker kunde höra vilket ljud jag menar - så de rekommenderade mig att söka mig till Volvo (vilket jag för övrigt helst hade gjort från början..).

Jag har googlat runt en del och jag vet att vissa haft problem med vinande ljud från balansaxeln, i alla fall på tidigare kaross. Rem och generator sitter höger fram, kanske någonting där som spökar också. Vad vet jag...

I väntan på svar och felsökning så tänkte jag själv sondera terrängen lite grand - finns det någon som varit med om något liknande eller vad kan det rent spontant tänkas bero på?

Tacksam för svar!


Varma hälsningar,
V602019
#1467764
Teknikern borde väl kunna ta bort generatorremmen och sen starta motorn för att höra om vinandet då försvinner eller ej?
/Bo
#1467799
Du kanske kan göra en kort ljudinspelning med mobilen (video med ljud) och länka till den här så vi får höra hur vinandet låter? Konstigt att vinandet inte hörs när du stått med öppen motorhuv och lyssnat noga varifrån ljudet verkar komma starkast.
/Bo
#1467887
Balansaxlarna brukar mest höras utanför bilen.
Öppnar du motorhuven, ställer dig med öppen dörr och ena foten på gasen och telefonen i högerhanden vid vindrutetorkaren , mjölkar på gasen mellan 1500-2000 rpm, så kan du nog få till en juste film där man kan höra om det är balansaxlarna.
#1468103
Hej igen,

Nu har jag spelat in en video enligt Cotags instruktion. Hörlurar på, upp med volymen, stäng ögonen och lyssna efter ett vinande ljud som ökar med varvtalet. Det är svårt att fånga ljudet på film, jag hörde det helt okej i verkligheten men jag har som sagt kanske vant mig vid vad jag lyssnar efter. Bifogar länk:


Upplever att det hörs tydligare runt 25 sekunder in i klippet.

Tankar?
#1468400
Koldstart skrev: sön 10 okt 2021, 11:29 AC compressor?
Hur hörs det om du stänger av AC?
Trådskaperen skrev i sitt inledande inlägg att "Ljudet kvarstår även om AC och fläktar är avstängda.".

Kan vattenpumpen kanske föra väsen som bara hörs in i kupén? Trådskaparen hör ju inte de vinandet ljudet när huven är öppen skrev han.

/Bo

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]